مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

عقد نكاح مانند تمام عقدهاي معوض داراي دو طرف است كه يك طرف متعهد مي‌شود در برابر خدمات و اقدامات ديگري به او عوضي را پرداخت كند. وقتي كه عقد نكاح منعقد مي‌شود مرد متعهد مي‌گردد تا در برابر بهره‌مندي از تمتعات جنسي به زن عوضي پرداخت نمايد. اين عوض همان مهريه است. اما اگر مرد مهريه‌اي را كه از قبل توافق شده است پرداخت نكند زن از چه راهكاري مي‌تواند بهره ببرد؟ يكي ار اين راهكارها حق حبس است كه در ادامه به آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي دريافت اطلاعات زير بر روي لينك زير كليك كنيد :

حق حبس زن و نحوه اعمال آن

حق حبس زن 

نحوه اعمال حق حبس زن

 

 

 

 

حق حبس

از نظر حقوقي، حق حبس به معناي آن است كه در عقد معوض هر گاه يك طرف عقد از انجام تعهدات خود امتناع كند طرف ديگر اختيار دارد تا به طور متقابل از تسليم آنچه كه موضوع عقد بوده خودداري نمايد.

اما براي فهميدن مفهوم حق حبس در رابطه زناشويي مي‌توان به ماده 1085 قانون مدني رجوع نمود. در اين ماده به وضوح گفته شده است كه زن مي‌تواند مادامي كه مهريه خود را از مرد نگرفته است تمكين خاص نكند. يعني از رابطه زناشويي امتناع نمايد. در واقع حق تمتع جنسي از خودش را حبس كند و اين حق را تا زماني كه مرد به او مهريه را نپرداخته است ادا نكند.

شرايط اعمال حق حبس زن

براي اينكه زن بتواند از حق حبس خود استفاده نمايد بايد سه شرط رعايت شود:

1/ مهريه معين و مشخص باشد: قطعا براي اينكه مهريه به زن تعلق بگيرد بايد مهريه مشخص باشد. پس زن زماني مي‌تواند از حق حبس استفاده كند كه مهريه به او تعلق گرفته باشد. البته برخي معتقد هستند كه حتي مشخص نبودن مهريه مانع اعمال حق حبس نيست. اما نظر اكثريت لزوم مشخص بودن مهريه در اعمال حق حبس از سوي زوجه است.

2/ مهر حال باشد: اگر مهر موجل باشد به طور ضمني دلالت بر اسقاط حق حبس از سوي زوجه دارد. در اين صورت اگر از شوهر تمكين نكند ناشزه محسوب مي‌شود. بر اساس ماده 1083 قانون مدني اگر زوجين توافق كنند كه قسمتي از مهر حال و قسمتي موجل باشد زن مي‌تواند نسبت به آن بخش كه حال است حق حبس خود را اعمال نمايد.

3/ زن قبل از اخذ مهر به اراده خود تمكين نكرده باشد: بر اساس ماده 1086 قانون مدني در صورتي كه زوجه از شوهر تمكين چه خاص و چه عام كرده باشد ديگر نمي‌تواند از حق حبس خود در برابر شوهر استفاده نمايد.

نحوه اعمال حق حبس زن

با توجه به اينكه پرداخت مهريه بلافاصله بعد از عقد بر ذمه زوج است، زن مي‌تواند به محض وقوع عقد از اين حق استفاده كند و تمتع جنسي را مشروط به پرداخت مهريه نمايد. البته اين حق حبس مسقط نفقه زوجه نيست.

پس از عقد زن مي‌تواند دادخواستي را در دفاتر خدمات قضايي ثبت و در ضمن دادخواست اعلام نمايد كه تمكين او منوط به دريافت مهريه است. دادگاه خانواده مرجع صالح به رسيدگي دعوا است. دادگاه با بررسي‌هاي لازمه به زوجه اين حق را مي‌دهد كه تمكين نكند و شوهر بايد مهريه را پرداخت نمايد. حتي اگر شوهر اعلام نمايد كه توانايي پرداخت مهريه به صورت يكجا را ندارد و درخواست تقسيط مهريه را نمايد زن مي‌تواند تا هر زمان كه پرداخت مهريه كامل گردد از حق حبس خود استفاده نمايد.

حتي زن مي‌تواند از دادگاه درخواست نمايد كه در منزل مشترك با شوهر زندگي نكند.

نمونه دادخواست اعمال حق حبس

رياست محترم دادگاه
سلام عليكم؛
احتراماً به استحضار مي‌رساند:
 اين جانب……….. با خوانده بموجب عقد نامه‌اي به شماره ………………… مورخ …………………. كه در دفتر خانه …………………. تنظيم گرديده و فتوكپي مصدق آن پيوست اين دادخواست مي‌باشد، عقد ازدواج دائم با مهريه‌اي به مبلغ ……………… ريال منعقد كرده‌ايم. اكنون  با استناد به ماده 1085 قانون مدني خواستار استفاده از حق حبس خويش تا زمان دريافت كامل مهريه به شرح فوق مي‌باشم. از اين رو از دادگاه محترم درخواست دارم تا حكم به الزام خوانده مبني بر تاديه مهرالمسمي به ميزان ………………… ريال به انضمام جميع خسارات و هزينه دادرسي را صادر نمايد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حق حبس زن، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حق حبس زن پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : نحوه اعمال حق حبس زن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حق حبس زن،
موضوع:
[ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۲:۲۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی