مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

زن و مرد زندگي مشترك خود (عقد دائم) را به قصد دوام آن شروع مي‌كنند و عقد نكاح نيز عقدي لازم و غير‌قابل فسخ است مگر در مواردي كه در قانون مدني ذكر شده است. ماده ۱۱۲۰ ق.م بيان مي‌دارد: عقد نكا‌ح دائم به وسيله فسخ يا طلاق پايان مي‌پذيرد و منحل مي‌گردد. سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه فسخ نكا‌ح چيست، چه تفاوتي با طلاق دارد و در چه مواردي قانون حق فسخ نكاح را به زوجين مي‌دهد؟

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات زير بر روي لينك زير كليك كنيد :

فسخ نكاح

موارد فسخ نكاح براي زن و مرد

 

 

 

 

تعريف

گاه در حين زندگي مشترك شرايطي ايجاد مي‌شود كه يكي از زوجين را مجبور به برهم زدن عقد و از بين بردن اثر آن مي‌كند. يكي از مواردي كه باعث انحلال عقد و پايان يافتن آن مي‌شود فسخ نكا‌ح است. حق فسخ در اثر وجود شرايطي خاص مانند عيوب، تدليس و تخلف از شرط صفت به فرد زيان ديده تعلق خواهد گرفت. لازم به ذكر است كه مراحل انجام فسخ ازدواج بسيار ساده‌تر از طلاق است زيرا قانون گذار مي‌خواهد فرد متضرر به سرعت از آن شرايط خلاص شود و بيش از اين ضرر نكند.

در رابطه با شرط صفت ماده ۱۱۲۸ ق.م بيان مي‌كند كه اگر صفت به‌خصوصي براي يكي از طرفين شرط شده باشد ( چه زماني كه آن صفت در عقد تصريح شده باشد و چه زماني كه عقد متبانيا بر آن واقع شده باشد) و فرد فاقد آن شرط باشد براي طرف مقابل حق فسخ ايجاد مي‌شود.

تفاوت فسخ نكاح و طلاق

براي مثال به چند نمونه از تفاوت‌هاي مسير انجام فسخ نكاح و طلاق اشاره مي‌كنيم:

۱- طلاق نوعي عقد تشريفاتي است و انجام آن مشروط به رعايت آداب خاصي مانند خواندن صيغه مخصوص طلاق، حضور دو شاهد عادل و… است؛ اما فسخ نكاح تشريفات خاصي نياز ندارد و تنها به اراده صاحب حق انجام پذير است.

۲- براي طلاق به اخذ حكم يا اذن از دادگاه نياز است در صورتي كه فسخ نكا‌ح اين مراحل را ندارد و دادگاه در رابطه با فسخ نكاح دخالتي نمي‌كند مانند داوري و اصلاح زوجين.

۳- مدت عده طلاق و فسخ نكاح يكسان است اما در عده طلاق رجعي زوج مي‌تواند به نكاح رجوع كند اما اين مجوز در فسخ نكا‌ح به زوج داده نشده و بازگشت به خانواده نيازمند بسته شدن مجدد عقد نكا‌ح است.

لازم به ذكر است كه خيار فسخ فوري است و در صورت داشتن خيار فسخ نكا‌ح و به تعويق انداختن آن، خيار ساقط شده و ديگر قابل استفاده نيست. مدت استفاده از خيار به عرف و عادت بستگي دارد و زمان خاصي براي آن در نظر گرفته نشده است.

فسخ نكاح به رضايت زوجين نياز ندارد و مي‌توان با داشتن حق فسخ، نكا‌ح را به صورت يك‌طرفه فسخ و منحل كرد.

 عوامل ايجاد كننده حق فسخ نكاح

مواردي در قانون مدني اشاره شده است كه امكان فسخ نكا‌ح را فراهم مي‌كنند و طرفين عقد ضمن آگاهي از اين عوامل مي‌توانند اقدام به فسخ نكا‌ح كنند:

۱- جنون و ديوانگي مستقر هر يك از طرفين، چه دائمي و چه ادواري باشد براي طرف ديگر عقد حق فسخ ايجاد مي‌كند.

۲- نقص و عيوب ذيل در مرد باعث ايجاد حق فسخ نكاح براي زوجه مي‌شوند:

الف) خصاء (اخته بودن).

ب) عنن به شرطي كه حتي يك بار هم رابطه زناشويي برقرار نشده باشد.

ج) مقطوع بودن آلت تناسلي به طوري كه امكان رابطه زناشويي نباشد.

۳- عيوب ذيل نيز در زن، مجوز فسخ نكاح را به مرد مي‌دهد:

الف) استخوان زائدي در آلت تناسلي زن كه مانع انجام رابطه جنسي است.

ب) جذام.

ج) پيسي.

د) چنانچه مجراي ادرار و عادت ماهانه يكي شده باشد.

ه) زمين‌گيري.

ز) كوري از هر دو چشم.

گفتني است كه آگاه و مطلع شدن از اين عيوب قبل از بسته شدن عقد نكاح، موجب سقوط اين حق شده و استحقاق بهره‌مندي از آن را از بين مي‌برد و تنها در صورتي اين حق قابل استفاده است كه فرد متضرر بعد از برقراري عقد نكاح از اين عيوب آگاه شود. نكته بعدي آن است كه عيوبي كه براي زوجه نام برديم تنها در صورتي موجب فسخ نكاح هستند كه در حين عقد وجود داشته باشند و پس از عقد ايجاد نشده باشند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص فسخ نكا‌ح، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون فسخ نكا‌ح پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : فسخ نكاح

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فسخ نكاح،
موضوع:
[ ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۴۰:۰۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی