مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

يكي از اصطلاحات رايج در مبحث بيع كه ممكن است بارها شنيده باشيد «خيار يا خيار فسخ» است. اشخاصي كه معاملات بزرگ و مهم انجام مي‌دهند با اين كلمه بسيار آشنا هستند. خيار به معني توانايي فسخ است. از منظر حقوقي «خيار» به معناي اختيار در برهم زدن معامله به صورت يك جانبه است. در شرايط خاصي قانونگذار اين اجازه را به طرفين معامله داده است كه يك جانبه معامله را برهم بزنند. به اين اختيار در فسخ يك جانبه اصطلاحا خيار يا خيار فسخ گويند. خيارات داراي انواع مختلفي هستند در اين مبحث به خيار تبعض صفقه مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع:

 

خيار تبعض صفقه، مفهوم و تعريف

خيار تبعض صفقهنحوه اعمال

محاسبه ميزان ثمن

 

 

 

 

 

تعريف خيار تبعضه صفقه

تبعض در لغت به معناي تجزيه گشتن و صفقه نيز اصطلاحا معادل معامله مي‌باشد.

ماده 441 قانون مدني به طور كامل اين خيار را تعريف كرده است. به عبارتي وقتي كه بيع به دو قسم تقسيم و تجزيه مي‌شود كه يك قسمت صحيح است اما قسمت ديگر به دلايلي باطل است. در اينجا براي شخصي كه اين تجزيه شدن به ضرر او باشد اين حق وجود دارد كه كلا معامله را يك طرفه فسخ كند.

چگونگي اعمال خيار تبعض صفقه

بر اساس ماده 441 قانون مدني در صورتي كه مبيع يا ثمن هر كدام تجزيه شوند شخصي كه متضرر شده است مي‌تواند يك جانبه معامله را فسخ نمايد. اين خيار هم براي مبيع يعني آنچه كه مورد معامله قرار مي‌گيرد مثلا خانه و ماشين قابل اعمال است و هم براي ثمن يعني عوض معامله كه در مقابل مبيع، خريدار به فروشنده مي‌دهد مثلا پول يا طلا.

در اين صورت شخص مي‌تواند يا كلا معامله را فسخ كند يا اينكه بخشي از معامله كه باطل است را بهم بزند ثمن خود را پس بگيرد و قسمت ديگر كه صحيح است را بپذيرد. اختيار اين موضوع با كسي است كه حق خيار دارد.

قبول بخشي از معامله

همان طور كه در ماده 441 قانون مدني گفته شده است صاحب خيار اين حق را دارد كه با استناد به خيار تبعض صفقه كلا معامله را برهم بزند يا اينكه بخش صحيح را قبول كند و ثمن قسمت باطل را بگيرد. به طور مثال شخص الف خانه‌اي را به شخص ب مي‌فروشد. بعدا معلوم مي‌شود كه 2 دنگ از اين خانه متعلق به شخص ج بوده است. در اين صورت شخص ب اين حق را دارد كه يا كلا معامله را برهم بزند يا اينكه آن بخشي را كه متعلق به شخص الف بوده قبول كند و پولي را كه براي بخش شخص ج پرداخت كرده است پس بگيرد.

شرايط اعمال خيار تبعض صفقه

براي اينكه شخص بتواند از خيار تبعض صفقه استفاده نمايد يك شرط در ماده 443 قانون مدني مطرح شده است. زماني شخص مي‌تواند از خيار خود استفاده كند كه مشتري در هنگام معامله نسبت به اين مشكل آگاه نباشد. يعني در مثال قبلي كه مطرح شد، زماني ب كه خريدار است مي‌تواند از خيار تبعض صفقه استفاده كند كه در هنگام خريد عالم به اين موضوع نبوده كه دو دانگ متعلق به شخص ج است. اما اگر مي‌دانسته و باز هم معامله را انجام داده در اين صورت نمي‌تواند معامله را برهم بزند. در اين حالت پولي كه خريدار در برابر بخش باطل داده است به او برمي‌گردد اما معامله را نمي‌تواند برهم بزند.

اما اگر بخواهد بخشي را بپذيرد و بخش ديگر را رد كند علاوه بر شرط بالا بايد شرايط ديگري رعايت گردد از جمله:

1/ مورد معامله قابل تجزيه باشد. يعني بتوان آن بخشي از معامله را كه باطل است جدا كرد و بخش ديگر را كه نسبت به آن معامله درست است نگه داشت.

2/ بخشي كه باطل شده است از عناصر اصلي معامله نباشد. يعني به نحوي نباشد كه اگر آن بخش حذف شود باعث تغيير ماهيت و اقتضاي معامله گردد.

محاسبه ميزان ثمن در خيار تبعض صفقه

ماده 442 قانون نحوه تقسيط ثمن معامله را به طور كامل توضيح داده است. در ابتدا بايد قيمت مجموع مبيع را محاسبه كرد سپس قيمت قسمتي را هم كه در مالكيت مشتري قرار گرفته است محاسبه مي‌كنند. در انتها هر نسبتي كه بين قسمت كل مبيع و قسمتي كه در اختيار مشتري است ايجاد شد همان ميزان از ثمن را بايع نگه مي‌دارد و مابقي را به مشتري برمي‌گرداند.

آنچه مهم مي‌باشد قيمت كل و قيمت بخش صحيح معامله است كه مشتري مالك آن شده است. به طور مثال قسمتي كه مشتري صاحب آن شده است 1 ميليون تومان ارزش دارد و كل مال 3 ميليون مي‌ارزد. مشتري همه سه ميليون تومان را پرداخت كرده است. در اينجا ارزش قسمت مشتري به كل مبيع يك سوم است در اين صورت بايع فقط مي‌تواند يك سوم يا همان يك ميليون تومان را بردارد و مابقي را بايد به مشتري پس بدهد. چون قطعا معامله نسبت به يك سوم از مبيع انجام شده و نسبت به دو ميليون ديگر باطل است.

ماليت نداشتن قسمت باطل

در صورتي كه بعد از تجزيه مشخص شود قسمتي كه باطل شده است اصلا ارزش و ماليت ندارد تقسيط ثمن صورت نمي‌گيرد. به طور مثال دو نفر با هم چيزي را به مبلغ 6 ميليون معامله كرده‌اند. بعد از مدتي معلوم مي‌شود كه بخشي از اين مبيع غير قابل معامله بوده است، معامله نسبت به آن باطل بوده و اصلا ارزش و ماليتي ندارد. در اين صورت نيازي نيست كه 6 ميليون تقسيط شود. زيرا مشتري اين 6 ميليون را در واقع در برابر بخشي كه ارزش دارد پرداخت كرده و تمام آن بخش هم اكنون در دست او است و بخشي كه باطل شده اصلا ارزش نداشته است.

هنگامي كه در معاملات دچار مشكل مي‌شويد بهترين و مطمئن‌ترين راه مشورت كردن با يك وكيل مجرب است. شما مي‌توانيد از خدمات مشاوره تلفني و آنلاين وكيل دات كام براي دريافت پاسخ سوالات خود در خصوص معاملات و خيار تبعض صفقه استفاده نماييد.

سوالات متداول

خيار تبعض صفقه چيست ؟

اختيار برهم زدن يك جانبه معامله به دليل تجزيه معامله به بخش صحيح و بخش باطل كه در مطلب به تفصيل پاسخ داده شده است.

آيا مي‌توان بخشي از معامله را قبول و بخشي ديگر را رد كرد ؟

بله با استفاده از خيار تبعض صفقه اين امكان وجود دارد كه در مطلب به تفصيل پاسخ داده شده است.

نحوه محاسبه ثمن در خيار تبعض صفقه چگونه است ؟

بر اساس نسبت قسمت صحيح بر كل مبيع محاسبه مي‌شود كه در مطلب به تفصيل پاسخ داده شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص خيار تبعض صفقه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون خيار تبعض صفقه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

 

منبع:

 

خيار تبعض صفقه، مفهوم و تعريف

خيار تبعض صفقهنحوه اعمال

محاسبه ميزان ثمن

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خيار تبعض صفقه،
موضوع:
[ ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۱۰:۳۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی