مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

اگرچه همه‌‌‌‌ ما در يك اجتماع و با هم زندگي ‌‌‌مي‌كنيم ولي هركس داراي حريم خصوصي است مانند عكس‌‌‌‌ها و تصاوير شخصي و خانوادگي‌‌‌. بي‌شك بايد به حريم خصوصي هر شخص احترام گذاشته شود‌‌‌. موضوع احترام به حريم خصوصي افراد آنقدر داراي اهميت است كه حتي در قانون به آن اشاره شده و هركس كه بخواهد به حريم خصوصي ديگري تجاوز كند به طور مثال عكس‌‌‌‌هاي خانوادگي و خصوصي شخصي را منتشر كند مجرم بوده و بايد مجازات شود. اين مطلب جرم انتشار عكس و فيلم خصوصي و تهديد به آن را بررسي ‌‌‌مي‌كنيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : جرم انتشار عكس و فيلم خصوصي

 

انتشار عكس و فيلم خصوصي

همه‌‌‌‌ ما داراي تصاوير و فيلم‌‌‌‌هايي هستيم كه در آن‌‌‌‌ها لحظات خانوادگي ما ثبت شده است‌‌‌. اين تصاوير ‌‌‌مي‌تواند به صورت چاپي باشد يا اينكه به شكل داده‌‌‌‌هاي يارانه‌‌‌‌‌اي. اگر شخصي تصاوير و فيلم‌‌‌‌هاي شخصي ديگري را پخش كند مرتكب جرم شده است.

به اين جرم در قانون جرائم رايانه‌اي پرداخته شده است اگر چه همه‌‌‌‌ تصاوير به شكل داده‌‌‌‌هاي رايانه‌اي نيستند ولي با توجه به اين كه در زمان حاضر عمده‌‌‌‌ تصاوير و فيلم‌‌‌‌ها در ابزار الكترونيكي ذخيره ‌‌‌مي‌شوند و حتي از طريق اينترنت و ابزار رايانه‌‌‌‌‌اي منتشر ‌‌‌مي‌گردد به اين جرم در قانون جرائم يارانه‌‌‌‌‌اي پرداخته شده است.

شرايط تحقق جرم انتشار عكس و تصاوير شخصي

بر اساس ماده‌‌‌‌ 16 قانون جرائم رايانه‌‌‌‌‌اي انتشار اين تصاوير و فيلم‌‌‌‌هاي شخصي در صورت وجود دو شرط زير جرم محسوب ‌‌‌مي‌گردد:

1/ بدون رضايت شخص باشد.

2/ انتشار تصاوير و فيلم‌ها جزو مواردي نباشد كه قانون اجازه داده است.

تهديد به انتشار عكس و فيلم خصوصي

اين كه عكس و فيلم‌‌‌‌هاي خصوصي يك نفر پخش شود از دو بعد جرم انگاري شده است. يكي اينكه فردي واقعا اين تصاوير و فيلم‌‌‌‌هاي شخصي را منتشر كند حتي بدون اينكه به قرباني از قبل خبر دهد‌‌‌. يك بعد ديگر از اين جرم زماني است كه فرد تصاوير و فيلم‌‌‌‌ها منتشر ‌‌‌نمي‌كند بلكه فقط ديگري را تهديد ‌‌‌مي‌كند كه اين كار را انجام ‌‌‌مي‌دهد.

به طور مثال آقاي الف عكس‌‌‌‌هاي مهماني خانوادگي خانم ج را به دست ‌‌‌مي‌آورد. او اين عكس‌‌‌‌ها را در فضاي مجازي پخش ‌‌‌مي‌كند يا اين كه فقط خانم ج را تهديد ‌‌‌مي‌كند كه اگر به او 20 ميليون تومان ندهد اين عكس‌‌‌‌ها را پخش خواهد كرد. هر دوي اين موارد جرم هستند‌‌‌.

مجازات انتشار تصاوير و فيلم‌‌‌‌هاي خصوصي

در ماده‌‌‌‌ 745 قانون تعزيرات و يا ماده‌‌‌‌ 16 جرايم رايانه‌‌‌‌‌اي به مجازات اين جرم اشاره شده است‌‌‌. بر اساس اين قانون اشخاصي كه با استفاده از ابزار الكترونيكي مانند اينترنت تصاوير و فيلم‌‌‌‌هاي خانوادگي‌‌‌، شخصي و اسرار افراد را منتشر كنند و يا در اختيار ديگران قرار دهند به حبس از 91 روز تا دو سال يا جزاي نقدي از 5 ميليون ريال معادل 500 هزار تومان تا چهل ميليون ريال معادل 4 ميليون تومان محكوم ‌‌‌مي‌گردند. در صورت لزوم قاضي ‌‌‌مي‌تواند هم حكم به حبس و هم جزاي نقدي هر دو با هم بدهد.

مجازات تهديد به انتشار عكس و فيلم‌‌‌‌هاي خصوصي

در صورتي كه فرد ديگري را تهديد به انجام اين كار كند و در مقابل از او فعل يا ترك فعلي يا پول و مالي را بخواهد بر اساس ماده‌‌‌‌ 669 قانون تعزيرات به مجازات شلاق تا 74 ضربه يا زندان از دو ماه تا دو سال محكوم ‌‌‌مي‌شود.

سوالات متداول

در چه صورتي انتشار تصاوير شخص افراد جرم است ؟

اگر تصاوير و فيلم ديگران بدون رضايت شخص و در غير از موارد قانوني پخش گردد جرم ‌‌‌مي‌باشد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

مجازات انتشار تصاوير و فيلم‌‌‌‌هاي شخصي چيست ؟

مجرم به جزاي نقدي يا حبس يا هر دو محكوم ‌‌‌مي‌شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد جرم انتشار عكس و فيلم خصوصي و تهديد به آن ‌‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص جرم انتشار عكس و فيلم، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون جرم انتشار عكس و فيلم پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

منبع : جرم انتشار عكس و فيلم خصوصي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۵۵:۲۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی