مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

اولين گام براي شروع زندگي مشترك بين زن و مرد ازدواج است. نكاح امري مي‌باشد كه با آداب و رسوم بسياري آميخته گشته است. ازدواج از لحظه برقرار شدن عقد بين زن و مرد اتفاق مي‌افتد كه عقدي لازم بين زن و مرد است. قواعدي كه بر ساير عقود حاكم است در مواردي در خصوص عقد نكاح نيز اجرا مي‌شود. در ادامه به بررسي ثبت ازدواج دائم و موقت مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : ثبت ازدواج

 

 

 

 

 

اقسام عقد نكاح

از نظر قانون ايران كه برگرفته از قواعد فقه اماميه است عقد ازدواج دو نوع مي‌باشد:

1/ ازدواج دائم.

2/ ازدواج موقت.

1/ ازدواج دائم: هنگامي كه كلمه عقد نكاح به كار برده مي‌شود اولين مفهومي كه به ذهن تبادر مي‌كند ازدواج دائم است. در ازدواج دائم زن و مرد براي هميشه با يكديگر پيوند نكاح مي‌بندند. در صيغه عقد دائم فرض بر دائمي و ابدي بودن اين پيوند است. از جمله آثار اين نوع ازدواج مي‌توان به وظيفه شوهر به پرداخت نفقه و ارث بردن زوجين از يكديگر اشاره نمود.

2/ ازدواج موقت: نام ديگر ازدواج موقت، نكاح منقطع است. همان طور كه از اسم اين نوع ازدواج مشخص است نكاح موقت به معناي عقد ازدواجي است با داشتن محدوده زماني معين. حتي اين امر در صيغه عقد هم ذكر مي‌گردد و طرفين براي مدت زمان مشخصي به طور مثال يك ماه يا شش ماه با هم ازدواج مي‌كنند. در ازدواج موقت پس از تمام شدن مدت، عقد نيز باطل مي‌گردد و در طول نكاح حتي ممكن است رابطه جنسي هم اتفاق نيفتد. عقد موقت از بسياري جهات به طور مثال عدم تكليف به پرداخت نفقه و عدم ارث بري طرفين از هم با عقد دائم تفاوت دارد.

ثبت نكاح و ضمانت اجراي عدم ثبت

اگر چه به محض اينكه صيغه عربي چه از سوي طرفين چه از سوي وكيل آن‌ها جاري گردد زن و مرد به هم محرم مي‌شوند اما از نظر قانوني دو طرف ملزم به ثبت واقعه ازدواج خود هستند. بر اساس ماده 20 قانون حمايت از خانوداه ازدواج دائم بايد در دفاتر اسناد ازدواج ثبت گردد و اگر زوجين در جايي نكاح را جاري سازند كه دفتري موجود نباشد به آن‌ها 20 روز مهلت داده شده است تا نزد اولين دفتر اسناد ازدواج عقد نكاح خود را ثبت كنند.

بر اساس قانون عدم ثبت واقعه نكاح داراي مجازات است. براي مردي كه ازدواج دائم خود را ثبت نكند تا يك سال حبس در نظر گرفته شده است.

قوانيني كه به ثبت ازدواج دائم الزام كرده‌اند در واقع اين امر را براي عقد دائم ضروري و لازم مي‌دانند نه براي عقد موقت. در نتيجه مرد الزامي براي ثبت عقد موقت ندارد و همين كه صيغه عقد موقت بين طرفين جاري گردد براي صحت ازدواج موقت كافي است. اما در برخي از موارد به طور خاص قانون زوج را ملزم مي‌كند تا ازدواج موقت را نيز ثبت كند مانند موردي كه زوجه باردار شود.

تشريفات ثبت ازدواج

براي ثبت واقعه ازدواج زن و مرد با مدارك شناسايي خود و همچنين مدارك پزشكي اعم از گواهي عدم اعتياد مرد و عدم ابتلا به بيماري‌هاي موضوع ماده 23 قانون حمايت از خانواده و اجازه ولي دختر در مواردي كه اجازه وي لازم است به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه مي‌نمايند.

بعد از احراز هويت طرفين از طريق تاييد و معرفي دو شخص معتمد، سردفتر به ثبت نكاح در دفاتر مخصوص مي‌پردازد. سردفتر سپس سند ازدواج را به رويت طرفين مي‌رساند و هر دو طرف آن را امضا مي‌كنند. سند ازدواج در دو نسخه تهيه شده و به زوجين تحويل داده مي‌شود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ثبت ازدواج، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ثبت ازدواج پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : ثبت ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ثبت ازدواج،
موضوع:
[ ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۴۶:۳۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی