مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در جامعه امروزي نگهداري از حيوانات توسط افراد امري رايج است. آيا مي‌دانيد مسئوليت ناشي از مالكيت و مراقبت حيوان چيست؟ يعني اگر حيوان به كسي يا چيزي آسيب بزند، چه كسي مسئول شناخته مي‌شود؟ آيا از مواد قانوني مربوط به آن آگاه هستيد؟ در ادامه به بررسي مسئوليت ناشي از مالكيت و نگاهداري حيوانات و همچنين بررسي مواد قانوني مربوط به آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد : 

مسئوليت مراقبت از حيوانات

بررسي نقش مالك حيوان در جبران خسارت

مراقبت از حيوانات

 

 

 

 

 

ضمان مالك و متصرف حيوان | مسئوليت مراقبت از حيوانات

ماده 334 قانون مدني به اين نكته اشاره كرده است كه مسئوليت مالك يا متصرف حيوان محدود به مواردي است كه در حفظ حيوان تقصير كرده و احتياط‌هاي لازم را به كار نبرده باشد.

اين ماده مربوط و محدود به حيواناتي است كه عرفا نگهداري مي‌شوند مثل سگ و گربه وگرنه چنانچه فردي حيوانات خطرناكي مانند شير و ببر را نگه دارد بديهي است كه جاي چنين حيواناتي در محيط شهري نيست و بايد مراقب و مالك را مسئول هر گونه ايجاد ضرر و زيان دانست.

نكته بعدي كه در ضمن اين ماده آمده است اين مي‌باشد كه اگر حيوان به وسيله عمل شخصي تحريك شده و ضرر و آسيبي به بار آورده باشد، در اين صورت شخصي كه حيوان را تحريك كرده مسئول مي‌باشد زيرا آن ضرري كه به وجود آمده مستند به تقصير آن شخص در تحريك حيوان است.

تقصير در نگهداري حيوان سبب ايجاد مسئوليت قضايي

هر كس حيواني را نگهداري مي‌كند كه احتمال حمله او مي‌رود و همچنين فرد نگهدارنده توان مهار و حفظ او را ندارد، در صورت صدمه زدن حيوان به ديگري مسئول است. اما چنانچه مرتكب تقصيري نشده باشد مسئول نخواهد بود.

براي روشن شدن اين مبحث مثالي مي‌آوريم. براي مثال كسي كه از سگ بزرگي كه امكان حمله كردن او به ديگران مي‌رود نگهداري مي‌نمايد نمي‌تواند به بهانه اين كه به طور متعارف خطر حمله حيوان آشكار بوده از مسئوليت شانه خالي كند و بگويد كه من مسئوليتي ندارم. او همچنين نمي‌تواند به بهانه قدرت زياد سگ و اين كه تمام تلاش خود را براي مهار حيوان كرده است از مسئوليت رهايي يابد چون همان طور كه توضيح داديم، صرف نگهداري از حيوان غير متعارف تقصير شمرده مي‌شود.

وارد كردن صدمه توسط حيوان در منزل صاحب آن

فرض كنيد فردي با كسب اجازه از صاحب ملكي يا هر كسي كه حق تصرف ملك را دارد وارد آن ملك بشود. در اين موقعيت اگر اين فرد به وسيله حمله حيواني كه از قبل در ملك بوده يا بعدا آورده شده آسيب ببيند اجازه دهنده مسئول جبران خسارت است. البته اگر خود فرد مصدوم از خطرناكي حيوان آگاه باشد و اجازه دهنده آگاه نباشد يا توان دفع خطر را نداشته باشد اجازه دهنده بري مي‌شود.

مسئوليت سوار حيوان | مسئوليت مراقبت از حيوانات

اگر كسي بر حيواني سوار شود و آن را در معابر عمومي يا اماكن غير مجازي متوقف كند در صورت تقصير، مسئول جبران خسارت‌هاي وارده توسط حيوان است ولي اگر عنان حيوان در دست فرد ديگري باشد وي مسئول است.

اين ماده با مبناي تقصير سازگار است زيرا در ماده گفته شده كه اگر حيوان در جاي مجاز متوقف شده و بي‌احتياطي به سوار حيوان منسوب نباشد، فرد ديگر ضامن نيست. اين ماده با توجه به فقه تدوين شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مسئوليت مراقبت از حيوان، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مسئوليت مراقبت از حيوان پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع : مسئوليت مراقبت از حيوانات

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۰۵:۱۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی