مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در فرهنگ بسياري از كشورهاي اسلامي به ويژه كشورهاي عربي بعد از عقد زوجه مهريه خود را دريافت مي‌كند. اما در ايران اين روند به شكل ديگري است. عليرغم اينكه مهريه حق شرعي و قانوني زن است و بايد بعد از عقد به زن پرداخت شود اما در فرهنگ ايران رايج است كه زن هنگام طلاق مهريه خود را دريافت كند. اگر يك زن از شوهر خود مهريه را طلب كند اين كار به معناي پايان دادن به زندگي مشترك است و در اكثر مواقع شوهر ديگر تمايلي به ادامه زندگي با همسر خود ندارد. اما زن مي‌تواند هر زمان كه بخواهد مهريه خود را دريافت كند بدون اينكه طلاق بگيرد. در اين مقاله به موضوع گرفتن مهريه توسط زوجه در زماني كه هنوز با همسر خود زندگي مشترك دارد مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : گرفتن مهريه بدون طلاق از شوهر

گرفتن مهريه و ادامه زندگي مشترك

 

 

 

گرفتن مهريه با و بدون طلاق

مهريه حق قطعي زن است كه هيچ امري نمي‌تواند آن را از او سلب كند. به موجب ماده 1082 قانون مدني زن بلافاصله بعد از عقد مي‌تواند مهريه خود را از شوهر طلب كند. ناشزه بودن، خيانت، روابط نامشروع و… هيچ كدام موجب زوال حق مهريه نخواهد بود. فقط در صورتي كه زن با درخواست خود مهريه را ببخشد اين حق از او ساقط مي‌شود. پس زن قبل و بعد از طلاق و در هر صورت مستحق مهريه است.

گرفتن مهريه بدون طلاق

زن مي‌تواند در زمان اقامت در منزل شوهر مهريه خود را طلب نمايد. طلب كردن مهريه از مصاديق عدم تمكين نيست. پس شوهر نمي‌تواند به صرف اينكه زن مهريه خود را طلب كرده است از زن بر مبناي عدم تمكين و نشوز شكايت كند.

براي دريافت مهريه دو طريق وجود دارد : 1/ اداره ثبت.  2/ دادگاه.

1/ اداره ثبت: دراين روش زوجه با مراجعه به دفترخانه‌اي كه عقد در آن جا ثبت شده است مهريه خود را مطالبه مي‌كند. از دفترخانه اجرائيه دريافت مهريه صادر مي‌شود. زن با اجرائيه به اداره ثبت مراجعه مي‌كند و از اموال شوهر مهريه را دريافت مي‌كند.

2/ دادگاه: زوجه ابتدا دادخواست خود را تنظيم مي‌كند و در دفاتر خدمات قضايي دادخواست خود را ارائه مي‌دهد. سپس دادگاه در مورد مهريه زن تصميم مي‌گيرد.

هر كدام از اين روش‌ها معايب و مزايايي دارند. بهتر است براي انتخاب راه بهتر از مشاوره يك وكيل استفاده نماييد.

نحوه محاسبه مهريه

زن مستحق دريافت تمام مهريه است و مهريه به نرخ روز محاسبه مي‌شود. در صورتي كه زوجه در دوران عقد با شوهر خود نزديكي نكرده باشد نصف مهريه به او تعلق مي‌گيرد. در صورت داشتن رابطه زناشويي تمام مهريه به زن تعلق مي‌گيرد.

اگر زن درخواست مهريه بدهد اما بخواهد زندگي مشترك را ادامه دهد در صورت داشتن رابطه زناشويي تمام مهر به او پرداخت مي‌گردد. در صورت باكره بودن و نداشتن نزديكي باز هم تمام مهر به او تعلق مي‌گيرد زيرا زندگي مشترك ادامه دارد و در ادامه زندگي با شوهر رابطه خواهد داشت در نتيجه بايد تمام مهر را بگيرد. اگر زوجه باكره بعد از دريافت كامل مهر به هر دليلي به زندگي مشترك ادامه ندهد و با شوهر رابطه زناشويي برقرار نكند شوهر مي‌تواند نصف مهريه را از زن پس بگيرد.

سوالات متداول

آيا گرفتن مهريه بدون طلاق ممكن است ؟

بله، مهريه حق زن است و هر زمان بخواهد مي‌تواند آن را مطالبه كند.

چگونه بدون طلاق مهريه را دريافت كنيد ؟

به طور كلي روند دريافت مهريه از دو طريق اداره ثبت و دادگاه است.

آيا درخواست گرفتن مهريه بدون طلاق از مصاديق عدم تمكين است ؟

خير، زن با درخواست مهريه ناشزه محسوب نمي‌شود و مطالبه مهريه حق قانوني زن است.

شما مي‌توانيد براي دريافت مشاوره و اطلاعات بيشتر در مورد دريافت مهريه بدون طلاق از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام استفاده نماييد. براي يافتن پاسخ سوالاتتان در مورد دريافت مهريه با مشاوران ما در وكيل دات كام در ارتباط باشيد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص دريافت مهريه بدون طلاق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون دريافت مهريه بدون طلاق پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

منبع : گرفتن مهريه بدون طلاق از شوهر

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۰:۰۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی