مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در دين اسلام بارها در احاديث و روايات مختلف تاكيد شده است تا از عجله در كارها پرهيز شود. امامان همواره دعوت به صبر و بردباري مي‌كردند و از تصميم گيري عجولانه در هنگام عصبانيت منع مي‌كردند. گاهي پيش مي‌آيد كه افراد در هنگام عصبانيت براي زندگي خود تصميمي مي‌گيرند كه موجب پشيماني آن‌ها مي‌شود. حتي در مورد زندگي مشترك ممكن است زوجين تصميم به جدايي و طلاق از يكديگر بگيرند و بعد از جداشدن از اين تصميم خود پشيمان شوند. شرع مقدس و قانونگذار راه را در صورتي كه زوجين از طلاق پشيمان شوند باز گذاشته است. در ادامه اين مطلب به رجوع از طلاق مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع :

رجوع از طلاق

بازگشتن به همسر پس از طلاق

 

 

 

رجوع چيست ؟

رجوع در لغت به معناي بازگشتن به حالت قبل يا به كسي است. در فقه در ابواب مختلفي از كلمه رجوع استفاده شده است از جمله در مبحث طلاق. رجوع يعني مرد خواهان بازگشت به زندگي مشترك با زن شود و در صورت رجوع، وضعيت به حالت قبل از طلاق برمي‌گردد، طلاق باطل مي‌شود و زن و مرد دوباره همسر هم مي‌شوند.

قانون مدني در ماده 1143 طلاق را به دو دسته رجعي و باين تقسيم كرده است. اگرچه تعريف قانون تعريف جامع و كاملي از طلاق رجعي ارائه نداده است اما با توجه به ماده 1148 قانون مدني مي‌توان گفت طلاق رجعي به معناي اين است كه بعد از طلاق شوهر پشيمان شود و بخواهد مجددا با همسر خود زندگي كند.

رجوع در طلاق بائن

ماده 1145 قانون مدني موارد طلاق بائن را مطرح كرده است. بر اساس تعريف ماده، طلاق بائن طلاقي است كه در آن ر‌جوع به هيچ صورت امكان پذير نيست ا‌ز جمله در طلاق زن يائسه و طلاق قبل از نزديكي (يعني طلاق زوجه باكره). اين نوع طلاق به اين دليل امكان رجوع ندارد كه رجوع بايد در هنگام عده زن صورت بگيرد و در اين دو مورد زن عده‌اي ندارد. همچنين در سومين طلاق بعد از سه مرتبه وصلت كردن امكان رجوع براي مرد وجود ندارد.

يك نوع ديگر طلاق خلع و مبارات است كه در اين دو مورد با رعايت شرايطي امكان ر‌جوع براي مرد وجود دارد.

رجوع در طلاق خلع و مبارات

قطعا تابه‌حال اين جمله را زياد شنيده‌ايد كه زن مي‌گويد « مهرم حلال جانم آزاد » در واقع اين عبارت اشاره به طلاق خلع دارد. اين نوع از طلاق زماني رخ مي‌دهد كه زن به واسطه كراهتي كه نسبت به شوهر دارد در مقابل بخشيدن مهريه و يا پرداختن وجهي به زوج از شوهرش جدا مي‌شود.

در طلاق مبارات هر دو طرف از يكديگر كراهت دارند كه در اين صورت هم زن مالي به مرد مي‌بخشد تا رضايت به جدايي بدهد با اين تفاوت كه آنچه پرداخت مي‌كند نبايد بيشتر از ميزان مهريه باشد.

در اين دو مدل از طلاق امكان رجوع مرد وجود ندارد زيرا زن در مقابل طلاق به شوهر پول پرداخت كرده است مگر اينكه زن مالي را كه پرداخت كرده طلب كند. در اين صورت در زمان عده زن، اگر زوجه آن مالي را كه هبه كرده است بخواهد پس بگيرد امكان رجوع وجود دارد.

شرايط رجوع از طلاق

براي اينكه شوهر بتواند از طلاق رجوع كند و دوباره زندگي مشترك را شروع كند شرايطي وجود دارد از جمله:

1/ رجوع شوهر: اگرچه دو طرف از يكديگر جدا مي‌شوند اما رجعت از طلاق يك ايقاع يك طرفه از سوي شوهر است يعني فقط شوهر مي‌تواند درخواست رجوع از طلاق و بازگشت به همسر را بدهد.

البته در صورتي كه دادگاه به درخواست زن حكم به طلاق داده باشد مرد ديگر نمي‌تواند رجوع كند حتي اگر طلاق رجعي باشد.

2/ در مدت عده: بر اساس ماده 1148 قانون مدني ر‌جوع ا‌ز طلاق فقط در زمان عده امكان دارد. در صورت اتمام مدت زمان عده زن، مرد ديگر نمي‌تواند به همسرش رجوع كند.

3/ عدم نياز به قرائت صيغه نكاح: اگر مرد بخواهد به همسر خود رجوع كند ديگر نياز نيست كه صيغه عقد نكاح مجددا بين زوجين خوانده شود.

انواع رجوع به همسر بعد از طلاق

براي اينكه مشخص شود مرد رجوع كرده است و مي‌خواهد باز با همسرش زندگي كند 2 روش وجود دارد:

1/ رجوع فعلي. 2/ رجوع قولي يا كلامي.

1/ رجوع فعلي: همان طور كه از نام آن مشخص است زماني اتفاق مي‌افتد كه مرد كاري را انجام دهد كه نشان دهنده تمايل او به زندگي مشترك است. به طور مثال همسر خود را ببوسد يا در آغوش بگيرد يا حتي با او در يك مكان سكونت كند و آميزش داشته باشد.

2/ طلاق قولي: بر اساس ماده 1149 قانون مدني شوهر مي‌تواند با كلام و لفظ از طلاق خود رجوع كند. يعني كلامي بگويد كه نشان مي‌دهد مي‌خواهد به زندگي سابق خود برگردد مثلا به زن بگويد « به تو برگشتم و تو زن من هستي ».

البته در انتهاي ماده 1149 قانون مدني به صراحت گفته شده است كه مرد بايد از لفظ و كار خود قصد و نيت رجوع داشته باشد يعني اينكه مهم است مرد تمام اين كارها را براي اينكه دوباره به همسرش رجوع كند انجام دهد.

سوالات متداول

آيا امكان رجوع بعد از طلاق وجود دارد ؟

بله. در صورت رعايت شرايط قانوني امكان رجوع به همسر است كه به تفصيل در مطلب توضيح داده شده است.

تا چه زماني مي‌شود به همسر رجوع كرد ؟

تا زمان پايان يافتن عده زن كه به تفصيل در مطلب توضيح داده شده است.

در هنگام رجعت بايد باز صيغه عقد نكاح خوانده شود ؟

خير نيازي به خواندن مجدد صيغه نيست كه به تفصيل در مطلب توضيح داده شده است.

شما مي‌توانيد براي كسب اطلاع بيشتر در مورد رجوع به طلاق و دريافت مشاوره حقوقي از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام استفاده نماييد. وكيل دات كام پاسخ گوي سوالات شما در خصوص رجوع از طلاق در سريع‌ترين زمان ممكن مي‌باشد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ر‌جوع ا‌ز طلاق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ر‌جوع ا‌ز طلاق پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : رجوع از طلاق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رجوع از طلاق،
موضوع:
[ ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۰۴:۱۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی