مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

همه ما ‌مي‌دانيم كه روزي از دنيا خواهيم رفت و مرگ به زندگي ما خاتمه خواهد داد. اما طبق قانون هر فرد ‌مي‌تواند قبل از مرگ خود وصيت كند. وصيت انواع مختلفي دارد كه هر كدام داراي اركان به خصوصي ‌مي‌باشند. در ادامه به شما خواهيم گفت كه وصيت چيست و چه اركاني دارد، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : وصيت چيست

وصيت چيست و چه انواعي دارد ؟

وصيت يك امر مستحب به حساب ‌مي‌آيد و طبق قانون هر فرد ‌مي‌تواند قبل از مرگش وصيت كند كه بعد از مرگش مالش به چه كسي پرداخت شود و يا اينكه وصيت كند فردي برخي امور او را بعد از فوت‌ به انجام برساند. وصيت به دو دسته عهدي و تمليكي تقسيم ‌مي‌گردد كه به شرح زير ‌مي‌باشند:

وصيت عهدي

وصيت عهدي به وصيتي گفته ‌مي‌شود كه فرد متوفي قبل از فوتش از فردي بخواهد كه كاري را بعد از مرگ براي او انجام دهد. براي مثال از فردي ‌مي‌خواهد كه بعد از مرگش از فرزندان او مراقبت نمايد.

وصيت تمليكي

در وصيت تمليكي فرد متوفي مالش را پس از مرگ به فرد ديگري ‌مي‌بخشد. براي مثال وصيت ‌مي‌كند كه بعد از مرگش خانه‌اش به صورت مجاني به فردي كه انتخاب كرده است برسد.

اركان وصيت تمليكي و عهدي چيست ؟

وصيت عهدي و تمليكي داراي ركن‌‌هايي ‌مي‌باشند كه وجود اين اركان براي صحت وصيت الزامي ‌مي‌باشد. در ادامه اركان‌‌ وصيت تمليكي و عهد‌ي را ذكر كرده‌‌‌ايم:

اركان وصيت تمليكي

موصي: موصي به كسي گفته ‌مي‌شود كه مالش را به نفع شخص ديگري وصيت ‌مي‌كند.

موصي له: موصي له كسي است كه طبق وصيت شخص ديگري مالك مالي مثل خانه، ماشين و…‌ مي‌شود.

موصي به: موصي به مالي گفته ‌مي‌شود در مورد آن وصيت شده است.

اركان وصيت عهدي

موصي: در وصيت عهدي موصي كسي است كه طي وصيتش از كسي ‌مي‌خواهد كه امري را براي او به انجام برساند. براي مثال از كسي ‌مي‌خواهد كه بدهي‌‌هايش را پس از فوت پرداخت كند.

وصي: وصي در وصيت عهدي به شخصي گفته ‌مي‌شود كه انجام امور وصيت شده فرد متوفي را به عهده ‌مي‌گيرد.

موصي به: به اموري كه وصي انجام آن‌ها در وصيت به عهده ‌مي‌گيرد موصي به گفته ‌مي‌شود. براي مثال خانه كه قرار است توسط وصي به فروش برسد كه به اين‌ كار موصي به ‌مي‌گويند.

اگر وصي در وصيت عهدي وظايف خود را انجام ندهد تكليف چيست ؟

در برخي موارد‌ ديده ‌مي‌شود كه وصي يا همان كسي كه عهد كرده است بعد از فوت متوفي امور او را انجام دهد به اين وصيت او عمل ‌نمي‌كند كه در اين صورت قوانين جديدي براي او در نظر گرفته ‌مي‌شود. اگر وصي بعد از فوت فرد‌ اين مسئوليت را نپذيرد ‌نمي‌توان او را وادار به انجام اين كار گرد اما اگر فرد فوت كند و وصي با وجود پذيرش مسئوليت از انجام تعهد خودداري كند ‌مي‌توان او را به انجام امور وصيت شده ملزم نمود.

عدم پذيرش املاك در وصيت تمليكي

در وصيت تمليكي اگر موصي له املاكي كه به او تعلق ‌مي‌گيرد را نپذيرد دادگاه او را ملزم به انجام اين كار ‌نمي‌كند و او ‌مي‌تواند آن‌ اموال را به نام وارثين ديگر انتقال دهد.

اگر در وصيت عهدي و تمليكي موصي به از بين‌برود تكليف چيست ؟

در صورتي كه در وصيت عهدي و تمليكي موصي به از بين برود فردي كه قرار است مالي به نام او شود ديگر ‌نمي‌تواند آن مال را از بازماندگان مطالبه كند و فردي كه قرار است اموري را انجام دهد نيز ديگر مسئوليتي ندارد.

سوالات متدوال

انواع وصيت كدامند ؟

وصيت عهدي و وصيت تمليكي.

در عقد تمليكي موصي به چيست ؟

در عقد تمليكي موصي به همان مالي گفته ‌مي‌شود كه در مورد آن وصيت شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص وصيت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون وصيت پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : وصيت چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: وصيت چيست،
موضوع:
[ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۲:۳۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی