مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در سال هزاران مورد عقد نكاح در دفاتر اسناد رسمي به ثبت مي‌رسد. عقد نكاح يك امر مقدس است كه دين اسلام آن را بسيار توصيه نموده است. عقد نكاح نيز داراي قوانيني مي‌باشد و زن و مرد را ملزم به پذيرفتن مسئوليت‌هايي مي‌كند كه طبق قانون بر عهده‌شان قرار گرفته است. ‌يكي از مسئوليت‌هاي مرد مهريه است. در ادامه توضيحات كامل‌تري در رابطه با حق مهريه و مالكيت زن‌ بر آن برايتان شرح داده شده است، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : 

حق مهريه

مالكيت زن بر مهريه

 

 

حق مهريه زن

مهريه يكي از حقوق زن در هنگام عقد نكاح مي‌باشد و طبق قانون مرد موظف است كه آن را پرداخت كند. ميزان مهريه در عقدنامه ذكر مي‌شود و زن مي‌تواند هرگاه كه بخواهد آن را مطالبه كند.

حق زن بر مهريه و مالكيتش بر آن

وقتي خطبه عقد نكاح ميان زن و مرد خوانده مي‌شود زن مالك مهريه خواهد شد و هر زمان كه بخواهد مي‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه كند. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدني در هنگام عقد نكاح زن مالك مهريه مي‌شود و مي‌تواند آن را تصرف كند يا به عبارت ساده آن را از شوهر دريافت نمايد.

با وجود اينكه زن مالك مهريه است در صورت عدم پرداخت آن تكليف چيست ؟

همان طور كه در بالا گفته شد مهريه به زن تعلق دارد و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. چنانچه زن مهريه خود را مطالبه كند و مرد از پرداخت آن خودداري نمايد زن اين حق را خواهد داشت كه با مراجعه به دادگاه مهريه خود را وصول كند. در اين صورت زن مي‌تواند طي ارائه دادخواستي از دادگاه بخواهد كه مهريه‌اش را از شوهر او مطالبه نمايد. دادگاه نيز حكم توقيف اموال مرد را صادر مي‌نمايد و مهريه زن را از محل آن پرداخت خواهد كرد.

پرداختن مهريه به چه شكل خواهد بود ؟

پرداختن مهريه با توجه به شرايط مرد متفاوت خواهد بود. براي مثال در صورتي كه مرد در وضعيت مالي بسيار خوبي به سر برد دادگاه او را مكلف مي‌كند كه مهريه همسرش را به طور كامل به او پرداخت كند و در صورت عدم پرداخت دادگاه حكم توقيف اموال را صادر مي‌كند.

اما اگر مرد شرايط مالي خوبي نداشته باشد دادگاه مهريه زن را قسط بندي نموده و مرد را موظف مي‌كند كه در زمان معين شده قسط مهريه زن را به او پرداخت نمايد. در صورتي كه مرد در پرداخت قسط كوتاهي كند زن مي‌تواند با مراجعه به دادگاه و بيان اين موضوع خواهان رسيدگي به آن شود.

بخشش حق مهريه توسط زن

همان طور كه گفته شد زن مالك مهريه است و مي‌تواند هر تصرفي در آن ايجاد كند. براي مثال زن مي‌تواند مهريه خود را به مرد ببخشد و از دريافت آن صرف نظر كند. براي بخشش مهريه زن مي‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد اقرار نمايد كه مهريه را دريافت كرده است و يا آن را بخشيده است.

آيا در عقد موقت نيز زن مالك مهريه است ؟

در عقد موقت چنانچه مهريه‌اي تعيين نشود عقد باطل‌ خواهد بود و به همين دليل در عقد موقت نيز زن مالك مهريه است و مرد موظف است آن را پرداخت كند.

سوالات متداول

تعريف مهريه چيست ؟

حقي مالي كه در عقد نكاح زوجين به زن تعلق خواهد داشت.

آيا زن مالك مهريه است ؟

بله طبق ماده ۱۰۸۲ قانون‌ مدني زن در حين عقد مالك مهريه مي‌شود.

در عقد موقت نيز زن مالك مهريه است ؟

بله.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حق مهريه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حق مهريه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : حق مهريه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حق مهريه،
موضوع:
[ ۲ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۱۹:۲۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی