مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

زوجين در طول زندگي مشتركشان وظايفي به عهده دارند كه گاهي اين وظايف شرعا و قانوني به عهده آنان بوده و عدم انجام آن‌ها پيگيري قانوني را به دنبال دارد و گاه آن‌ها انجام تكاليفي را بر عهده مي‌گيرند كه ملزم به انجام آن نيستند و اين اعمال را گاه به قصد لطف يا تبرع و يا گاهي در برابر حقي كه قانون براي آنان مشخص كرده است انجام مي‌دهند. يكي از حقوقي كه در قانون ما براي زن در نظر گرفته شده است اجرت المثل ايام زوجيت است. سوال ما اين است كه اگر زوجه دريافت اين حق را درخواست كند چه مبلغي به او تعلق مي‌گيرد؟ در اين بحث به تعريف و شرايط استفاده از آن و همچنين به ميزان و نحوه محاسبه مقدار آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعاتب ييشتر بر روي لينك زير كليك كنيد :

محاسبه اجرت المثل زن

 مبلغ و نحوه تعيين اجرت المثل در ايام زوجيت

نحوه تعيين اجرت المثل در ايام زوجيت

 

 

 

 

اجرت‌المثل چيست ؟

اجرت‌المثل يك اصطلاح حقوقي است به معناي محاسبه دستمزد و پاداش عمل يك شخص بر اساس دستمزدي كه شخص ديگر از انجام همان كار دريافت مي‌كند. شرط دريافت اجرت‌المثل اثبات غير رايگان انجام دادن كار و همچنين غير تبرعي بودن قصد عامل مي‌باشد.

اجرت‌المثل زوجه در ايام زوجيت

درباره اجرت‌المثل زن و شرايط استفاده از آن در ماده ۲۹ قانون حمايت از خانواده نوشته شده است كه به شرح آن مي‌پردازيم: چنانچه زن وظايف و تكاليفي را كه شرعي و قانوني به عهده او نيست مانند پختن غذا، شستن ظروف، نظافت منزل و… را انجام دهد مطابق قانون هر وقت كه تمايل داشته باشد مي‌تواند مبلغي را تحت عنوان اجرت‌المثل از همسر خود دريافت كند. همانطور كه در تعريف اجرت‌المثل نيز ذكر شد در اينجا زن بايد ثابت كند كه كارهايي را كه انجام داده است به دستور و درخواست همسرش بوده و او هيچ گونه قصد تبرع و انجام مجاني آن كارها را نداشته است. در اين بحث شهادت زن كافي است مگر آنكه زوج دلايلي در رد ادعاي او بيان كند دلايلي چون سوء رفتار زن، ناشزه بودن وي و…

محاسبه اجرت المثل زن

مبلغ اجرت‌المثلي كه به زن‌ها تعلق مي‌گيرد مبلغ مشخص و يكساني نيست و بر اساس ميزان كار انجام گرفته توسط زوجه سطح تحصيلات او نحوه اشتغال و… بستگي دارد و توسط كارشناس براي هر يك از مراجعه كنندگان به طور جداگانه محاسبه مي‌شود. مواردي چون ارزش زياد كار انجام گرفته و ميزان تحصيلات باعث افزايش اين مبلغ و مواردي چون اشتغال زن در بيرون از خانه معمولا باعث كاهش اين مبلغ مي‌شوند زيرا زن شاغل مدت كمتري را در خانه سپري كرده است و به تبع كار انجام شده توسط او كمتر از كاري است كه يك زن خانه دار انجام مي‌دهد. البته در اين بحث باز هم نظر كارشناس مدنظر است و نمي‌توان با حدس و گمان محاسبه كرد.

براي درخواست اجرت‌المثل به طور قانوني زوجه بايد دادخواستي مبني بر درخواست اجرت‌المثل تحويل دادگاه بدهد. قاضي دادگاه براي محاسبه ميزان اين حق يك كارشناس رسمي دادگستري را مامور مي‌كند و او نيز با توجه به ارزش كارهاي زن سطح تحصيلات او و… مبلغ را تعيين مي‌كند. مبلغ براي يك سال زندگي مشترك زوجين محاسبه مي‌شود و در سال‌هاي زندگي مشترك آن دو ضرب خواهد شد.

لازم به ذكر است كه در سال‌هاي اخير مبلغ اجرت‌المثل بين ۱ تا ۱/۵ ميليون تومان تعيين مي‌شد كه با توجه به افزايش روز افزون قيمت و هزينه‌ها در ماه‌هاي اخير افزايش داشته است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص محاسبه اجرت المثل زن، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون محاسبه اجرت المثل زن پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: محاسبه اجرت المثل زن،
موضوع:
[ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۱۲:۵۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی