مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

 

شايد شما نيز در طول زندگي قرارداد‌‌هايي را امضا كرده‌‌‌ايد و يا با كسي اقدام به انعقاد عقد نموده‌‌‌ايد. عقد به اين دليل انجام ‌مي‌گيرد كه افراد به تعهداتشان در معامله‌، ازدواج و يا هرچيز ديگري پايبند باشند و بتوانند به همديگر اعتماد كامل داشته باشند. در ادامه قصد داريم در مورد دو نوع عقد مجاني و معوض توضيحاتي را بيان نماييم و شما را با اين دو نوع عقد بيشتر آشنا كنيم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

 

 

 

 

منبع:

عقد معوض و عقد مجاني

 تعريف – بررسي احكام و قواعد – تفاوت‌ها

 

عقد معوض چيست‌‌ ؟

عقد معو‌ض به عقدي گفته ‌مي‌شود كه طي انجام آن افراد مال خود را با مال ديگري تعويض ‌مي‌نمايند. براي مثال فردي خانه‌اش را به ديگري ‌مي‌دهد و در قبال خانه‌اش مبلغي پول دريافت ‌مي‌كند كه در اين‌ صورت عقد معوض صورت گرفته است و آن‌ها اموال خود را با هم تعويض نموده‌‌‌‌اند.

در اين عقود دو موضوع معامله در مقابل همند مثلا ماشيني به مبلغ سيصد ميليون تومان فروخته مي‌شود. در اين جا سيصد ميليون تومان عوض آن ماشين است و در ازاي كسب مالكيت آن پرداخت مي‌شود.

عقد مجاني به چه عقدي‌گفته ‌مي‌شود‌‌ ؟

عقد مجاني به عقدي گفته ‌مي‌شود كه يكي از طرفين در آن موظف است مالي را بپردازد و يا كاري را انجام دهد اما طرف مقابل موظف به انجام كار يا پرداخت هيچ گونه مالي نخواهد بود. براي مثال شخصي خانه‌اش را به عنوان هبه به فرد ديگر اهدا ‌مي‌كند اما هيچ پولي در قبال خانه از او ‌نمي‌گيرد كه در اين مورد ‌مي‌توان گفت عقد مجاني صورت گرفته است.

در واقع در اين گونه عقود ممكن است منتفع از عقد پول يا مالي هم بپردازد ولي اين پول در ازاي آن مال دريافتي قرار نمي‌گيرد. مثلا پدري خانه‌اي را به فرزندش مي‌بخشد و در مقابل از فرزند مي‌خواهد يك ميليون تومان در راه خدا به فقرا بدهد. اين عقد مجاني است چرا كه موضوع آن يعني يك خانه و يك ميليون تومان در برابر هم قرار نمي‌گيرند.

تفاوت عقد معوض و عقد مجاني

عقد معو‌ض و عقد مجاني داراي دو تفاوت مهم ‌مي‌باشند كه آن‌‌ها را از يكديگر متمايز ساخته است. دو تفاوت اين دو نوع عقد به شرح زير ‌مي‌باشد:

الزام به انجام تعهد

در عقد معوض فردي ‌مي‌بايست مال خود را به ديگري بدهد و در قبال آن ‌فرد متعهد ‌مي‌شود كه‌ كاري را براي او ‌انجام دهد و يا مال ديگري را به تحويل دهد اما در عقد مجاني فقط يكي از طرفين متعهد به انجام‌ كاري ‌مي‌شود و هيچ تعهدي براي طرف ديگر عقد وجود ندارد.

وجود عوض

در عقد معوض عوض وجود دارد يعني كسي چيزي به ديگري ‌مي‌دهد و در قبال آن چيزي دريافت ‌مي‌كند اما در عقد مجاني تنها يكي از طرفين مالي را به ديگري ‌مي‌دهد يا كاري را براي او به انجام ‌مي‌رساند.

سوالات متدوال

عقد معوض چگونه عقدي است‌‌ ؟

عقد معوض به عقدي گفته ‌مي‌شود كه طي انجام آن فردي مالي را به ديگري ‌مي‌دهد و در قبال آن چيزي دريافت ‌مي‌كند.

عقد مجاني چيست‌‌ ؟

عقد مجاني عقدي است كه طي انجام آن‌ تنها يك‌طرف عقد موظف است كاري را براي ديگري انجام دهد يا مالي را به او بدهد.

تفاوت عقد مجاني و معوض چيست‌‌ ؟

وجود عوض و الزام به انجام تعهد كه در متن مقاله مفصلا بدان پرداخته شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص عقد معوض‌ و عقد مجاني، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون عقد معوض‌ و عقد مجاني پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

شماره تماس وكيل دات كام

منبع:

عقد معوض و عقد مجاني

 تعريف – بررسي احكام و قواعد – تفاوت‌ها

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۹:۴۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی