مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در طول سال افراد زيادي با يكديگر پيمان ازدواج مي‌بندند و در حين عقد نكاح خود شروطي را براي يكديگر وضع مي‌نمايند. طبق اين قوانين هر حقوقي را كه زوج و زوجه در حين عقد نكاح به طرف ديگر بدهد موظف است كه به آن عمل كند و وظايف خود را در قبال طرف مقابل به خوبي انجام دهد. يكي از اين حقوق مهريه مي‌باشد، براي دريافت مهريه زن داراي حق حبس خواهد بود و قانون او را در اين زمينه حمايت خواهد كرد‌.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد : 

حق حبس زوجه در ازدواج

 

 

 

 

حق حبس زوجه در ازدواج به چه معناست ؟

هر گاه زن و شوهر با يكديگر عقد مي‌كنند مرد موظف مي‌شود كه مبلغي را به عنوان مهريه به زن پرداخت كند. زن نيز اين حق را خواهد داشت كه براي دريافت مهريه خود اقدام نمايد. بر اساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدني چنانچه مرد از پرداخت مهريه زن خودداري ورزد زن نيز مي‌تواند از برقراري رابطه زناشويي سر باز زند و اين يعني از شوهر تمكين نكند.

بديهي است چنانچه مرد مهريه را به زن پرداخت كند زن نيز موظف است كه وظايف خود را از جمله تمكين و برقراري رابطه زناشويي به خوبي انجام دهد.

آيا اعمال حق حبس در عقد نكاح مي‌تواند از دريافت نفقه جلوگيري كند ؟

در صورتي كه زن از حق حبس خود استفاده كند به هيچ عنوان حق نفقه خود را از دست نخواهد داد. زن مي‌تواند پس اعمال حق حبس خود با مراجعه به دادگاه دادخواستي را مبني بر الزام مرد به پرداخت نفقه ارائه نمايد و نفقه را به طور كامل دريافت كند.

در چه مواردي حق حبس زوجه در ازدواج از بين مي‌رود ؟

حق حبس نيز در مواردي از بين مي‌رود و زوجه ديگر مجاز به استفاده از آن نخواهد بود. مواردي كه باعث از بين رفتن حق حبس مي‌شوند به شرح زير مي‌باشد:

توافق

اگر زن و شوهر در حين عقد با يكديگر توافق كنند كه حق حبس استفاده نشود در واقع اين حق را از زن سلب كرده‌اند و با توجه به اين مورد زوجه در صورت توافق ديگر مجاز به استفاده از حق حبس نخواهد بود.

انجام تعهد

زوجه در حين عقد تعهد مي‌دهد كه در منزل همسر خود حضور يابد و وظايف خود را در برقراري رابطه زناشويي انجام دهد. چنانچه زن به اختيار و رضايت خود رابطه زناشويي برقرار كند و به تعهد خود عمل نمايد حق حبس او سلب خواهد شد.

مهريه مدت دار

اگر زوجه در حين عقد تاريخي را براي دريافت مهريه خود تعيين كند به اين معناست كه مرد مهلت دارد تا آن تاريخ مهريه را پرداخت نمايد. در اين صورت نيز حق حبس از زن سلب مي‌شود و زن با قبول مهريه تاريخ دار حق حبس را از خود سلب نموده است.

اگر زوجه بخواهد مهريه خود را با وجود حق حبس دريافت كند مي‌بايست در زمان عقد مدت پرداخت مهريه را زمان حال ثبت كند تا بتواند براي اعمال حق حبس خود اقدام نمايد و اين حق را از خود سلب نكند.

براي بهره‌مندي از حق حبس در ازدواج اثبات باكره بودن زوجه الزاميست ؟

همانطور كه در بالا گفته شد براي دارا بودن حق حبس زن مي‌بايست از برقراري رابطه زناشويي با شوهر خودداري كند و در صورتي كه با اختيار خود رابطه برقرار كند حق حبس را از خود سلب نموده است.

اثبات باكرگي مي‌تواند نشانه‌اي بر عدم تمكين باشد و در صورت باكره بودن زوجه وي مي‌تواند با اثبات آن عدم تمكين را اثبات كند اما چنانچه زن در ازدواج دوم خود اعمال حق حبس نمايد بديهي است كه باكره نبوده و اصولا الزامي براي اثبات آن وجود ندارد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حق حبس زوجه در ازدواج، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حق حبس زوجه در ازدواج پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع : حق حبس زوجه در ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حق حبس زوجه در ازدواج،
موضوع:
[ ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۴۸:۳۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی