مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

ازدواج امري است كه مطابق با آداب و رسوم هر جامعه‌اي صورت مي‌پذيرد و هر اجتماعي مطابق با فرهنگ خود قواعد آن را بنيان مي‌نهد. در كشور ما هم مطابق با احكام و قوانين تصويب شده، زوجين به نسبت مسئوليت‌هايي كه به يكديگر دارند متعهد گشته‌اند. همانطور كه گفته شد تمكين يكي از اين مسئوليت‌هاست. بنابراين زوج و زوجه بايد نسبت به اين مسئوليت وفادار بوده و از انجام آن سر باز نزنند. حال اگر زوجه بنا به دلايلي از تمكين خودداري كند زوج مي‌تواند اظهارنامه‌اي تنظيم كند و در مقابل زوجه هم مي‌تواند به اظهارنامه پاسخ دهد، در ادامه به بررسي شرايط و چگونگي روند پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات زير بر روي لينك زير كليك كنيد :

پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين

نحوه جواب دادن به اظهارنامه عدم تمكين

ملزومات مندرج در پاسخ نامه به اظهارنامه عدم تمكين

 

 

 

پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين

همان‌طور كه مي‌دانيم در قانون مدني تمكين از تعهدات مهمي است كه زن نسبت به شوهر خويش دارد و زوجه حتماً بايد در منزلي كه زوج اختيار كرده سكونت داشته باشد و ترك منزل توسط زن عدم تمكين تلقي مي‌شود و زوج مي‌تواند با تنظيم يك اظهارنامه درخواست بازگشت زوجه را بدهد.

اما گاهي مرد خانواده با انجام اعمالي شرايط زندگي مطلوب را براي همسر خويش مهيا نمي‌كند و زن مجبور به ترك منزل مي‌شود و زوجه مي‌تواند با اشاره به اين اعمال به اظهارنامه عدم تمكين پاسخ بدهد.

از مواردي كه مي‌توان در پاسخ به اظهارنامه نوشت اشاره به عسر و حرج است.

عسر و حرج چيست ؟

طبق توضيح و اصلاح ماده 1130 قانون مدني عسر و حرج به وضعيت نامطلوبي كه زندگي مشترك را براي زوجه دشوار و غير قابل تحمل مي‌كند گويند.

نمونه شرايطي كه زن را مجبور به عدم تمكين مي‌نمايد را در ذيل ذكر مي‌نماييم:

1- نپذيرفتن مسئوليت خانواده توسط زوج. يعني اگر مرد به مدت زمان 6 ماه متوالي يا 9 ماه به‌طور متناوب در يك سال زندگي را ترك كند و در خانواده حضور نداشته باشد.

2- داشتن اعتياد زوج به مواد مخدر و يا مشروبات الكلي كه باعث به وجود آمدن اختلال در زندگي شده و ادامه زندگي مشترك براي زن با دشواري بسيار همراه باشد.

گاهي مرد تصميم به ترك اعتياد مي‌گيرد اما مسير ترك را ادامه نمي‌دهد و مجدداً به اعتياد روي مي‌آورد. اين مسئله مي‌تواند عدم تمكين را موجه نمايد.

3- حكم حبس زوج به مدت 5 سال يا بيشتر.

4- نداشتن امنيت زوجه در منزل مانند ضرب و شتم و واردكردن آسيب روحي و جسماني توسط زوج كه ادامه زندگي را براي زن دشوار كند.

5- مبتلا بودن مرد به امراض جنسي، بيماري‌هاي صعب‌العلاج، بيماري‌هاي رواني يا مسري كه سلامت زن را با خطر روبه‌رو مي‌سازد.

از ديگر موارد عدم تمكين مجاز زن مي‌توان به بيماري زوجه و دريافت كامل مهريه اشاره كرد كه در صورت وجود شرايطي زن مي‌تواند تمكين نكند و ناشزه هم نباشد كه در اصطلاح به آن حق حبس زوجه مي‌گويند. 

در بعضي موارد زن انتخاب منزل به سليقه خويش را از شروط عقد عنوان مي‌كند و اگر اقامتگاه طبق نظر زوجه اختيار نشود زوجه حق عدم تمكين را داراست.

نكته: در ادامه بايد توجه داشته باشيم كه پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين الزامي نيست و در اين شرايط طرفين مي‌توانند رسيدگي به پرونده را از دادگاه تقاضا كنند.

چگونگي پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين 

امروزه با توجه به وجود دفاتر خدمات الكترونيك قضايي زوجه مي‌تواند با حضور به چنين دفاتري و با در اختيار گذاشتن تمامي مشخصات خود به مسئول دفتر به‌صورت الكترونيك پاسخي به اظهارنامه شوهر خويش بدهد.

اين نكته تكرار مي‌گردد كه پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين الزامي نيست اما گاهي اوقات زوج با اقداماتي همچون ترك منزل، ضرب و شتم، مجبور كردن زوجه به ترك منزل، مهيا ننمودن امكانات رفاهي لازم و… عدم تمايل خود را به ادامه زندگي نشان مي‌دهد و سعي مي‌كند تا با تنظيم اظهارنامه عدم تمكين همسرش را از حق نفقه محروم سازد كه در اين موارد پاسخ به اظهارنامه به مراتب بهتر از پاسخ ندادن به آن است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : پاسخ به اظهارنامه عدم تمكين

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۴:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی