مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در هنگام عقد نكاح زن و شوهر با يكديگر به توافق ‌مي‌رسند تا مبلغي را به عنوان مهريه در عقدنامه ذكر نمايند‌‌. مرد موظف ‌مي‌شود كه بعد از عقد نكاح هرگاه كه زن مهريه‌‌اش را مطالبه نمايد آن را به وي‌‌ پرداخت كند‌. اما در برخي موارد كه به هر دليلي‌‌ مهريه تعيين نشده باشد دادگاه زن را مستحق دريافت مهرالمثل ‌مي‌داند‌‌. در ادامه قصد داريم در مورد ‌‌‌‌مهرالمثل زن و تعيين آن توضيحاتي را ارائه نماييم‌، با ما همراه باشيد‌.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

منبع:

مهرالمثل

 تعريف مهرالمثل زن

 

 

 

مهرالمثل چيست ؟

در حين عقد نكاح دائم ‌مي‌بايست مهريه تعيين شود اما اگر مهريه تعيين نشده باشد نيز عقد صحيح خواهد بود و معين كردن آن الزا‌مي نيست‌‌. در مواردي كه مهريه تعيين نشده باشد و زوجين تصميم به جدايي و طلاق بگيرند زن مستحق دريافت ‌‌مهر‌المثل ‌مي‌شود‌‌. ‌‌مهر‌المثل حقي است كه دادگاه براي زن تعيين ‌مي‌كند و مرد موظف است كه آن را به طور كامل پرداخت نمايد‌.

در چه مواردي به زن مهرالمثل تعلق ‌مي‌گيرد ؟

در اكثر مواردي كه مهريه تعيين نشده باشد به زن ‌‌مهر‌المثل تعلق خواهد گرفت و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود‌‌. مواردي كه در آن‌‌‌ها ‌‌مهر‌المثل به زن‌‌ تعلق ‌مي‌گيرند به شرح زير ‌مي‌باشند:

تعيين نكردن مهريه

چنانچه زن و مرد در حين عقد نكاح اقدام به تعيين مهريه نكرده باشند و رابطه زناشويي نيز اتفاق افتاده باشد زن مستحق دريافت ‌‌مهر‌المثل خواهد شد و مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود‌.

باطل بودن توافق

در برخي از موارد ديده شده است كه زوجين در تعيين مقدار مهريه توافق ‌مي‌كنند ولي چيزي كه به عنوان مهريه معين كرده‌اند از نظر قانوني اشكال دارد و نمي‌تواند به عنوان‌‌ مهريه به زن پرداخت شود‌‌. در اين صورت مهريه باطل خواهد بود و زن مستحق دريافت ‌‌مهر‌المثل خواهد شد‌.

باطل بودن عقد نكاح

چنانچه عقد نكاح ميان زن و‌‌ مرد باطل باشد و زن بدون اطلاع از باطل بودن عقد اقدام به برقراري رابطه زناشويي كرده باشد به او‌‌ ‌‌مهر‌المثل تعلق خواهد گرفت‌.

نحوه تعيين مهرالمثل

براي تعيين ‌‌مهر‌المثل توافق طرفين و همچنين رضايت مرد شرط نخواهد بود و دادگاه بر اساس برخي موارد كه در قانون ذكر شده‌اند مهرالمثل زن را تعيين ‌مي‌كند‌‌. ‌‌‌‌مهر‌المثل زن بر اساس شرايط خانوادگي‌، تحصيلات‌، سن‌ و.‌.‌. محاسبه ‌مي‌شود‌‌. براي مثال اگر زن داراي تحصيلات دانشگاهي باشد ‌‌مهر‌المثل بيشتري نسبت به زني كه تحصيلات دانشگاهي نداشته است دريافت خواهد كرد و يا زني كه در شهر‌‌‌هاي بزرگ زندگي ‌مي‌كند ‌مي‌تواند‌‌ ‌‌مهر‌المثل بيشتري را نسبت به زني كه در شهر كوچك ساكن است دريافت كند‌‌. براي تعيين ‌‌مهر‌المثل ممكن است دادگاه مهريه يكي از نزديكان زن را كه خصوصياتي شبيه به او دارد را مبناي تعيين ‌‌مهر‌المثل قرار دهد‌.

به زنان ناشزه و يا نازا ‌‌مهر‌المثل تعلق نمي‌گيرد ؟

برخي افراد تصور ‌مي‌كنند كه چون زن ناشزه و نازاست به او ‌‌مهر‌المثل تعلق نخواهد گرفت كه در اين باره بايد بگوييم به زنان ناشزه و نازا نيز ‌‌مهر‌المثل تعلق ‌مي‌گيرد و اين دو مورد نمي‌توانند مانع دريافت ‌‌مهر‌المثل توسط زن شوند‌‌.

سوالات متدوال

‌‌مهر‌المثل چيست ؟

‌‌مهر‌المثل نوعي مهريه است كه در صورت تعيين نكردن مهريه و يا باطل بودن آن به زن تعلق ‌مي‌گيرد‌.

آيا تحصيلات دانشگاهي بر تعيين ‌‌مهر‌المثل تاثيرگذار خواهد بود ؟

بله دارا بودن تحصيلات دانشگاهي باعث افزايش ميزان ‌‌مهر‌المثل خواهد شد‌.

ناشزه بودن زن ‌مي‌تواند او را از دريافت ‌‌مهر‌المثل منع كند ؟

خير.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مهرالمثل زن، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مهرالمثل زن پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع:

مهرالمثل

 تعريف مهرالمثل زن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهرالمثل،
موضوع:
[ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۲۵:۱۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی