مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

مرگ پايان زندگي هر انساني در اين دنياست. بازماندگان متوفي از نظر شرعي و قانوني موظف هستند كه ديوني را كه بر گردن شخص متوفي است بپردازند. يكي از اين ديون مهريه زوجه است. اگر متوفي همسري داشته باشد و مهريه زوجه را پرداخت نكرده باشد در صورت مطالبه زن، بازماندگان وظيفه دارند مهريه را از محل تركه پرداخت كنند. در غير اين صورت دادگاه مهريه را از تركه اخذ و به زن مي‌دهد. در اين مقاله به بررسي وضعيت مهريه زن بعد از فوت شوهر مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد :

مهريه زن بعد از فوت شوهر

مهريه بعد از فوت همسر

مهريه زن فوت شوهر 

تكليف مهر زوجه پس از مرگ مرد

 

 

 

 

مهريه زن بعد از فوت شوهر

با توجه به ماده 1082 قانون مدني به محض وقوع عقد ازدواج زن مستحق دريافت مهريه مي‌گردد. اگر شوهر مهريه زن را پرداخت نكند اين مهر در ذمه مرد باقي مي‌ماند. در نتيجه در صورتي كه شوهر فوت بنمايد مهريه زوجه از ديون مالي مرد به حساب مي‌آيد. مهريه زن بايد محاسبه گردد و از اموال شوهر به او پرداخت شود. اين مهريه جدا از ارثي است كه به زن تعلق مي‌گيرد. در واقع بعد از فوت شوهر زن از يك سوء جزو طلبكاران است و مهريه او بايد پرداخت شود و از سوي ديگر جزو وراث نيز هست و مي‌تواند ارث خود را هم بگيرد.

مطالبه مهريه زن بعد از فوت شوهر از اموال متوفي

وقتي شخص فوت مي‌كند در ابتدا بايد تمام بدهي‌ها و ديون او از اموالش پرداخت شود. هر آنچه كه بعد از پرداخت كامل ديون باقي مي‌ماند بين ورثه تقسيم مي‌شود. پس پرداخت مهريه مقدم بر تقسيم تركه است. زن مي‌تواند دادخواستي را تهيه نمايد و مهريه‌اش را طلب كند. در صورتي كه ورثه اموال متوفي را تقسيم كرده باشند زن مي‌تواند باز هم مهريه خود را از ورثه طلب كند.

دادخواست مطالبه مهريه زن از اموال شوهر بعد از فوت وي

زوجه مي‌تواند براي گرفتن مهريه خود از اموال شوهر فوت شده از دو طريق اقدام كند:

1/ دفتر ثبت اسناد رسمي.

2/ دادگاه.

1/ دفتر اسناد رسمي: زوجه مي‌تواند بعد از فوت شوهر به دفترخانه محل ثبت عقد رجوع كند و تقاضاي صدور اجرائيه را بنمايد. سپس به همراه اجرائيه به اداره ثبت برود و در آن جا مهريه را طلب كند. در اين مرحله هزينه‌اي به مبلغ نيم عشر دولتي به عنوان هزينه اجرائيه دريافت مي‌گردد كه بعدا زوجه مي‌تواند از اموال متوفي اين هزينه را اخذ نمايد. اجرائيه براي پرداخت مهريه به ورثه ابلاغ مي‌شود. ورثه 10 روز مهلت دارند تا از اموال متوفي مهريه زن را پرداخت كنند. در صورت امتناع ورثه از پرداخت مهر، زوجه مي‌تواند با معرفي اموال و دارايي‌هاي متوفي درخواست توقيف آن‌ها را براي دريافت مهريه بنمايد.

2/ دادگاه: براي دريافت مهريه از طريق دادگاه بايد در ابتدا به دفاتر خدمات قضايي مراجعه نماييد و با در دست داشتن عقدنامه، مدارك شناسايي و گواهي فوت شوهر دادخواست خود را مبني بر مطالبه مهريه ارائه دهيد. در صورتي كه ورثه اموال را تقسيم كرده باشند شما مي‌توانيد دادخواست خود را به طرفيت ورثه تنظيم كنيد و از ورثه مهريه خود را طلب نماييد. براي تسريع در روند دريافت مهريه بهتر است از يك وكيل حرفه‌اي كمك بگيريد.

در صورتي كه زوجه توان پرداخت هزينه‌هاي دادرسي را نداشته باشد، مي‌تواند درخواست اعسار بدهد و از اموال متوفي هزينه‌هاي دادرسي و هزينه وكيل را برداشت نمايد.

 محاسبه ميزان مهريه

مهريه زن (اگر وجه رايج باشد نه سكه و اموال منقول و غير منقول) در هنگام دريافت به نرخ روز محاسبه مي‌شود. به طور مثال اگر در عقدنامه نوشته شده است كه مهريه زوجه صد هزار تومان وجه رايج كشور است در اين صورت بر اساس شاخص سال فوت شوهر مهريه بايد پرداخت شود. نكته مهم اين است كه زماني كه مهر وجه نقد باشد شاخص زمان فوت شوهر مدنظر است نه زمان طلب مهريه.

در صورتي كه مهريه غير از وجه نقد مانند سكه باشد مهريه به نرخ روز محاسبه مي‌گردد. به طور مثال مهريه 100 سكه است به نرخ زمان مطالبه مهر محاسبه مي‌شود. به طور مثال شوهر در سال 92 فوت كرده است و زن در سال 95 مهريه خود را مطالبه مي‌كند. دو حالت دارد مهريه وجه نقد است كه در اين صورت شاخص سال فوت يعني همان سال 92 ملاك است يا اينكه مهريه غير وجه نقد مانند ملك يا سكه است كه به نرخ زمان وصول يعني سال 95 حساب مي‌شود.

 عدم كفايت اموال شوهر

در صورتي كه اموال و دارايي‌هاي باقي مانده از شوهر براي پرداخت مهريه كفايت نكند ورثه هيچ وظيفه‌اي براي پرداخت مازاد ندارند. بر اساس ماده 226 قانون مدني اگر اموال متوفي براي پرداخت ديون متوفي كافي نباشد ورثه وظيفه‌اي ندارند تا از خود چيزي پرداخت كنند. در مورد مهريه هم كه جزو ديون متوفي حساب مي‌شود بعد از محاسبه اگر ميزان اموال و دارايي متوفي كمتر از مهريه باشد هر ميزان دارايي و اموالي كه موجود هست به زوجه مي‌دهند و ورثه وظيفه‌اي براي پرداخت مابقي ندارند.

مهريه زوجه در دوران عقد

در صورتي كه شوهر فوت كند و زوجه باكره باشد يعني با شوهر نزديكي نكرده باشد باز هم تمام مهريه به زوجه تعلق مي‌گيرد. بر خلاف زماني كه شوهر زنده است داشتن رابطه زناشويي يا نداشتن آن در ميزان مهريه تاثيري ندارد و در كل تمام مهريه به زن تعلق مي‌گيرد.

سوالات متداول

آيا در صورت فوت شوهر زن مي‌تواند مهريه خود را طلب كند ؟

بله، مهر حق قانوني و شرعي زن است حتي در صورت فوت شوهر زن مي‌تواند مهريه خود را از اموال شوهر دريافت نمايد.

چگونه زن مهريه را بعد از فوت شوهر دريافت كند ؟

بعد از فوت شوهر زن از طريق اداره ثبت يا دادگاه مي‌تواند مهريه خود را دريافت نمايد.

آيا زن مي‌تواند هم مهريه و هم ارث خود را بگيرد ؟

دريافت مهريه هيچ ربطي به دريافت ارث ندارد. زن هم مي‌تواند مهريه را بگيرد هم مي‌تواند از اموال شوهر ارث خود را دريافت كند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مهريه زن بعد از فوت شوهر، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مهريه زن بعد از فوت شوهر پاسخ دهند.

 

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : مهريه زن بعد از فوت شوهر

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۵۶:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی