مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در هنگام عقد نكاح حقوق معيني به زن و مرد تعلق مي‌گيرد، يكي از حقوقي كه حين عقد به زن تعلق مي‌گيرد مهريه است. پس از عقد نكاح مرد موظف است كه مهر‌يه همسر خود را در صورت مطالبه به طور كامل به او پرداخت كند. مهر‌يه يا صداق كه به آن مهر هم مي‌گويند بايد شرايطي را دارا باشد. اما دريافت مهر‌يه چگونه است و چند نوع مهر داريم؟ در ادامه به اين پرسش‌ها پاسخ داده‌ايم و به بررسي كامل ماهيت مهر و مسائل مربوط به آن پرداخته‌ايم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : مهريه

 

مهريه چيست ؟

مهريه يكي از حقوقي است كه در حين عقد نكاح به زن تعلق مي‌گيرد، ميزان آن با توافق طرفين معين مي‌شود و پرداخت كننده مهر نيز مرد مي‌باشد. زن مي‌تواند با مراجعه به دادگاه اين حق خود را مطالبه كند.

مهر بايد ماليت داشته يا به عبارتي ارزش اقتصادي داشته باشد و همچنين مال مرد باشد تا بتواند آن را به زن پرداخت بكند.

مهريه افراد مختلف چگونه محاسبه و پرداخت مي‌شود ؟

همانطور كه مي‌دانيد مهر افراد با يكديگر يكي نيست و هر فرد بر اساس خواسته خود و توافق با مرد مهر را تعيين مي‌كند. از طرفي برخي وضعيت‌ها در ميزان پرداخت مهر اثر مي‌گذارد اما اصولا مهر به محض عقد مال زن مي‌شود و در صورت عندالمطالبه بودن زن حق مطالبه آن را حين عقد خواهد داشت. مهريه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد كه به بررسي مفصل آن‌ها در مقالاتي جداگانه پرداخته‌ايم. حال ميزان پرداخت مهريه زنان با شرايط مختلف را در زير بيان مي‌نماييم:

مهر زنان باكره

چنانچه زن به عقد نكاح مردي درآيد و پس از عقد مرد بخواهد قبل از وقوع رابطه زناشويي او را طلاق دهد مي‌بايست نصف ميزان مهر زن را به او پرداخت كند. براي مثال اگر مهريه زن ۱۰۰ ميليون تومان باشد قانونگذار مرد را موظف به پرداخت ۵۰ ميليون تومان مي‌كند.

مهر زن پس از وقوع رابطه زناشويي

چنانچه پس از وقوع رابطه زناشويي مرد قصد طلاق زن را داشته باشد طبق قانون مي‌بايست تمام مهر او را پرداخت كند.

مهر زن خيانتكار

بر خلاف تصور عموم به زن خيانتكار نيز مهريه تعلق مي‌گيرد و طبق قانون مرد موظف است كه مهريه را پرداخت كند. اين به اين دليل است كه مهريه در حين عقد به زن تعلق گرفته است و انجام عمل ناشايست خيانت پس از عقد نمي‌تواند مهر زن را از بين ببرد.

اگر مهريه در حين عقد تعيين نشده باشد زن از دريافت آن محروم مي‌شود ؟

در پاسخ به اين پرسش بايد بگوييم كه خير چنانچه زن و مرد در حين عقد مهريه‌اي تعيين نكنند و مرد قصد طلاق زن را داشته باشد مطابق ماده ۱۰۹۳ قانون مدني زن مستحق دريافت مهرالمثل و مهرالمتعه مي‌شود.

اگر زن باكره باشد و مهري تعيين نكرده باشد قانون بر اساس وضعيت مالي مرد حقي را به عنوان مهرالمتعه به او پرداخت مي‌نمايد اما اگر زن باكره نباشد مهرالمثل دريافت خواهد كرد. مهرالمثل نيز با توجه به شرايط زن تعيين مي‌شود.

پرداخت مهر چگونه است ؟

پرداخت مهريه به‌گونه‌اي انجام مي‌شود كه مرد توانايي پرداخت را داشته باشد. براي مثال دادگاه مهريه زن را قسط بندي مي‌كند و مرد را موظف مي‌نمايد كه در مدت زمان معين شده قسط مهريه را به زن پرداخت كند.

سوالات متداول

مهريه چيست ؟

حقي كه در حين عقد ازدواج به زن تعلق مي‌گيرد.

اگر مهر تعيين نشود و تقاضاي طلاق شود زن مستحق دريافت آن نيست ؟

در اين صورت زن مستحق دريافت مهرالمثل يا مهرالمتعه مي‌شود.

زنان خيانتكار مهر ندارند ؟

مهريه زنان خيانتكار به طور كامل پرداخت مي‌شود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر و همچنين مشاوره تلفني به سايت وكيل دات كام مراجعه نماييد. مركز وكيل دات كام شما را در حل پرونده حقوقي خود ياري مي‌نمايد و به شما كمك مي‌كند تا به نتيجه دلخواه خود دست يابيد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مهر‌يه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مهر‌يه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : مهريه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهريه،
موضوع:
[ ۱۶ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۱۹:۴۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی