مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

ازدواج با زن متاهل و شوهردار از منظر اخلاق، قانون و شرع به شدت منع شده و مورد نكوهش واقع شده است. از نظر شرعي بر اساس آيه ۲۴ سوره نساء، نكاح با زن شوهردار حرام است. ازدواج با زن متاهل به دور از اخلاق حسنه است و موجب اختلاط نسل و از بين رفتن كانون خانواده مي‌گردد و در قانون مدني ما به عنوان يكي از موارد منع نكاح معرفي شده است. حال در اين بحث به حرمت نكاح با زن شوهردار از نظر قانون كشورمان و انواع ضمانت اجراها و مجازات‌هاي پيش بيني شده براي آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع :

ازدواج با زن شوهردار

مجازات ازدواج با زن شوهردار

 

 

 

 

 

 

ازدواج با زن شوهردار

همانطور كه اشاره شد نكاح با زن شوهردار و يا زني كه در عده به سر مي‌برد ممنوع است و مطابق قانون مجازات اسلامي، براي زن، مرد و شخصي كه آن‌ها را به عقد يكديگر درآورده است مجازات تعيين مي‌شود. ازدواج چه دائم و چه موقت (صيغه محرميت) با زني كه شوهر دارد و يا در عده طلاق يا فوت همسر خود به سر مي‌برد، ممنوع و باطل است و هيچ راهي براي پابرجا ماندن اين نكاح وجود ندارد.

نكاح با زن شوهردار و زني كه در عده است، در هر صورت سبب بطلان نكاح و آگاه يا جاهل بودن مرد و زن به حرمت اين نكاح، ضمانت اجراهاي متفاوتي را براي آن‌ها رقم مي‌زند.

ضمانت اجرا و مجازات ازدواج با زن شوهردار

بسته به اطلاع يا عدم اطلاع ايشان از حرمت نكاح با زن شوهردار دو دسته مجازات پيش بيني گشته است:

الف) ضمانت اجرا و مجازات آگاه بودن از حرمت نكاح

بر اساس ماده ۱۰۵۰ ق.م چنانچه مردي با آگاهي از ممنوع بودن و حرمت داشتن نكاح با زن شوهردار و اطلاع داشتن از وضعيت تاهل يا در عده بودن او، با او عقد كند، عقد باطل و زن تا ابد بر او حرام مي‌شود. بنابراين اگر مرد بداند زن شوهر دارد و نكاح با زن متاهل ممنوع و حرام بوده اما با اين وجود با وي عقد كند، عقد نكاح آن‌ها باطل مي‌شود و آن دو تا ابد بر يكديگر حرام مي‌گردند.

مجازات تعيين شده اين مورد براي ۳ نفر ( زن، مرد و يا شخص ثالثي كه آن دو را عقد نمايد) در ماده ۶۴۳ و ۶۴۴ قانون مجازات اسلامي بدين شرح آمده است:

۱- مجازات عاقد مطلع از متاهل بودن زن:

  • حبس از ۶ ماه تا سه سال.
  • ۳ تا ۱۸ ميليون ريال جزاي نقدي.
  • ۷۴ ضربه شلاق.
  • ممنوعيت هميشگي از تصدي دفتر ازدواج و طلاق و يا اسناد رسمي.

۲- مجازات زن شوهردار و مرد آگاه از حرمت نكاح در صورتي كه منجر به مواقعه (رابطه زناشويي) نگردد:

  • حبس از ۶ ماه تا دو سال.
  • ۳ تا ۱۲ ميليون ريال جزاي نقدي.

۳- مجازات زن شوهردار و مرد آگاه به حرمت نكاح و برقرارشدن رابطه زناشويي:

حكم ازدواج زن شوهردار و مرد و برقراري رابطه زناشويي، در صورت اطلاع آنان از حرمت نكاح و باطل بودن عقدشان، در حكم زناي محصن و محصنه مي‌باشد و يكي از مجازات‌هاي زير را در برمي‌گيرد:

  • رجم يا سنگسار.
  • اعدام.
  • ۱۰۰ ضربه شلاق.

ب) ضمانت اجرا و مجازات آگاه نبودن از حرمت نكاح

بر اساس ماده ۱۰۵۱ ق.م در صورتي كه زن شوهردار و مردي نسبت به حرمت ازدواجشان جاهل و ناآگاه باشند و رابطه زناشويي نيز ميان آن دو صورت نگرفته باشد، عقد آن‌ها باطل ولي موجب حرمت ابدي بين آن دو نمي‌گردد. بنابراين در صورت جدا شدن زن از همسرش و يا گذراندن مدت عده، وي مي‌تواند دوباره با آن مرد ازدواج كند.

اما در صورت جاهل بودن زن و مرد نسبت به حرمت اين نكاح و برقراري رابطه زناشويي عقد باطل و موجب حرمت ابدي ميان آن دو مي‌گردد.

سوالات متداول

 ازدواج با زن شوهردار صحيح است ؟

خير، در شرع و قانون نكاح با زن متاهل ممنوع است و مجازات در پي دارد.

آيا مي‌شود زن شوهردار را با خواندن صيغه محرميت به عقد موقت خود درآورد ؟

خير، ازدواج با زن متاهل چه دائم و چه موقت حرام و ممنوع است.

راه حلي براي ازدواج با زن شوهردار ارائه شده است ؟

خير، هيچ راه حل و راه دور زدني براي اين ممنوعيت وجود ندارد.

مجازات ازدواج با زن شوهردار چيست ؟

در صورت آگاه بودن زن و مرد به ممنوع بودن اين ازدواج، سنگسار يا اعدام و  يا شلاق به عنوان مجازات در نظر گرفته مي‌شود.

شما مي‌توانيد جهت حل پرونده‌هاي حقوقي خود، مشاوره حقوقي تلفني و كسب اطلاعات حقوقي از كارشناسان و مشاوران مركز حقوقي وكيل دات كام كمك بگيريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص نكاح با زن شوهردار، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون نكاح با زن شوهردار پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

 

منبع : 

ازدواج با زن شوهردار

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ازدواج با زن شوهردار،
موضوع:
[ ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۴:۵۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی