مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

قانون همواره به دنبال اين است كه به افرادي كه حقوق آن‌ها پايمال شده ياري رساند‌‌. در اين راستا اگر حق فردي كه به هر نحوي درگير يك پرونده‌ قضايي است ناديده گرفته شود اين فرد مي‌تواند اعتراض كند و قانون هم به او گوش خواهد كرد. يكي از انواع اعتراضي كه پيش بيني شده است اعتراض شخص ثالث طاري است‌‌. در اين مطلب به بررسي اعتراض شخص ثالث طاري مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : اعتراض شخص ثالث طاري

 

 

اعتراض شخص ثالث

بر اساس ماده‌ 417 قانون آيين دادرسي مدني اگر در خصوص دعوايي راي‌اي صادر شود و به موجب اين راي حق شخص ثالثي پايمال شده باشد‌‌، شخص ثالث مي‌تواند به اين راي اعتراض كند. شخص ثالث به معناي شخص سوم است‌‌. فردي كه در جريان دعوا نه خوانده باشد و نه خواهان ولي به نحوي در پرونده درگير باشد شخص ثالث محسوب مي‌شود.

قطعا اگر راي به ضرر شخص ديگري غير از طرفين دعوا باشد اين فرد مي‌تواند اعتراض نمايد‌‌. اعتراض شخص ثالث دو گونه دارد:

1/ اعتراض اصلي.

2/ اعتراض طاري.

اعتراض شخص ثالث طاري

از نظر لغوي طاري به معناي آينده و گذرا مي‌باشد‌‌. ولي در ماده‌ 419 قانون آيين دادرسي مدني طاري به معناي غير اصلي است‌‌.

بر اساس ماده 419 اين قانون اعتراض طاري عبارت است از اينكه در دعواي مطرح شده در اثناي دادرسي يكي از طرفين دعوا براي اثبات مدعاي خود به راي‌اي استناد نمايد كه‌‌‌‌ در دادگاه ديگري صادر شده است و طرف ديگر نسبت به اين اقدام اعتراض نمايد.

به طور مثال دعوايي بين آقاي الف و آقاي ب در دادگاه مطرح مي‌شود‌‌. در جلسه‌ دوم دادرسي آقاي ب براي اثبات مدعاي خود به يك راي كه در دادگاه ديگري در دعواي بين همين آقاي ب و آقاي ج صادر شده بوده استناد مي‌كند. او به عنوان دليل اين راي را ارائه مي‌دهد. در اينجا آقاي الف مي‌تواند به اين اقدام اعتراض نمايد. زيرا راي مطرح شده اصلا راجع به يك دعواي ديگر است و آقاي الف در آن دادگاه اصلا حضور نداشته است.

دادخواست اعتراض ثالث طاري

در ماده‌ 421 براي مطرح كردن‌‌‌‌ دادخواست اعتراض شخص ثالث طاري دو مورد مطرح شده است. از جمله:

1/ عدم ضرورت تقديم دادخواست: نياز نيست شخص اعتراض خود را به صورت يك دادخواست جداگانه به دادگاه ارائه دهد بلكه در همان دادگاهي كه دعوا مورد بررسي قرار مي‌گيرد به اين اعتراض هم رسيدگي مي‌شود.

2/ ارائه دادخواست اعتراض: در صورتي كه دادگاه رسيدگي كننده به دعواي اصلي‌‌‌‌ پايين‌تر از آن دادگاهي باشد كه راي را صادر نموده و به عبارت ديگر راي مورد استناد در دادگاه عالي صادر شده باشد و حالا در دادگاه پايين‌تري مطرح مي‌شود بايد در همان دادگاه عالي صدور راي به اعتراض رسيدگي شود.

در اين صورت شخصي كه اعتراض دارد بايد دادخواست اعتراض خود را نزد دادگاهي كه راي در آن صادر شده مطرح نمايد و موافق اصول همان دادگاهي كه راي را صادر كرده به اين اعتراض رسيدگي مي‌شود.

اگر هم دادگاه رسيدگي به دعوا در همان درجه يا بالا‌تر باشد نياز به ارائه‌ دادخواست نيست و در همان دادگاه بررسي مي‌شود.

مهلت اعتراض ثالث طاري

اصولا از نظر قانوني براي اعتراض شخص ثالث طاري محدوديت زماني وجود ندارد. زيرا شخص ثالث در دعواي قبلي حضور نداشته است. در نتيجه در مورد راي صادر شده بي‌اطلاع است‌‌. در نتيجه براي اعتراض محدوديت زماني وجود ندارد.

اقدام دادگاه بعد از ارائه دادخواست اعتراض طاري

در صورتي كه دعواي اعتراض ثالث طاري مطرح شود و دادگاه تشخيص دهد كه تصميم گيري در خصوص اين اعتراض تاثيراتي بر روي دعواي اصلي دارد روند رسيدگي به پرونده موقتا متوقف مي‌شود. در اين صورت دو حالت متصور است:

1/ رسيدگي به اعتراض در صلاحيت دادگاه رسيدگي كننده به دعوا است: رسيدگي موقتا متوقف مي‌شود. يا اعتراض پذيرفته مي‌شود يا اينكه اعتراض رد مي‌گردد.

2/ رسيدگي به اعتراض در صلاحيت دادگاه صادر كننده راي است: در اين صورت به شخص معترض 20 روز مهلت مي‌دهند تا اعتراض خود را مطرح نمايد. اگر در مدت مقرر اعتراضي را به دادگاه ارائه ندهد رسيدگي به دعواي اصلي ادامه پيدا مي‌كند.

سوالات متداول

اعتراض ثالث طاري به چه معنا است ؟

اگر شخصي براي اثبات ادعاي خود به راي‌اي كه در دادگاه ديگري صادر شده است استناد كند طرف ديگر مي‌تواند اعتراض كند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

مرجع رسيدگي به دعواي ثالث طاري كدام است ؟

تعيين مرجع بستگي به اين دارد كه دادگاه صادر كننده‌ راي عالي‌تر يا پايين‌تر از دادگاه رسيدگي به دعوا باشد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

تا چه مدت مهلت اعتراض به ثالث طاري است ؟

براي اين اعتراض مدتي تعيين نشده است كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد اعتراض شخص ثالث طاري مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اعتراض شخص ثالث طاري، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون اعتراض شخص ثالث طاري پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : اعتراض شخص ثالث طاري

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتراض شخص ثالث طاري،
موضوع:
[ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۴:۴۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی