مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

با پايان زندگي مشترك بين زن و مرد تمام رشته‌‌‌‌‌هاي ميان آن‌ها از هم گسسته مي‌شود. با طلاق گرفتن، زوجين از منظر شرعي و قانوني به هم نامحرم مي‌شوند و ديگر الزامي به انجام تكاليف و وظائف زناشويي در برابر طرف مقابل ندارند. اما‌‌‌‌ اين امري غير قابل انكار است كه زماني ميان اين دو‌‌‌‌‌، پيوندي برقرار بوده و با هم نسبت داشته‌اند. از همين رو سوال پيش مي‌آيد كه وجود رابطه زناشويي در گذشته مي‌تواند در حقوق مالي زوجين نسبت به هم در آينده اثر بگذارد؟ يكي از حقوق مالي كه زوجين پيش از طلاق دارند حق ارث بردن از يكديگر است اما بعد از طلاق تكليف ارث بردن طرفين از يكديگر چيست؟ در‌‌‌‌ اينجا به بررسي اثر گذاري طلاق بر روي ارث بردن زوجين از يكديگر مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

 

 

منبع :

ارث بعد از طلاق 

 شرايط ارث بردن بعد از طلاق 

 

 

ارث بردن زوجين

بر اساس ماده 940 قانون مدني در صورتي كه بين زن مرد رابطه زوجيت دائمي برقرار باشد و موانع ارث بردن وجود نداشته باشد مي‌توانند از هم ارث ببرند. ميزان سهم الارث زوجين هم در قانون به وضوح تعيين شده است.

ارث بردن زوجين بعد از طلاق

اينكه زوجين بعد از طلاق هم مي‌توانند از هم ارث ببرند يا نه بستگي به نوع طلاق دارد. در صورتي كه طلاق زوجين بائن بوده باشد زوجين در صورت فوت طرف مقابل از هم هيچ ارثي نمي‌برند. اما در صورتي كه طلاق رجعي بوده باشد امكان ارث بردن وجود دارد.

اما ارث بردن در طلاق رجعي نيز داراي شرايطي است كه بايد رعايت شود. بر اساس ماده 943 قانون مدني هنگامي كه شوهر از زن خود با طلاق رجعي جدا شود هر يك از طرفين اگر در مدت زمان عده بميرند ديگري از او ارث مي‌برد. در صورتي كه مدت زمان عده پايان بيايد در صورت فوت يك طرف‌‌‌‌‌، به همسر او هيچ ارثي تعلق نمي‌گيرد. پس در طلاق رجعي آنچه اهميت دارد زمان مرگ است. به طور مثال زن و مردي طلاق رجعي گرفته‌اند. مرد قبل از پايان زمان عده زن فوت مي‌كند. در ‌‌‌‌اينجا زن ارث مي‌برد. اما اگر عده تمام شود و بعد مرد فوت كند زن هيچ ارثي نمي‌برد.

ارث بردن زن از شوهر بعد از طلاق

آنچه گفته شد براي هر دو زوجين قابل اجرا است اما حالتي وجود دارد كه فقط سبب ارث بردن زن از شوهر مي‌شود. بر اساس ماده 944 قانون مدني اگر شوهر در حالت مرض زن خود را طلاق بدهد و ظرف يكسال بميرد زن از مرد ارث مي‌برد حتي اگر طلاق بائن باشد. در اينجا نيازي نيست كه حتما طلاق رجعي باشد بلكه يك استثنا براي طلاق بائن مطرح شده است.

با توجه به صراحت ماده اين استثنا فقط براي ارث بردن زن از شوهر خود است و حالت برعكس آن وجود ندارد.

شرايط ارث بردن در طلاق در حال مرض

براي اينكه زن از شوهر خود كه او را در حالت مرض طلاق داده است ارث ببرد بايد شرايطي رعايت گردد. از جمله شرايط زير:

1/ شوهر زن را در حالت مرض و بيماري طلاق داده باشد.

2/ بيماري كه در مدت آن طلاق رخ داده است بايد متصل به مرگ باشد. يعني اگر مرد مريض باشد ولي شفا پيدا كند ارث زن منتفي مي‌شود. حتي اگر بعدا دوباره به آن بيماري مبتلا شود باز هم زن ارثي نمي‌برد. بلكه بيماري بايد متصل به مرگ باشد و بين آن بهبود و شفايي نباشد.

3/ مرگ به علت آن بيماري باشد. اگر شوهر به دليل ديگري فوت كند زن ارث نمي‌برد. به طور مثال مرد مبتلا به بيماري است ولي در اثر تصادف مي‌ميرد يا هر دليل ديگري سبب مرگ شوهر مي‌شود در‌‌‌‌ اينجا زن هيچ ارثي نمي‌برد.

4/ در ظرف يكسال بميرد. اگر يكسال از طلاق بگذرد و در‌‌‌‌ اين مدت شوهر به خاطر بيماري فوت نكند زن ارث نمي‌برد بلكه بايد در مدت يكسال بعد از طلاق بميرد. اگر مرد پس از پايان يكسال فوت كند هيچ ارثي به زن نمي‌رسد.

5/ زن نبايد شوهر كرده باشد.

سوالات متداول

آيا زن و شوهر بعد از طلاق از هم ارث مي‌برند ؟

در صورتي كه طلاق رجعي باشد با رعايت شرايط قانوني از هم ارث مي‌برند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا زن مي‌تواند از شوهر خود بعد از طلاق ارث ببرد ؟

بله در طلاق رجعي و بائن زن مي‌تواند از شوهر فوت شده خود ارث ببرد البته با رعايت شرايط قانوني كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

شما مي‌توانيد براي دريافت پاسخ سوالات خود و دريافت مشاوره حقوقي در مورد ارث بردن زوجين بعد از طلاق با گروه مشاوران وكيل دات كام در ارتباط باشيد و از خدمات مشاوره حقوقي آنلاين و تلفني وكيل دات كام استفاده نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ارث بردن زوجين بعد از طلاق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ارث بردن زوجين بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

منبع :

ارث بعد از طلاق 

 شرايط ارث بردن بعد از طلاق

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ارث بعد از طلاق،
موضوع:
[ ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۹:۰۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی