مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

تمام افرادي كه در اجتماع زندگي مي‌كنند داراي حقوق و ظائفي هستند. اين حق طبيعي افراد است كه در جامعه از امتيازها و مزاياي اجتماعي به عنوان فردي از جامعه بهره‌مند شوند. اما وقتي كه شخصي مرتكب جرم ‌‌مي‌شود و نظم جامعه را برهم ‌‌مي‌زند در مقابل هم قانون براي مجازات او را از حقوق اجتماعي محروم ‌‌مي‌نمايد. در اين مطلب سعي در بررسي مصاديق محروميت از حقوق اجتماعي در قانون مجازات جديد داريم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : محروميت از حقوق اجتماعي

 

محروميت از حقوق اجتماعي

تمام افرادي كه در يك اجتماع زندگي ‌‌مي‌كنند همانطور كه داراي وظائفي هستند در مقابل از حقوقي هم برخوردار ‌‌مي‌باشند‌‌. حقوقي كه افراد در جامعه دارند حقوق اجتماعي ناميده ‌‌مي‌شود‌‌. به عبارت ديگر حقوق اجتماعي مجموعه‌‌‌‌اي از امتيازهايي است كه دولت‌‌‌ها و جامعه به افراد ‌‌مي‌دهند مانند بهداشت‌‌، امنيت‌‌، مسكن‌‌، تامين اجتماعي‌‌، آزادي و…

اما زماني كه فردي نظم اجتماع را مختل ‌‌مي‌كند و وظائف خود در مقابل جامعه را به درستي انجام ‌‌نمي‌دهد جامعه هم او را تنبيه ‌‌مي‌كند‌‌. يكي از مصاديق تنبيه كه در قانون مجازات جديد مصوب 1392 به چشم ‌‌مي‌خورد محروميت افراد مجرم از حقوق اجتماعي است‌‌. محروم شدن از حقوق اجتماعي به معناي آن است كه فرد براي هميشه يا مدت زمان مشخصي ‌‌نمي‌تواند از امتيازهايي كه قبلا جامعه به او داده است استفاده كند.

محروميت از حقوق اجتماعي در قانون مجازات جديد

يكي از نوآوري‌‌‌هاي قانون مجازات جديد محروم كردن افراد مجرم از حقوق اجتماعي است. اين محروميت در بعضي از موارد مجازات اصلي براي جرم ارتكابي است و در بعضي از موارد هم اثر تبعي مجازات است يعني خود مجازات نيست بلكه به دنبال مجازات ‌‌مي‌آيد.

ماده‌‌‌‌ 26 قانون مجازات اسلامي ليستي از مشاغل و عناوين را مطرح كرده است كه اشخاص هنگامي كه از نظر قانوني محروميت اجتماعي دارند ‌‌نمي‌توانند اين كارها را انجام دهند. در برخي از موارد فرد با توجه به جرم ارتكابي بين 2 تا 7 سال محروم ‌‌مي‌شود و در برخي از موارد مانند رياست جمهوري فرد براي هميشه محروم ‌‌مي‌گردد.

مصاديق محروميت از حقوق اجتماعي در قانون مجازات جديد

در صورتي كه جرم از مواردي باشد كه باعث محروميت اجتماعي ‌‌مي‌شود فرد مجرم ‌‌نمي‌تواند كارهاي زير را انجام دهد:

 1/ نامزد شدن براي رياست جمهوري‌‌، مجلس خبرگان رهبري‌‌، مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي اسلامي شهر و روستا.

2/ عضو شدن در شوراي نگهبان‌‌، هيات دولت يا مجمع تشخيص مصلحت نظام و معاونت رئيس جمهور.

3/ رياست قوه‌‌‌‌ قضائيه‌‌، دادستاني كل كشور و رياست ديوان عدالت اداري و ديوان عالي كشور.

4/ عضويت در كليه‌‌‌‌ انجمن‌‌‌ها‌‌، احزاب و شوراها و جمعيت‌‌‌ها چه به موجب قانون و چه با راي مردم.

5/ عضويت در هيات منصفه‌‌، امنا و شوراهاي حل اختلاف.

6/ مدير مسئول يا سردبير رسانه‌‌‌هاي جمعي مانند مجله و روزنامه.

7/ استخدام و اشتغال در دستگاه‌‌‌هاي حكومتي از جمله قواي سه گانه و كليه‌‌‌‌ شركت‌‌‌ها و سازمان‌‌‌هاي وابسته به آن‌‌، صدا و سيما‌‌، نيروهاي مسلح مانند ارتش و سپاه‌‌، ساير نهاد‌‌‌هايي كه تحت نظارت رهبري‌‌، شهرداري‌‌‌ها و هر گونه موسسه‌‌‌‌اي كه مامور انجام خدمات عمومي هستند و دستگاه‌‌‌هايي كه براي اينكه مشمول قانون شوند نياز به ذكر نام دارند.

8/ وكيل رسمي دادگستري‌‌، سردفتر و دفتريار دفاتر اسناد رسمي‌‌، ازدواج و طلاق.

9/ قيم‌‌، متولي‌‌، ناظر يا مسئول موقوفات عام.

10/ داور و كارشناس در مراجع رسمي مانند دادگستري.

11/ استفاده از نشان‌‌‌هاي دولتي مانند سرهنگ و يا عناوين افتخاري.

12/ تاسيس، مديريت يا عضويت در هيات مديره‌‌‌‌ شركت‌‌‌هاي تعاوني‌‌، خصوصي و دولتي‌‌. همچنيني ثبت كردن نام تجاري يا ثبت موسسه آموزشي پژوهشي‌‌، فرهنگي و علمي.

سوالات متداول

محروميت از حقوق اجتماعي يعني چه ؟‌‌‌

وضعيتي است كه در آن‌‌ فرد نمي‌تواند حقوق و امتيازهايي كه قبلا در جامعه داشته مانند تصدي شغل دولتي را داشته باشد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

مدت زمان محروميت از حقوق اجتماعي چه قدر است ؟‌‌‌

مدت زمان آن بستگي به جرم ارتكابي دارد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

مصاديق محروميت از حقوق اجتماعي چيست ؟‌‌‌

به طور كلي ‌‌مي‌توان گفت كه فرد از اشتغال در دستگاه‌‌‌هاي دولتي و مراكز وابسته به آن محروم ‌‌مي‌شود ولي در ماده‌‌‌‌ 26 قانون مجازات اسلامي مصاديق به طور كامل گفته شده است كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد مصاديق محروميت از حقوق اجتماعي در قانون مجازات جديد ‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص محروميت از حقوق اجتماعي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون محروميت از حقوق اجتماعي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : محروميت از حقوق اجتماعي

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۰:۳۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی