مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

تهيه مايحتاج زندگي فرزندان و فراهم كردن وسايل رفاه آنان، بر عهده پدرشان قرار دارد. بر اساس ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه عبارت است از فراهم كردن مسكن، پوشاك، خوراك و لوازم مورد نياز فرزند؛ البته چنانچه تحصيل فرزند واجب و ضروري باشد، پرداخت هزينه تحصيل وي نيز نفقه محسوب مي‌شود. عدم پرداخت نفقه جرم بوده و ضمانت كيفري به دنبال دارد. چنانچه پدر فوت كرده باشد يا استطاعت و قدرت مالي كافي جهت پرداخت نفقه فرزند خود را نداشته باشد، نفقه فرزند بر عهده كيست و چگونه مطالبه مي‌شود؟ آيا مي‌شود نفقه او را از پدربزرگ و جد پدري‌اش و يا حتي از پدربزرگ مادري‌اش مطالبه كرد؟ در اين مقاله نحوه درخواست نفقه فرزند از پدربزرگ را توضيح مي‌دهيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع :

نفقه 

نفقه گرفتن از پدر بزرگ 

 

 

 

 

نفقه فرزند

همان طور كه اشاره شد نفقه فرزند بر عهده پدر است اما بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م، چنانچه پدر زنده نباشد يا توانايي و قدرت پرداخت نفقه را نداشته باشد با رعايت الاقرب فالاقرب، نفقه فرزند به ترتيب بر عهده اجداد پدري، مادر و اجداد مادري قرار مي‌گيرد. بنابراين در صورتي كه پدر كودك فوت كرده باشد يا بنابه دلايلي چون فقر و ناتواني، نتواند نفقه را پرداخت كند مادر كودك مي‌تواند پرداخت آن را از جد پدري كودك خود درخواست نمايد. البته بايد توجه داشت طي شرايطي نفقه بر عهده پدربزرگ مادري نيز قرار مي‌گيرد و آن اينست كه جد پدري و مادر فرزند از پرداخت نفقه عاجز باشند.

مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ

طبق مطالب گفته شده، نفقه فرزند بر اساس وجود شرايطي، گاهي بر عهده پدربزرگ پدري و گاهي بر عهده پدربزرگ مادري قرار مي‌گيرد. حال مي‌خواهيم بدانيم در چه صورت پرداخت نفقه فرزند از سوي آنان الزامي است و در صورت عدم پرداخت آن مجازات مي‌شوند؟ و چه زماني مادر مي‌تواند نفقه فرزند خود را از پدربزرگ مطالبه كند؟ در صورت وجود تمامي شرايط زير، پرداخت نفقه الزامي است.

۱) افرادي كه ملزم به انفاق هستند، تمكن و استطاعت مالي داشته باشند. طبق ماده ۱۹۹۸ ق.م، فرد زماني ملزم به پرداخت نفقه است كه قدرت و استطاعت مالي كافي داشته باشد و با پرداخت نفقه در مضيقه و تنگنا قرار نگيرد؛ بنابراين پدربزرگ كودك بايد متمكن باشد و توانايي پرداخت نفقه را داشته باشد.

۲) فرد گيرنده نفقه، فقير و نيازمند باشد. بر اساس ماده ۱۱۹۷ ق.م، زماني نفقه به فرزند تعلق مي‌گيرد كه از تهيه لوازم مورد نياز و مايحتاج زندگي خود عاجز باشد؛ به عبارتي نيازمند دريافت نفقه باشد. بنابراين تا هنگامي كه فرزند شاغل نشده است و درآمدي ندارد يا حتي هنگامي كه در حال تحصيل است نفقه او بر عهده افراد ملزم به انفاق است.

۳) فرزند دختر تا هنگامي كه شغل و درآمدي ندارد و مجرد است و فرزند پسر تا ۲۰ ساگي و چنانچه در حال تحصيل باشد، واجب النفقه هستند.

۴) نفقه گذشته محاسبه نمي‌گردد. چنانچه مادر و يا خود فرزند نفقه را درخواست كنند، از زمان تنظيم دادخواست و تحويل آن به دادگاه نفقه محاسبه گرديده و پرداخت مي‌شود و نفقه معوقه و سال‌هاي سپري شده در گذشته به فرزند تعلق نمي‌گيرد.

جرم عدم پرداخت نفقه

زماني كه فرزند يا مادر او پرداخت نفقه را از پدربزرگ مطالبه مي‌كند و دادخواستي مبني بر اين درخواست به دادگاه ارائه مي‌دهد؛ بر اساس نظر و حكم دادگاه، پدربزرگ وي ملزم به پرداخت نفقه خواهد شد و در صورت عدم پرداخت و امتناع از آن، بر اساس ماده ۵۳ ق حمايت خانواده به حبس تعزيري درجه ۶ ( حبس از ۶ ماه تا دو سال) محكوم مي‌شود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

منبع :

نفقه 

نفقه گرفتن از پدر بزرگ 

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۴:۳۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی