مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

 

مبايعه نامه‌ها در معاملات املاك بسيار رايج هستند و معمولا در آن‌ها شرايطي قيد مي‌شود كه ضرر و زيان طبق مفاد مندرج در مبايعه نامه جبران….قطعا هر كسي كه تا به حال به هر دليلي معامله و خريد و فروش ملك انجام داده است اصطلاح مبايعه نامه را شنيده است. مبايعه نامه ‌‌‌‌بي‌شك يكي از مهم‌‌ترين اسناد در معاملات املاك مي‌باشد. البته بايد گفت مبايعه نامه فقط براي زمين و ملك نيست و براي هر چيزي مانند ماشين‌، موتور و… كاربرد دارد‌. اما عمدتا مبايعه نامه براي معاملات مسكن كاربرد دارد. طرفين در مبايعه نامه‌ها شروطي قيد مي‌كنند كه امضاي هر يك مي‌تواند بار مسئوليتي را بر دوش طرفين بگذارد و خسارات فراواني بر ايشان تحميل نمايد. از اين رو در‌‌‌‌‌‌‌ اين مطلب سعي در بررسي ضرر و زيان در مبايعه نامه داريم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

ضرر و زيان در مبايعه نامه

 نحوه تعيين

مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبايعه نامه

 

 

تعريف مبايعه نامه

ريشه بيع سازنده كلمه مبايعه است و بيع به معناي معامله و هر گونه خريد و فروش مال است. از نظر لغتي مبايعه نامه به معناي سند و نوشته‌‌‌‌اي است كه در آن خريد و فروش مال ثبت مي‌گردد.

از نظر فقهي و حقوقي مبايعه نامه سندي عادي است كه خريدار و فروشنده در آن جزئيات معامله خود را ثبت مي‌كنند. مبايعه براي خريد و فروش هر مالي كاربرد دارد زيرا بيع به طور كلي به معناي خريد و فروش است كه مي‌تواند حتي شامل چيزهاي جزئي باشد. اما امروزه در عرف بازار مبايعه نامه بيشتر براي معاملات املاك كاربرد دارد و سندي است كه وقتي دو نفر ملكي را با هم معامله مي‌كنند تنظيم مي‌شود.

به طور مثال آقاي الف خانه خود را به آقاي ب مي‌فروشد. قبل از‌‌‌‌‌‌‌ اينكه سند انتقال خانه به صورت رسمي تنظيم شود يك سند به صورت كتبي با هم تاليف مي‌نمايند و توافق خود را مبني بر معامله خانه در آن ثبت مي‌كنند. به‌‌‌‌‌‌‌ اين سند مبايعه نامه يا بيع نامه گفته مي‌شود.

هر مبايعه‌‌‌‌اي كه تنظيم مي‌گردد داراي بندهاي مختلفي است كه براي طرفيني كه آن را امضا مي‌كنند مسئوليت به همراه دارد. يكي از‌‌‌‌‌‌‌ اين بند‌ها كه بسيار مهم مي‌باشد مربوط به ضرر و زيان‌هاي احتمالي است‌. هيچ شخص عاقلي معامله‌‌‌‌اي را انجام نمي‌دهد كه در آن دچار ضرر شود‌. براي همين طرفين معامله بايد در هنگام معامله كردن تمام جوانب را در نظر گرفته و حتي در مورد ضرر و زيان‌هاي معامله تصميم گيري كنند.

ضرر و زيان در مبايعه نامه

يكي از موارد مهمي كه در مبايعه نامه به آن پرداخته مي‌شود مبحث ضرر و زيان است. در معاملات بيع خريدار و فروشنده هر كدام تعهداتي دارند كه بايد به آن عمل كنند‌. در صورتي كه يك طرف نخواهد به تعهد خود عمل كند قطعا طرف مقابل دچار مشكل مي‌گردد. به همين خاطر در هنگام تنظيم مبايعه نامه دو طرف در‌‌‌‌‌‌‌ اين باره با هم توافق مي‌نمايند. خريدار و فروشنده مي‌توانند يك بخش از مبايعه نامه را به‌‌‌‌‌‌‌ اين موضوع اختصاص دهند و شرط كنند چه مواردي مصداق ضرر و زيان است و براي آن چه ميزان خسارتي بايد پرداخت شود. البته در‌‌‌‌‌‌‌ اين مورد نبايد از چارچوب قانون فراتر رفت.

نكته مهم‌‌‌‌‌‌‌ اين است كه ضرر و زيان تابع توافق بين طرفين است‌. يعني دو طرفي كه مبايعه نامه را تنظيم مي‌كنند مي‌توانند در مورد‌‌‌‌‌‌‌ اينكه چگونه ضرر و زيان جبران شود با هم توافق كنند. به طور مثال آقاي الف زمين خود را به آقاي ب مي‌فروشد‌. در مبايعه نامه مي‌نويسند در صورتي كه آقاي ب نصف پول را تا تاريخ‌……….. به فروشنده ندهد‌،‌‌‌‌‌‌‌ اين حق براي آقاي الف وجود دارد كه معامله را فسخ كند و موظف است كه مبلغ يك ميليون تومان به عنوان خسارت پرداخت كند.

مطالبه ضرر و زيان مندرج در مبايعه نامه

با توجه به ماده 10 قانون مدني در صورتي كه توافقات اشخاص بر خلاف قانون نباشد مورد حمايت قانون قرار مي‌گيرد‌. به همين جهت وقتي كه دو نفر با هم معامله مي‌كنند و‌‌‌‌‌‌‌ اين معامله خود را در قالب مبايعه نامه به ثبت مي‌رسانند و امضا مي‌كنند‌ قانون هم از آن حمايت مي‌كند.

اگر طرفين با هم توافق كرده باشند كه مثلا شخص الف در تاريخ‌ ……. ماشين را به آقاي ب تحويل دهد و اگر‌‌‌‌‌‌‌ اين كار را نكند معامله فسخ مي‌شود و علاوه بر برگرداندن ثمن معامله بايد مبلغ دو ميليون هم خسارت پرداخت كند ولي فروشنده از دادن ماشين خودداري كند در‌‌‌‌‌‌‌ اين صورت خريدار مي‌تواند به دادگاه مراجعه كند و خسارت خود را بگيرد.

پس مي‌توان گفت كه ضرر و زيان مبايعه نامه تابع توافق طرفين است‌ و دادگاه نيز از‌‌‌‌‌‌‌ اين توافق حمايت مي‌كند و در صورتي كه خسارت مشخص باشد همان ميزان و در غير‌‌‌‌‌‌‌ اين صورت به عرف براي تاديه خسارت رجوع مي‌نمايد.

سوالات متداول

مبايعه نامه چيست ؟

سندي است كه در آن خريد و فروش ثبت مي‌شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

ضرر و زيان در مبايعه نامه چطور منعكس مي‌شود ؟

در مبايعه نامه طرفين مي‌توانند در مورد ضرر و زيان‌هاي معامله توافق كنند و قانون از توافق آن‌ها حمايت مي‌كند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد ضرر و زيان مبا‌يعه نامه مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام استفاده نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ضرر و زيان در مبا‌يعه نامه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ضرر و زيان در مبا‌يعه نامه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كاممنبع:

ضرر و زيان در مبايعه نامه

 نحوه تعيين

مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبايعه نامه

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ دى ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۰۰:۲۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی