مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

يكي از امور مهم در زندگي مشترك مبحث حضانت فرزندان است. اين موضوع زماني اهميت اصلي خود را نشان مي‌دهد كه زوجين بخواهند از يكديگر جدا شوند. حين طلاق اين سوال مطرح مي‌شود كه سرپرستي فرزند با چه كسي است؟ كتاب هشتم از قانون مدني به موضوع اولاد و نسب پرداخته است و بسياري از ابهامات مربوط به حضانت را رفع نموده است. اما گاهي پروسه طلاق زمان زيادي طول مي‌كشد. حال تكليف حضانت كودك در اين مدت زمان چيست؟ در اين مطلب به بررسي حضانت موقت فرزند مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : حضانت موقت

حضانت موقت فرزند

 

 

 

حضانت چيست ؟

حضانت يك كلمه عربي از ريشه « حضن » است. اين كلمه به معناي در كنار گرفتن كودك، پرورش دادن و پرستاري كردن از اوست. در اصطلاح قانوني به معناي نگهداري و مراقبت مادي و معنوي از طفل توسط شخص يا اشخاصي است كه قانون تعيين مي‌كند.

دستور موقت

دستور موقت محدود به موارد فوري است و به اين معناست كه شخص ذي نفع از دادگاه بخواهد تا زمان صدور حكم قطعي و نهايي، دستوري را صادر كند كه در ضمن آن دستور منافع شخص تامين شود. اعتبار اين دستور تا هنگام صدور راي است. به اين اقدام دادرسي فوري هم گفته مي‌شود چرا كه دادگاه بدون ورود به ماهيت پرونده و بدون رعايت تشريفات قانوني به دليل فوريت، حكمي موقتي را صادر مي‌كند.

حضانت موقت فرزند

در مبحث حضانت بر اساس قانون حمايت از خانواده طرفين دعوا يا يكي از آن‌ها مي‌تواند تا قبل از ورود به ماهيت دعوا از دادگاه بخواهد كه در مورد نگهداري كودك، هزينه‌هاي نگهداري و نفقه زن دستورات لازمه را صادر نمايد. به طور مثال زوجين قصد طلاق و جدايي دارند. در اين صورت مادر مي‌تواند درخواست كند كه دادگاه تا قبل از صدور راي در خصوص طلاق و حضانت فرزند، در طي يك دستور امكان حضانت از فرزند را به مادر بدهد. پيش بيني قانون در خصوص اين امر به اين جهت است كه گاهي طي شدن مراحل طلاق و صدور راي در خصوص حضانت فرزند بسيار زمان مي‌برد. براي اينكه كودك در اين مدت زمان بلاتكليف نباشد و از نظر روحي و جسمي آسيب نبيند دادگاه موضوع حضانت كه داراي فوريت است را موقتا و با يك دستور برطرف مي‌كند.

مراحل درخواست حضانت موقت فرزند

راي در خصوص حضانت فرزند معمولا در آخرين مرحله از پرونده جدايي يا طلاق صادر مي‌شود. در اين صورت اگر طرفين در مورد نگهداري فرزند با يكديگر به توافق نرسند مي‌توانند از دادگاه درخواست نمايند تا در اين خصوص دستور موقتي صادر كند تا حكم نهايي صادر بشود. زوج يا زوجه هر كدام كه خواهان نگهداري طفل هستند در همان ابتداي امر در دادخواست اوليه، نگهداري موقت از فرزند را مي‌توانند مطرح كنند. اما اگر در دادخواستي كه به دادگاه ارائه داده‌اند در مورد حضانت موقت كودك درخواستي نكرده باشند و در طي جلسات دادگاه به طور مثال بعد از جلسه اول يا دوم بخواهند حضانت كودك را بگيرند مي‌توانند از قاضي همان دادگاهي كه دادخواست اوليه را به او ارائه كرده‌اند بخواهند تا بر اساس ماده 310 آيين دادرسي مدني و ماده 20 قانون حمايت از خانواده دستور موقت براي نگهداري كودك صادر كند كه موقتا كودك نزد مادر يا پدر بماند. مرجع صالح براي صدور دستور موقت و رسيدگي به اعتراض به دستور موقت همان دادگاه خانواده‌اي است كه به دعواي اصلي رسيدگي مي‌كند.

مهلت دستور حضانت موقت

بر اساس ماده 7 حمايت از خانواده اعتبار اين دستور موقت 6 ماه است. اگر بعد از گذشت 6 ماه دادگاه تصميم نهايي را صادر نكند دستور موقت در خصوص حضانت لغو مي‌شود و از آن رفع اثر مي‌گردد. در اين صورت طرفين مي‌توانند مجددا درخواست صدور دستور موقت بدهند تا دادگاه با بررسي مجدد در صورت نياز دوباره دستور موقت حضانت فرزند را صادر كند.

اعتراض به دستور موقت حضانت

بعد از صدور دستور موقت اين دستور به طرفين ابلاغ مي‌شود. از تاريخ ابلاغ به مدت 10 روز براي شخصي كه دستور عليه او است حق اعتراض وجود دارد. به اعتراض در جلسه اول رسيدگي به دعواي اصلي پرداخته مي‌شود.

تضاد دستور موقت با راي نهايي

هيچ تضميني وجود ندارد كه راي دادگاه موافق مفاد دستور موقت باشد. اگر در دستور موقت دادگاه حضانت را به مادر بدهد دليلي محسوب نمي‌شود كه در راي نهايي نيز حضانت به مادر داده شود. ممكن است بين دستور موقت و راي دادگاه تضاد وجود داشته باشد. به طور مثال دادگاه خانواده طي دستور موقت حكم به حضانت موقت مادر بدهد اما پس از صدور راي نهايي حضانت فرزند را به پدر بدهد.

سوالات متداول

آيا دستور موقت به معناي اعطاي هميشگي حضانت است ؟

خير. گاهي بين دستور و راي نهايي در خصوص حضانت تفاوت وجود دارد.

چه كسي دستور حضانت موقت را صادر مي‌كند ؟

دادگاه خانواده‌اي كه دادخواست اصلي در آن مطرح شده است.

اعتبار دستور موقت چند مدت است ؟

دستور موقت حضانت فرزند 6 ماه مهلت دارد. شما مي‌توانيد براي كسب اطلاعات بيشتر و دريافت پاسخ سوالات خود در خصوص حضانت فرزند از خدمات مشاوره تلفني و آنلاين وكيل دات كام استفاده نماييد. براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حضانت مو‌قت فرزند، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حضانت مو‌قت فرزند پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : حضانت موقت

 

شماره تماس وكيل دات كام

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حضانت موقت،
موضوع:
[ ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۳:۰۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی