مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

مي‌دانيم كه پس از برقراري هر نوع قراردادي طرفين عقد يا يكي از آن‌ها متعهد به انجام وظايف و تكاليفي مي‌شوند. حال مي‌خواهيم بدانيم آيا مي‌شود يك طرف عقد به وظيفه خود عمل نكند؟ قانون تا چه زماني به او اجازه امتناع از انجام تعهد خود مي‌دهد و او را ملزم به اجراي وظايف خود نمي‌كند؟ در عقد نكاح كه بين زوجين وظايف متقابلي ايجاد مي‌شود نيز مي‌توان از انجام آن وظايف خودداري كرد؟ اگر زن حق حبس خود را اعمال نمايد آيا از مهريه و نفقه كه جزو حقوق وي به شمار مي‌روند بهره مند خواهد شد يا خير؟

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد :

نفقه زن در حق حبس

وضعيت نفقه در دوران اعمال حق حبس زوجه

 

 

 

 

حق حبس چيست ؟

حق حبس يك اصطلاح فقهي و حقوقي است كه عبارت است از اجازه امتناع از انجام تعهدات يكي از طرفين عقد تا موقعي كه طرف ديگر به تعهداتش عمل كند. پس اگر دو شخص طي يك عقد و قرارداد ملزم به اجراي تعهداتي باشند يكي از آن دو تا زمان انجام تعهدات طرف مقابل مي‌تواند از اجراي وظايف خود پرهيز كند.

حق حبس زوجه

در قانون مدني ما آمده است كه زن مي‌تواند تا زماني كه مهريه را از همسرش دريافت نكرده است از تمكين در برابر او (چه تمكين عام و چه تمكين خاص) خودداري كند به شرط آن كه مهريه‌اش حال باشد و براي پرداخت آن زماني مشخص نشده باشد و به قدرت و استطاعت مرد نيز بستگي نداشته باشد. به عبارتي مهريه عندالمطالبه بوده و هر زمان كه زوجه بخواهد بتواند دريافت آن را درخواست كند.

اين موضوع در ماده ۱۰۸۵ ق.م بيان شده است و ماده بعد از آن بيان مي‌كند كه چنانچه زن پيش از دريافت مهريه به ميل و اختيار خودش در برابر شوهرش تمكين كند ديگر مستحق اعمال حق حبس نخواهد بود. منظور اصلي تمكين در اين دو ماده اداي وظايف زوجيت و بالاخص انجام رابطه زناشويي است. پس برقراري رابطه زناشويي حتي يك بار موجب سقوط حق حبس مي‌شود و ديگر اين حق به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

نفقه زن در دوران حق حبس

سوالي كه در اين بحث ممكن است مطرح شود اين است كه آيا در زمان استفاده زوجه از حق حبس خود و عدم تمكين در مقابل شوهرش باز هم زوج ملزم به پرداخت نفقه به زن خواهد بود يا خير؟

در ادامه ماده ۱۰۸۵ ق.م آمده است كه امتناع زن از تمكين در ايام استفاده‌اش از حق حبس موجب سقوط حق ديگر او يعني نفقه نمي‌شود. يعني با وجود عدم تمكين او و حتي سكونت نداشتن در منزل زوج او مي‌تواند در اين ايام هم مهريه و هم نفقه خود را مطالبه نمايد و زوج نيز موظف به پرداخت آن مي‌باشد.

‍براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص نفقه زن در دوران حق حبس، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون نفقه زن در دوران حق حبس پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : نفقه زن در حق حبس

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نفقه زن در حق حبس،
موضوع:
[ ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۳۶:۰۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی