مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در شرع اسلام همواره در مورد اهميت نطفه آدمي سخن گفته شده است. اهميت موضوع تا بدان حد است كه روايات و احاديث فراواني در مورد چگونگي انعقاد نطفه‌اي حلال مطرح شده است. اما متاسفانه امروزه با آزاد شدن روابط بين زن و مرد شاهد آن هستيم كه روابط جنسي خارج از چارچوب نكاح افزايش يافته كه حاصل آن فرزندان نامشروع مي‌باشد. از منظر قانون و شرع فرزندي كه حاصل رابطه جنسي و آميزش ميان زن و مرد باشد در حالي كه بين آن‌ها هيچ علقه زوجيتي وجود ندارد فرزند نامشروع يا ولد زنا است. تكليف و حقوق فرزندي كه به شكل نامشروع به دنيا آمده چيست؟ آيا چنين فرزندي ارث دارد؟

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : 

ارث فرزند نامشروع

 

ارث فرزند نامشروع

پدر و مادر چنين كودكي عملي غير قانوني انجام داده‌اند اما قطعا اين طفل معصوم و بي‌گناه است. بي‌شك حالا اين فرزند يك انسان است و بايد مانند سايرين از حقوقي برخوردار باشد. يكي از انواع حقوق فرزند نامشروع مربوط به امور مالي است از جمله ارث بردن او از والدين خود.

بر اساس آن چه كه در ماده 861 قانون مدني آمده است موجب ارث بردن اشخاص از هم دو چيز است نسب و سبب. در مورد فرزند نامشروع قانون معتقد است كه زنا مانع ايجاد نسب بين فرزند نامشروع و والدين است. به همين دليل ولدزنا از والدين خود ارث نمي‌برد. از نظر قانوني براي ارث بردن بايد نسبت خوني يا سببي باشد در حالي كه فرزند نامشروع نسبتي مشروع با والدين خود ندارد پس ارث نمي‌برد.

ماده 884 قانون مدني به صراحت تكليف ارث فرزند نامشروع را مشخص كرده است. بر اساس اين ماده ولدزنا نه از والدين خود نه از اقوام آنان هيچ ارثي نخواهد برد.

شرط ارث بردن فرزند نامشروع

با اينكه اصل اين است كه فرزند نا‌مشروع ارث نمي‌برد اما در قسمت دوم ماده يك استثنا بيان شده است. در صورتي كه طرفين يا يكي از آن‌ها نسبت به عمل زنا دچار اشتباه شده يا جاهل بوده باشد نسبت به آن طرف فرزند ارث مي‌برد و بالعكس.

گاهي پيش مي‌آيد كه يكي از طرفين زنا يا هر دو طرف نسبت به اين كه عمل زنا است دچار اشتباه مي‌شوند يا اينكه جاهل هستند. يعني نمي‌دانند كه كار آن‌ها زنا است بلكه گمان مي‌كنند مشروع است. به طور مثال زن و مردي كه براي 6 ماه با هم صيغه بودند بدون توجه به زمان صيغه با هم رابطه برقرار مي‌كنند در حالي كه فكر مي‌كنند هنوز زن و شوهر هستند اما در حقيقت مدت صيغه تمام شده است.

از منظر قانوني در اين صورت فرزند متولد شده داراي نسبت با والدين خود است و از آن‌ها مي‌تواند ارث ببرد زيرابه خاطر اين شبهه در عمل زنا سبب ارث بردن ايجاد شده است.

البته فقط رابطه وراثت با آن طرفي برقرار مي‌شود كه دچار اشتباه شده است. در مثال بالا اگر مرد مي‌دانسته و زن جاهل بوده كه عمل زنا بوده است فرزند از مادر ارث مي‌برد و اگر زن نسبت به زنا بودن مطلع بوده اما مرد دچار اشتباه شده از پدر ارث مي‌برد. اگر دو طرف هم جاهل بوده‌اند كه از دو طرف ارث مي‌برد.

سوالات متداول

آيا فرزند نامشروع ارث مي‌برد ؟

خير، فرزند نا‌مشروع ارث نمي‌برد اين موضوع در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

در چه صورت فرزند نامشروع ارث مي‌برد ؟

در صورت وجود شبهه و جهل نسبت به زنا كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

شما مي‌توانيد براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد ارث بردن فرزند نا‌مشروع از خدمات مشاوره تلفني و آنلاين وكيل دات كام استفاده نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ارث فرزند نا‌مشروع، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ارث فرزند نا‌مشروع پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : 

ارث فرزند نامشروع

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ارث فرزند نامشروع،
موضوع:
[ ۱ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۰۹:۲۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی