مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

قراردادي كه بسته مي‌شود در صورت وجود شرايطي از بين مي‌رود. برهم خوردن قرارداد و رفع آثار آن از ويژگي‌هاي معدوم گشتن قرارداد است اما بايد بدانيم راه‌هاي متفاوتي براي از بين بردن قرارداد وجود دارد. انحلال قرارداد مسأله­‌اي است كه به سبب آن قرارداد به هم مي­‌خورد و كاملا با بطلان و تعليق تفاوت دارد و هر كدام معناي خاصي را به همراه دارند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع  :

انحلال قرارداد

موارد انحلال قرارداد

 

 

 

 

قرارداد چيست ؟

از مهم‌ترين موضوعات حقوقي كه مي­‌توان به آن اشاره نمود همين قراردادها هستند كه افراد در جامعه با آن سر و كار دارند.

عقد و قرارداد عبارت است از اين كه حداقل دو نفر بر ايجاد تعهدي تراضي كنند يا عمل حقوقي خاصي را دو طرفه يا چند طرفه به انجام برسانند.

انحلال قرارداد به چه مفهومي است ؟

همان طور كه مستحضر هستيد انحلال به معني بر هم زدن قرارداد است و اين­كه از ادامه و تداوم آن جلوگيري شود و اعتبار قرارداد و آثار حقوقي كه دارا مي­‌باشد نيز پايان يابد.

انحلال قرارداد در دو مرحله صورت مي­‌گيرد كه اين مراحل در هركدام از موارد انحلال قرارداد به صورت كاملا متمايز وجود دارند و شكل مي­‌گيرند:

  1. انحلال مربوط به زماني مي­‌شود كه طرفين براي انعقاد قرارداد تراضي و توافق دارند تا زماني كه به سبب به وجود آمدن يك علتي، طرفين تصميم مي­‌گيرند كه قراردادشان را منحل نمايند.
  2. از زماني كه طرفين تصميمشان را گرفته‌اند كه انحلال محقق شود و موجب مي­‌شوند كه عهد و پيمان بر هم بخورد و قرارداد موجود در حكم باطل به شمار بيايد.

به اين نكته بسيار توجه فرماييد كه گفتيم در حكم باطل باشند يعني مانند قرارداد باطل باشند، لازم به ذكر است كه در علم حقوق، در حكم باطل با باطل كاملا تفاوت دارند.

اشكال انحلال

شايان ذكر است كه انحلال در هر نوع عقد و قراردادي داراي اشكال مختلفي مي­‌باشد كه عبارت هستند از:

  1. فسخ قرارداد.
  2. انفساخ.
  3. تفاسخ يا همان اقاله.
  4. انقضا مدت قرارداد.
  5. بطلان عقد.
  6. بذل مدت در عقد نكاح موقت.

نكته: بذل مدت به معني صرف نظر كردن زوج و يا شوهر از تمتع زوجه و يا زن در باقيمانده مدت نكاح منقطع مي­‌باشد.

  1. فوت كردن يكي از متعاقدين.
  2. جلوگيري از انتفاع موضوع عقد.
  3. صوري بودن عقد موجود.
  4. فاسد بودن عقد.

همان­طور كه متوجه شديد موارد فوق همگي اشكال گوناگوني از انحلال عقد و قرارداد مي­‌باشند كه با توجه به شرايط خاص به وجود مي‌­آيند.

تفاوت انحلال قرارداد با بطلان آن

موضوعي كه بايد به آن بسيار توجه كنيد اين است كه اصلا نبايد انحلال قرارداد را با بطلان آن اشتباه بگيريد.

انحلال قرارداد و بطلان قراردادها دو موضوع كاملا متفاوت هستند و مي­‌توان آن­‌ها را به صورت ذيل بيان نمود:

بطلان قرارداد به اين معنا مي­‌باشد كه در هر زماني كه قرارداد باطل اعلام شود قرارداد از روز اول عقد آن، داراي هيچ­ گونه اعتباري نخواهد بود.

براي اين موضوع مثالي را مطرح مي­‌كنيم تا كاملا در اين مورد شفاف سازي صورت بگيرد، تصور كنيد قراردادي را در روز يك خرداد سال 99 بسته و منعقد نموده‌­ايم و در روز نه آذر سال 99 مشخص مي­‌شود كه اين قرارداد ما شامل يكي از موارد بطلان قرارداد است، اثر قرارداد از همان روز يك خرداد از بين مي­‌رود و انگار كه اصلا اين قرارداد بسته نشده است و اوضاع به قبل از عقد قرارداد باز مي­‌گردد.

اما در مورد انحلال قرارداد به اين شكل نيست و بعد از انعقاد قرارداد، عقد از زماني كه منحل شده است، بي‌اثر مي­‌شود و ديگر به قبل از آن زمان سرايت پيدا نخواهد كرد.

به عنوان مثال شما يك قراردادي را در تاريخ بيست آبان منعقد مي­‌كنيد و در تاريخ سي آبان، تصميم طرفين بر فسخ قرارداد مي­‌شود.

در اين حالت، قرارداد از بيستم تا سي آبان كاملا صحيح بوده است و از سي آبان با توافقي كه بين طرفين قرارداد صورت گرفته، منحل شده است.

تفاوت انحلال قرارداد و تعليق آن

لازم به ذكر است كه ميان انحلال قرارداد و تعليق آن هم تفاوت­‌هايي وجود دارد.

تعليق قرارداد در اصل در مواردي به كار برده مي­‌شود كه اجراي آن قرارداد بنا بر عللي خاص معلق شده است و مي­‌تواند با از بين رفتن آن علل تعليق، قرارداد به طور مجدد اثر خودش را پيدا نمايد و دوباره اعتبار خودش را به دست آورد.

اما در مورد انحلال قرارداد به اين صورت است كه دقيقا از زمان و تاريخ انحلال آن، قرارداد ديگر هيچ نوع اثر حقوقي دارا نمي­‌باشد.

موارد و اسباب انحلال قرارداد

انحلال قرارداد يعني عقدي به درستي منعقد گرديده است اما به خاطر وجود يك علت خاصي مورد اجرا قرار نمي­‌گيرد.

به عبارتي يعني اينكه عقد قابليت اين را دارد كه اجرا و كامل شود اما وجود يك سبب و يا علتي باعث شده است تا اجراي آن بي‌اثر بشود و در واقع مي­‌توان گفت عقد منحل شده است.

موارد انحلال قرارداد را مي­‌توان شامل فسخ، اقاله و انفساخ دانست كه به سبب وجود آن­‌ها قرارداد منحل مي­‌گردد.

وجود وكيل براي فسخ قرارداد و ابطال معامله

بعد از انعقاد يك قرارداد، راه‌ها و روش‌هاي گوناگوني وجود دارد كه هم مي‌توان به صورت يك طرفه يا با توافق هر دو طرف قرارداد و يا اين كه بدون نياز به هيچ نوع توافق و اراده­‌اي، به صورت قهري، قرارداد مورد نظر را منحل نمود.

اگر بخواهيم به صورت عاميانه موضوع را بررسي نماييم به تمامي روش‌هاي انحلال قرارداد در زبان عاميانه، فسخ گفته مي‌شود.

اين در حالي است كه فسخ يكي از راه‌­هايي است كه با استفاده از آن، قرارداد منحل مي­‌گردد و به دليل وجود همين شرايط است كه پيشنهاد مي‌شود تا از بدو شروع كار و در هر مرحله كار، با وكيل در اين رابطه مشورت نماييد تا بعدها دچار مشكلات نشويد و راحت­‌تر بتوانيد آن­‌ها را حل نماييد.

سوالات متداول

انحلال قراداد به چه معناست ؟

انحلال قرارداد به معني بر هم زدن آن مي­‌باشد به طوري كه از تداوم و ادامه آن جلوگيري شود و آثار حقوقي كه دارا مي­‌باشد هم پايان يابد.

بطلان قرارداد چه معنايي دارد ؟

بطلان قرارداد به اين معنا مي­‌باشد كه از هر زماني كه قرارداد را باطل اعلام نمايند، آن قرارداد از روز اول عقد داراي هيچ­ گونه اعتباري نخواهد بود.

تعليق قرارداد به چه شكل است ؟

در تعليق قرارداد، اجراي آن قرارداد بنا بر علتي خاص معلق شده است و اگر آن علت رفع گردد، قرارداد مي­‌تواند مجددا اعتبار خودش را به دست بياورد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص انحلال قرارداد، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون انحلال قرارداد پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : انحلال قرارداد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انحلال قرارداد،
موضوع:
[ ۲ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۲۴:۱۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی