مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

آيا مي‌دانيد تاثير مستي در مسئوليت كيفري چيست؟ در كشور ايران و يا در كشورهايي كه قوانين اسلامي دارند مصرف مواد سكر آور جرم محسوب مي‌شود. حتي در كشورهايي كه مصرف مشروبات الكلي آزاد است در مواردي فرد مست مجازات مي‌شود. مثلا رانندگي در حال مستي در كشورهاي آزاد ضمانت اجرا دارد. در قانون ايران مصرف مسكرات جرم محسوب مي‌شود و مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق حدي است. حال اگر كسي شراب يا همان مواد سكر آور را مصرف كرد و دچار مستي شد و به دنبال اين مستي مرتكب جرم شد چنين فردي از نظر حقوقي چه وضعيتي دارد؟

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد : 

تاثير مستي در مسئوليت كيفري

مستي در مسئوليت كيفري

 

 

 

 

 

تاثير مستي در مسئوليت كيفري

صرف مصرف مشروبات الكلي موجب مجازات است ولي صرف نوشيدن مقداري از اين مشروبات مسئوليت كيفري را زايل نمي‌كند. بلكه مصرف بايد به حدي باشد كه طرف اراده و اختيار خود را از دست بدهد.

نكته مهم اين است كه فرد نبايد به منظور انجام جرم خود را مست كرده باشد. اگر فردي عمدا خود را مست كند تا جرمي را مرتكب شود مانند افراد عادي به جرم او رسيدگي مي‌شود و مستي سبب زوال مسئوليت كيفري او نمي‌شود.

مصرف بايد اختياري باشد تا موجب زوال مسئوليت كيفري گردد اگر به كسي اجبارا مشروبات الكلي خورانده شود مسئوليت چنين فردي ذيل مباحث ديگري بررسي مي‌شود.

قرص‌هاي روان گردان هم جزو مواد سكرآور هستند.

بررسي حالات مختلف

اصل بر اين است كه مستي مانع مجازات نيست. يعني فرد يك جرم شرب خمر انجام داده و جرم ديگري را هم انجام داده است و در اين حال مجازات هر دو جرم جداگانه بر مرتكب بار مي‌شود. مثلا گاهي اوقات فرد مرتكب جرم شرب خمر مي‌شود اما مست نمي‌شود و اينجا مرتكب جرم ديگري هم مي‌شود مثلا سرقت، در اين جا مرتكب مجازات هر دو جرم را مي‌بيند.

در مورد بعدي فرد مرتكب جرم شرب خمر شده و مست هم شده است اما اراده و اختيار خود را از دست نداده و نسبت به وقايع آگاه است و بعد هم مرتكب جرم ديگري هم شده است. در اين جا هم به مجازات هر دو جرم محكوم مي‌گردد.

در مورد سوم فرد مرتكب جرم شرب خمر شده و اراده خود را به طور كلي از دست داده است و مرتكب جرمي هم شده است. اين جا فقط فرد به مجازات جرم شرب خمر مي‌رسد و اين بي‌اختياري و بي‌ارادگي مانع از اعمال مجازات جرم دوم مي‌گردد.

در مورد چهارم فرد مرتكب جرم شرب خمر شده است و به طور كل اختيار و اراده خود را از دست داده است اما مست شدن با عمد فرد مرتكب صورت گرفته است چون مي‌داند كه با شرب خمر جرات و جسارت براي انجام دادن جرم پيدا مي‌كند. در اين مورد فرد بابت هر دو جرم مجازات مي‌شود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص تاثير مستي در مسئوليت كيفري، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون تاثير مستي در مسئوليت كيفري پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : مستي در مسئوليت كيفري

 
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۵:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی