مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

يكي از اصول اوليه و مهم زندگي اجتماعي احترام به مالكيت هر اشخاص بر اموال و دارايي‌‌‌‌‌‌‌‌‌هايش است. قانون نيز از اين مالكيت حمايت ‌‌‌‌‌‌‌مي‌كند و در صورتي كه ديگري بخواهد بدون اجازه و به شكل غير قانوني مالكيت شخصي را از بين ببرد مانع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود. يكي از مصاديق سلب غير قانوني مالكيت اشخاص بر اموالشان سرقت يا دزدي كردن است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در ادامه به اين موضوع ‌‌‌‌‌‌‌مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : سرقت

 

 

 

سرقت چيست ؟

از نظر لغوي ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت به معناي دزديدن‌‌‌‌‌‌‌‌‌، دستبرد و ربايش است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. از نظر اصطلاحي ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت به معناي بردن و دزديدن مال شخصي ديگر به صورت پنهاني و بدون رضايت مالك آن است. شخصي كه اموال ديگري را ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت ‌‌‌‌‌‌‌مي‌كند سارق است. شخص در صورتي سارق است كه مال را با علم و قصد بردارد. در صورتي كه شخصي از روي اشتباه يا ناآگاهي مال ديگري را به اشتباه بردارد ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت رخ نداده است.

در قانون مجازات اسلا‌‌‌‌‌‌‌مي‌ يك فصل كامل به موضوع ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت پرداخته شده است و بر اساس ماده 267 اين قانون ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت به معناي ربودن مالي است كه متعلق به غير ‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد. از نظر قانوني عنصر اصلي وقوع اين جرم فعل برداشتن و ربودن بدون اطلاع و رضايت مالك و دارنده آن است.

انواع سرقت

از نظر تقسيم بندي قانوني ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت از لحاظ مجازات داراي دو نوع است:

1/ ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت حدي: در اين نوع ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت در صورت وجود جميع شرايط مجازات سارق حدي است به همين خاطر به آن ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت حدي ‌‌‌‌‌‌‌مي‌گويند.

2/ ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت تعزيري: در صورتي كه شرايط ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت حدي نباشد مجازات سارق بر اساس قانون تعزيرات اعمال ‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود.

شرايط تحقق سرقت حدي

بر اساس ماده 268 قانون مجازات اسلا‌‌‌‌‌‌‌مي ‌در صورت وجود 14 شرط زير ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت حدي است:

1/ شيء دزديده شده بايد از نظر شرعي داراي ماليت باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. به عنوان مثال مشروب شرعا ماليت ندارد.

2/ مال دزديده شده در حرز بوده باشد. حرز به معناي مكاني مناسب است كه مال در آن عرفا از دستبرد در امان است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. حرز هر مالي با ديگري متفاوت است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. به طور مثال حرز طلا گاو صندوق است.

3/ هتك حرز انجام گردد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. يعني دزد حرز را باز كند به طور مثال در گاو صندوق را باز كند اگر در حرز باز باشد ديگر هتك حرز نيست.

4/ دزد شخصا مال را از حرز خارج نمايد.

5/ هتك حرز و دزديدن مال به شكل پنهاني و مخفيانه صورت بگيرد.

6/ دزد فردي غير از پدر يا جد پدري صاحب مال باشد.

7/ ارزش مال زماني كه از حرز خارج ‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود با چهار و نيم نخود طلاي مسكوك برابري كند. ارزش مال در هنگام خروج مهم است نه قبل از خروج و نه بعد از آن. اينكه حال چه ميزان ارزش دارد مهم نيست.

8/ مال مسروقه از اموال مربوط به عموم مردم يا دولت نباشد يا اينكه وقف عام نشده باشد. به طور مثال پولي كه در صندوق صدقات است از مصاديق وقف عام است.

9/ در زمان قحطي نباشد.

10/ مالك مال مسروقه از سارق در مراجع قانوني شكايت نمايد.

11/ مالك مال سارق را قبل از اثبات ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت نبخشيده باشد.

12/ قبل از اينكه ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت اثبات شود مال در اختيار مالك قرار نگيرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. يعني دوباره به مالك برگردانده نشود.

13/ مال مسروقه قبل از اثبات ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت به مالكيت سارق درنيايد. به طور مثال اگر قبل از اثبات جرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سارق مالي را كه دزديده به ارث ببرد ديگر ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت حدي نيست.

14/ مال مسروقه خود از اموال دزدي و غصب شده از ديگري نباشد.

مجازات جرم سر‌قت

در صورتي كه همه 14 شرط بالا موجود باشد مجازات حد است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نكته مهم در اين رابطه اين است كه تمام اين 14 شرط بايد با هم جمع باشند و اگر حتي يكي از آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها نباشد حدي نيست.

مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت تعزيري نيز بر اساس كيفيت و چگونگي انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت متفاوت است. به طور مثال ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت از مناطق سيل زده يا زلزله زده 1 تا 5 سال و تا 74 ضربه شلاق مجازات دارد. يا در صورت وجود عوامل مشدده مجازات سارق بين 5 تا بيست سال حبس و تا 74 ضربه شلاق است.

سوالات متداول

انواع ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت چيست ؟

‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت داراي دو نوع است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت حدي و ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت تعزيري‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

حرز مال چيست ؟

حرز مكاني است كه مال در آن عرفا محفوظ است كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

در چه صورت مجازات سارق حدي است ؟

در صورتي كه تمام 14 شرط ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت حدي را داشته باشد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد ‌‌‌‌‌‌‌‌سر‌قت و انواع آن ‌‌‌‌‌‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص سرقت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون سرقت پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

منبع : سرقت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سرقت،
موضوع:
[ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۳:۲۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی