مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

 

از سال‌‌ها پيش تا‌ كنون هرگاه فردي ‌مي‌خواسته مالي را به دست بياورد معامله‌‌‌اي انجام داده است. هر فرد با توجه به چيزي كه نياز دارد ‌مي‌تواند با افراد ديگر معامله كند تا آن چيز را به دست بياورد. در ادامه قصد داريم در مورد بطلان معامله و قوانين آن توضيحاتي را خدمتتان ارائه دهيم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

بطلان معامله

موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرايط – آثار حقوقي

 

 

معامله به چه عملي گفته ‌مي‌شود ؟

معامله به عملي گفته ‌مي‌شود كه طي انجام آن افراد ‌مي‌توانند ‌مال يكديگر را با هم معاوضه كنند. براي مثال دو نفر طي تنظيم‌ قراردادي ذكر ‌مي‌كنند كه خانه‌‌‌اي را با يكديگر معامله كنند، يعني فردي خانه‌اي را به طرف مقابل بدهد و طرف مقابل نيز هزينه خانه را به او پرداخت نمايد كه در اين‌صورت ‌مي‌توان گفت معامله صورت گرفته است.

موارد بطلان معامله

از آنجايي كه براي انجام معامله قرارداد تنظيم ‌مي‌شود در برخي موارد ممكن‌ است آن قرارداد باطل شود كه به معناي از ميان رفتن آثار معامله ‌مي‌باشد. در زير مواردي كه باعث بطلان معامله ‌مي‌شوند را نام‌ برده‌‌‌ايم:

  • اگر فردي بخواهد خانه‌اش را بفروشد اما فرد مقابلش قصد اجاره خانه را داشته باشد و ميان آن‌ها قراردادي تنظيم شده باشد ‌مي‌توان گفت كه آن معامله باطل است زيرا آن‌ها در نوع عقد اشتباه كرده‌اند.
  • در صورتي كه افراد معامله‌‌‌اي را منعقد كرده باشند ولي در مورد عقد معامله اشتباه فكر كرده باشند نيز معامله باطل خواهد شد. براي مثال اگر فردي بخواهد خودروي پرايد خود را بفروشد ولي طرف مقابلش قصد خريد كاميون داشته باشد و با اين وجود آن دو با هم معامله كرده باشند آن معامله باطل است.
  • اشتباه در جنس موضوع معامله نيز باعث بطلان آن ‌مي‌شود. براي مثال اگر فردي بخواهد گردنبند طلا بخرد اما به اشتباه گردنبند مسي را معامله كرده باشد معامله‌اش باطل خواهد شد.

موارد عدم بطلان معامله

در برخي موارد نيز با وجود اينكه اشتباهات كوچكي رخ داده است اما معامله باطل نخواهد شد. در ادامه موارد عدم ‌بطلان معامله را نام برده‌‌‌ايم:

  • يكي از مواردي كه در صورت وجود آن معامله باطل ‌نمي‌شود اشتباه در اوصاف مورد معامله شده ‌مي‌باشد. براي مثال اگر فردي تصور كند كه فرشي را از شيراز خريداري كرده است اما در واقع آن فرش را از تهران خريده باشد معامله او باطل نخواهد بود.
  • اشتباه در ارزش مورد معامله نيز باعث بطلان معامله ‌نمي‌شود اما به فرد خريدار يا همان مشتري حق فسخ ‌مي‌دهد. ‌براي مثال اگر او خانه‌‌‌اي خريده باشد كه قيمتش بيشتر از نرخ بازار باشد او ‌مي‌تواند معامله را فسخ كند اما‌ اگر اين كار را نكند معامله باطل نيست.
  • اشتباه در انگيزه هم باعث بطلان معامله نخواهد شد. اگر فردي چيزي را خريداري كند كه با تصوراتش‌ يكسان نباشد معامله باطل ‌نمي‌شود زيرا او فقط در تصورش آن را چيز ديگري ديده است و اين موضوع را در معامله شرح نداده است.
  • اگر فردي به جاي معامله به آقاي…. با آقاي… معامله كرده باشد بازهم معامله باطل نيست اما فرد حق فسخ آن ‌را خواهد داشت.

 

سوالات متدوال

معامله به چه عملي گفته ‌مي‌شود ؟

معامله به عملي گفته ‌مي‌شود كه طي انجام آن افراد مال خود را با مال طرف مقابل تعويض نموده و يا چيزي از او خريداري كنند و بهايش را بپردازند.

اگر فرد به جاي خريد گردنبند طلا گردنبند مسي بخرد معامله باطل است ؟

بله.

اگر فرد به جاي اينكه فرشي را از شيراز بخرد آن را از تهران خريداري كرده باشد معامله باطل ‌مي‌شود ؟

خير.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص بطلا‌ن و عدم بطلا‌ن معامله، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون بطلا‌ن و عدم بطلا‌ن معامله پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع:

بطلان معامله

موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرايط – آثار حقوقي

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۲۱:۰۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی