مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

هر امضايي كه شما بر روي كاغذ مي‌زنيد قطعا اثراتي به دنبال دارد. اين كه انسان بدون هيچ آگاهي و يا بدون خواندن سند و برگه‌اي آن را امضا كند اشتباه محض است. گاهي انسان تحت تاثير شرايط و جو اطراف شروطي را مي‌پذيرد و حتي بدون آگاهي زير اين شروط را امضا مي‌كند. يكي از اين مواقع در هنگام ازدواج است. سر سفره عقد هر دو عروس و داماد به قدري خوشحال هستند كه هر شرطي را بي‌چون و چرا امضا مي‌كنند. در داخل عقدنامه بخشي مربوط به شروط دوازده گانه طلاق مي‌باشد. در اين مطلب به بررسي شروط ضمن عقد قباله ازدواج پرداخته‌ايم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : 

شروط دوازده گانه طلاق 

 

 

 

 

شروط دوازده گانه طلاق

از سال 1360 در عقدنامه دو بند به شكل پيش فرض قرار گرفت كه در هنگام عقد سردفتر ملزم به خواندن آن‌ها براي زوجين است. بعد از توضيح هر بند بايد آن‌ها را به امضاي زوجين برساند. در بند ب عقدنامه دوازده شرط مطرح شده است كه در صورت وجود اين شروط زوجه حق دارد تقاضاي طلاق از شوهر را بكند. در ادامه هر يك از اين شروط  توضيح داده مي‌شود. البته طرفين مي‌توانند خارج از اين موارد براي ازدواج خود شروطي را مطرح كنند.

شرط اول از شروط دوازده گانه طلاق

يكي از حقوق مسلمي كه زن در زندگي مشترك دارد حق دريافت نفقه از شوهر است. در شرط اول ذكر شده است كه اگر شوهر به مدت 6 ماه حقوق مالي زوجه را پرداخت نكند و امكان اجبار او وجود نداشته باشد زن حق طلاق دارد. حقوق مالي زن كه بايد شوهر پرداخت كند نفقه، اجرت المثل و مهريه است. در صورتي كه شوهر اين حقوق را پرداخت نكند ابتدا دادگاه او را مجبور به پرداخت مي‌كند و اگر چنين چيزي ممكن نباشد زن مي‌تواند طلاق بگيرد.

شرط دوم از شروط دوازده گانه طلاق

بد رفتاري شوهر اگر به حدي برسد كه براي زوجه غير قابل تحمل شود اين حق را براي زن ايجاد مي‌كند كه بتواند طلاق بگيرد. بر اساس ماده 1103 قانون مدني زوجين ملزم به خوش رفتاري با يكديگر هستند. قطعا حسن معاشرت معناي مختلفي براي هر كس دارد. بنابراين براي اين كه رفتار شوهر را حسن معاشرت دانست يا سوء رفتار بايد به دو معيار عرف اجتماعي و شخصيت زوجه توجه كرد. در صورتي كه شوهر رفتاري داشته باشد كه از نظر عرف جامعه بد رفتاري باشد به طور مثال مدام اخم كند و اصلا مهربان نباشد يا اينكه با توجه به شخصيت زوجه در هنگام حرف زدن با همسرش از الفاظ نامناسب استقاده كند مصداق عدم رعايت حسن برخورد است. اگر اين رفتارها به حدي برسد كه غير قابل تحمل باشند نه اينكه گاهي بخاطر شرايط خاص شوهر بداخلاقي كند، اين حق براي زن ايجاد مي‌شود كه طلاق بگيرد.

شرط سوم از شروط دوازده گانه طلاق

هنگامي كه شوهر يك بيماري خطرناك دارد و اين بيماري قابل درمان نباشد و سلامتي زن را به خطر بيندازد زن مي‌تواند براي حفظ جان طلاق بگيرد.

شرط چهارم

ديوانه بودن زوج اين حق را براي زن ايجاد مي‌كند كه طلاق بگيرد. البته در ابتداي امر امكان فسخ نكاح وجود دارد ولي در صورتي كه نكاح را نتوان فسخ كرد زن مي‌تواند طلاق بگيرد. قطعا استفاده از واژه ديوانه نشان مي‌دهد كه هر گونه بيماري رواني شوهر باعث ايجاد حق طلاق براي زوجه مي‌شود.

شرط پنجم

اشتغال مرد به شغلي كه به حيثيت و آبرو و مصالح خانوادگي زن آسيب مي‌زند. الزاما اين شغل نبايد خلاف قانون باشد. گاهي شغلي كاملا قانوني است اما با شان و آبروي زن مغايرت دارد. در اين صورت دادگاه با بررسي موقعيت اجتماعي و خانوادگي زن و سپس با بررسي شغل در صورت وجود مغايرت اجازه طلاق را به زن مي‌دهد.

شرط ششم

در صورتي كه شوهر مرتكب عملي شود و به دنبال آن به مجازات حبس 5 سال يا بيشتر محكوم شود و حكم مجازات نيز در حال اجرا باشد يعني شوهر در حبس باشد و اين حبس بيشتر از 5 سال طول بكشد زن ملزم به ادامه زندگي مشترك نيست. البته اگر شوهر محكوميت مالي داشته باشد و به خاطر ناتواني از پرداخت محكوم‌به به 5 سال حبس شود يا اينكه به حبس و جزاي نقدي محكوم شود كه مجموعا باعث شود 5 سال يا بيشتر در حبس بماند حق طلاق براي زن ايجاد مي‌گردد. آن چه اهميت دارد محكوم به حبس بودن به مدت 5 سال و بيشتر است حالا هر دليلي كه داشته باشد و اينكه حكم در حال اجرا باشد نه اين كه در حال تعليق باشد يا به هر دليلي اجراي آن متوقف شده باشد.

شرط هفتم

اعتياد شوهر به هر چيزي كه به تشخيص دادگاه سبب شده باشد زندگي براي زن سخت شده باشد و حتي به سلامتي او آسيب وارد كند به طور مثال اعتياد به مشروبات الكلي يا مواد مخدر. البته اين جا چيزي درمورد دخانياتي مانند سيگار و قليان و… گفته نشده است زيرا از نظر عرفي سيگار كشيدن اعتياد بسيار مضر نيست اما اين امكان وجود دارد كه در شرايطي خاص با صلاح ديد دادگاه استعمال اين دخانيات نيز ايجاد حق طلاق براي زوجه بكند.

شرط هشتم

در صورتي كه زوج بدون هيچ عذر موجهي و بدون اطلاع دادن به مدت 6 ماه متوالي غيبت كند. البته اين 6 ماه بايد پشت سر هم باشد گاهي غيبت از 6 ماه هم بيشتر است اما چون متوالي نبوده مثلا گاهي شوهر برمي‌گشته يا خبري از خود مي‌داده است حق طلاق ايجاد نمي‌كند.

شرط نهم

از ديگر مواردي كه براي زن حق طلاق را ايجاد مي‌كند محكوميت شوهر به مجازاتي است اعم از حدي يا تعزيري كه مغايرت با شان و موقعيت زن دارد. قطعا تشخيص مغايرت داشتن يا نداشتن با دادگاه است.

شرط دهم

اگر بعد از گذشت 5 سال از زندگي مشترك مرد نتواند بچه‌دار شود زن مي‌تواند طلاق بگيرد. اين بچه‌دار نشدن مي‌تواند به هر دليلي باشد مثلا عقيم بودن مرد. فرقي در اين كه اين مشكل از ابتدا بوده يا بعد از ازدواج به وجود آمده است نيست بلكه مهم آن است كه بعد از 5 سال مرد نتواند بچه‌دار شود.

شرط يازدهم

در صورتي كه زوج مفقودالاثر شود و به مدت 6 ماه بعد از مراجعه زن به دادگاه اثري از او نباشد زن اجازه طلاق دارد. تفاوت مفقودالاثر شدن با غيبت شوهر در اين است كه اولا در غيبت بايد 6 ماه متوالي صبر كرد تا زن بتواند طلاق بگيرد ولي مفقودالاثري حتي اگر يك ماه هم باشد كافي است. فقط بايد اثبات گردد كه مرد مفقودالاثر شده در اين صورت زن مي‌‌تواند اقدامات اوليه طلاق خود را انجام دهد. دوم در غيبت شوهر ملاك مدت زمان عدم مراجعه شوهر است كه بايد 6 ماه طول بكشد ولي در مفقودالاثري مهم زمان مراجعه زوجه به دادگاه است كه از آن زمان بايد 6 ماه را محاسبه كرد. ممكن است كه شوهر 1 سال است كه گم شده يا يك ماه، هيچ فرقي ندارد. مهم تاريخ مراجعه زن به دادگاه براي طلاق است.

شرط دوازدهم

آخرين شرط كه در زندگي زناشويي زياد پيش مي‌آيد ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول است كه براي زن حق طلاق ايجاد مي‌كند.

استفاده از شروط دوازده گانه طلاق

با توجه به اين كه از نظر شرعي و قانوني حق طلاق با مرد است قانون گذار سعي كرده است تا با درج اين شروط در عقدنامه از حقوق زن در زندگي مشترك دفاع كند تا زن مجبور به ادامه زندگي مشترك در حالي كه براي او رنج‌آور است نشود. در صورت بروز هر يك از شروط بالا زن مي‌تواند با ادله خود به دادگاه مراجعه نمايد و طلاق بگيرد. البته اينكه زن در واقعيت در رويه قضايي تا چه حد مي‌تواند حق خود را بگيرد موضوعي جداست. توصيه مي‌شود حتما براي تسهيل در روند پرونده طلاق از يك وكيل حرفه‌اي كمك بگيريد. با استفاده از دانش يك وكيل خانواده مجرب مي‌توانيد راحت‌تر و سريع‌تر به خواسته خود برسيد زيرا پرونده طلاقي كه از سوي زن مطرح شود داراي پروسه‌اي پيچيده و طولاني است كه وكلاي وكيل دات كام به راحتي مي‌توانند شما را در اين مسير همراهي كنند.

سوالات متداول

آيا امضاي تمام شروط دوازده گانه الزامي است ؟

خير، طرفين هر شرطي را كه بخواهند مي‌توانند امضا كنند و هر كدام را كه نمي‌خواهند مي‌توانند رد كنند كه در مطلب به تفصيل بيان شده است.

آيا علاوه بر شروط دوازده گانه طلاق مي‌توان شرط ديگري مطرح كرد ؟

بله، هر شرطي كه طرفين بخواهند مي‌توانند اضافه كنند كه در مطلب به تفصيل بيان شده است. براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص شروط دوازده گانه طلاق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون شروط دوازده گانه طلاق پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : شروط دوازده گانه طلاق 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شروط دوازده گانه طلاق،
موضوع:
[ ۱ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۵:۰۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی