مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

مي‌دانيم كه عقد نكاح يك عقد لازم است و اصل دوام ازدواج مانع از انحلال و از بين رفتن آن مي‌شود. اما در مواردي با مجوزي كه قانونگذار مي‌دهد مي‌توان عقد نكاح را منحل كرد و اثر آن را از ميان برد. بر اساس ماده ۱۱۲۰ ق.م يكي از اين موارد كه موجب انحلال نكاح مي‌شود فسخ نكاح نام دارد؛ در صورتي كه ازدواج براي يكي از زوجين زيان قابل توجهي به وجود آورد قانونگذار به او اجازه فسخ نكاح را به طور يك طرفه مي‌دهد. حال مي‌خواهيم بدانيم فسخ نكاح از جانب مرد مستلزم چه شروط و مواردي است؟

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد :

فسخ نكاح از جانب مرد

موارد عيوب زن

موارد حق فسخ مرد

شرايط اعمال حق فسخ مرد

 

 

 

چه زماني مي‌توان از جانب مرد اعمال حق فسخ نكاح نمود ؟

زماني زوجين حق بر هم زدن ازدواج و فسخ آن را مي‌يابند كه يكي از موارد زير در ميان باشد:

۱- عيوب: هرگونه نقص و ناتواني موجود در زن يا مرد كه در قانون نام برده شده باشد.

۲- تدليس: كتمان كردن عيوب و فريفتن طرف مقابل براي برقراري عقد.

۳- تخلف از شرط صفت: يعني فرد بعد از عقد و بدون داشتن قصد فريب، فاقد صفاتي باشد كه در ضمن عقد شرط شده بودند.

فسخ نكاح از جانب مرد

همانطور كه اشاره شد طرفين عقد مي‌توانند نكاح را بر اثر وجود دلائلي چون عيوب، تدليس و تخلف از شرط صفت فسخ كنند و از بين ببرند. اين مجوز وقتي به مرد داده مي‌شود كه در هنگام بسته شدن عقد نكاح، اين عيوب در زن وجود داشته باشد در صورتي كه مرد از وجود آن اطلاع نداشته باشد. پس اگر عيوب نام برده شده پس از بسته شدن عقد به وجود آيند حق فسخي براي مرد ايجاد نخواهند كرد.

عيوبي كه در زن براي مرد حق فسخ ايجاد مي‌كنند عبارتند از:

۱- جنون

جنون يا ديوانگي از جمله مواردي است كه وجود آن چه در زن و چه در مرد براي طرف مقابل حق فسخ به وجود مي‌آورد حال چه جنون ادواري باشد و چه دائمي.

۲- قرن

يك ناهنجاري است به طوري كه انجام عمل زناشويي را دشوار مي‌سازد. قرن گوشت يا استخوان اضافه در اندام جنسي زنانه مي‌باشد كه مانع رابطه جنسي زوجين است.

۳- جذام

يك بيماري شديد عفوني است كه بر پوست و اعصاب اثر مي‌گذارد و آسيب‌ديدگي و سوختگي در پوست ايجاد مي‌كند.

۴- برص

بيماري پوستي كه سبب ايجاد لكه‌هاي سفيد روي پوست مي‌گردد.

۵- افضاء

يكي گشتن مجاري اداري و خروج عادت ماهيانه.

۶- زمين‌گيري | فسخ نكاح از جانب مرد

۷- نابينائي كامل هر دو چشمان

لازم به ذكر است كه مطابق ماده ۱۱۳۱ ق.م فسخ فورا اعمال مي‌گردد و اگر كسي از حق فسخ برخوردار باشد و به فوريت آن آگاه باشد و از حق خود استفاده نكند، خيار او سقوط مي‌كند و ديگر استحقاق بهره‌مندي از آن را نخواهد داشت. مدتي كه براي استفاده از خيار فسخ در نظر گرفته مي‌شود براي همه يكسان نيست و به نظر عرف و عادت بستگي دارد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص فسخ نكاح از جانب مرد، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون فسخ نكاح از جانب مرد پاسخ دهند.

 

منبع : فسخ نكاح از جانب مرد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فسخ نكاح از جانب مرد،
موضوع:
[ ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۰۱:۴۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی