مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

اين روزها دادگاه‌هاي خانواده محل رفت آمد زوج‌هايي ناراضيست كه همسران آن‌ها به وظايف خود در قبال خانواده و زندگي عمل نمي‌كنند و مسئوليت‌هايشان را نمي‌پذيرند. يكي از اين موارد عدم تمكين است. حال تمكين چيست؟ آيا فقط به زن مربوط است يا خير؟ در ادامه به بررسي تفصيلي دعواي الزام به تمكين مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد :

دعواي الزام به تمكين زن

شرايط دعواي الزام به تمكين زن

روند رسيدگي به دعواي الزام به تمكين زن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمكين و نشوز چيست ؟

در ازدواج مباحث تمكين و نشوز مطرح مي‌گردد كه به لحاظ حقوقي داراي آثار و پيامدهاي به‌خصوصي است. به طور اجمالي قيام براي انجام وظايف قانوني در ازدواج را تمكين و عدم انجام آن‌ها را نشوز گويند. براي كسب اطلاع دقيق از مفهوم و مصاديق تمكين و نشوز و عدم تمكين كليك نماييد.

ضمانت اجراي عدم تمكين

در اين موارد ضمانت اجراي قانون در برابر زن موارد زير است:

۱. الزام وي به تمكين.

۲. محروميت زوجه از دريافت نفقه.

۳. در شرايطي دادگاه اجازه ازدواج مجدد را به مرد مي‌دهد.

۴. همچنين محروميت زن از دريافت “نحله”.

چنانكه زن از اقامت گزيدن در منزل شوهر امتناع ورزد ( عدم تمكين عام ) و يا از وظايف زوجيت سر باز زند نفقه به او اختصاص نمي‌يابد.

همانطور كه در ماده ۱۱۰۸ قانون مدني داريم: اگر زن از انجام وظايف زوجيت خودداري و سرپيچي كند (بدون دليل موجه) نفقه كه حق اوست ديگر به او تعلق نمي‌گيرد.

اقامه دعواي تمام عيار الزام به تمكين زن

در صورت ناشزه بودن زن، مرد يا وكيل او به دادگاه مراجعه مي‌كند و دادخواست خود را مبني بر الزام زوجه به تمكين ارائه مي‌كند. البته لازم به ذكر است كه بهتر است ابتدا مرد يك اظهارنامه شامل لزوم تمكين زن براي همسر خود بفرستد تا شايد قبل از ارائه دادخواست خود بتواند قضيه را حل كند.

دادگاه با بررسي دادخواست مرد جلسه‌اي را با حضور مرد و زن براي بررسي مشكل تشكيل مي‌دهد. در ابتدا مرد يا وكيل او بايد ضمن ارائه شكايت خود دلايل و مداركي را مبني بر عدم تمكين زن ارائه كند. سپس دادگاه به زوجه يا وكيل وي امكان مي‌دهد تا از خود دفاع كند و با ارائه دادن دلايل خود صحت دلايل شوهر خود را رد يا تنفيذ بنمايد.

دلايل رد دادخواست دعواي الزام به تمكين زن

ارائه دلايل زير از طرف زوجه باعث رد دادخواست الزام به تمكين مي‌شود:

۱. فراهم نكردن مسكن مناسب و در شان زوجه از طرف زوج.

۲. عدم پرداخت نفقه به زوجه.

۳. رفتار ناشايست زوج مانند ضرب وجرح زن، ناسزا گفتن، اعتياد و…

۴. استفاده زوجه از حق حبس خود مبني بر پرداخت كامل مهريه. ماده ۱۰۸۵ قانون مدني بيان مي‌كند: در صورتي كه زوجه (زن) قبل از اداي وظايف زوجيت درخواست مهريه كند اجازه دارد تا زمان دريافت كامل مهريه از انجام وظايف در برابر شوهرش خودداري كند. البته لازم به ذكر است كه اين خودداري ارتباطي به دريافت نفقه ندارد و زوج موظف است در اين مدت نفقه زوجه را بپردازد. اما اگر زوجه قبل از دريافت مهريه با ميل خود به وظايف زوجيت عمل كند ديگر نمي‌تواند از اداي آن سرپيچي كند.

۵. و…

سرانجام دعوا

دادگاه پس از شنيدن دلايل دو طرف اقدام به صدور راي در خصوص دادخواست مي‌نمايد كه اگردلايل زن كافي باشد دادخواست رد مي‌شود و اگر دلايل مرد كافي و اظهارات زن بي‌پايه و اساس باشد دادگاه حكم الزام به تمكين زن را صادر مي‌نمايد. در صورت اعتراض زن، وي مي‌تواند در مهلت ۲۰ روزه‌اي كه دادگاه براي اعتراض تعيين كرده است به دادگاه مراجعه كند و تجديدنظر در حكم دادگاه را درخواست نمايد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص دعواي الزام به تمكين، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون دعواي الزام به تمكين پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع : دعواي الزام به تمكين زن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دعواي الزام به تمكين زن،
موضوع:
[ ۱۷ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۶:۱۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی