مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

يكي از مقرراتي كه رعايت كردن آن بسيار مهم و در سرنوشت پرونده حقوقي تاثيرگذار است بحث مواعد است. موعد قانوني در واقع بازه زماني مشخصي است كه در طي آن بايد يك عمل معين انجام شود كه اگر رعايت نشود قطعا تاثير مخربي بر روي پرونده خواهد داشت و چه بسا يك صاحب حق را از گرفتن حقش محروم كند. در اين مقاله به اين موضوع پرداخته‌ايم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد :

موعد قانوني

موعد قضايي

 

 

 

 

 

 

 

موعد يا مواعد قانوني

منظور از موعد، مدت زماني است كه براي اقدامي قضايي به اصحاب دعوا يا ساير اشخاص مرتبط با دعوا، مانند كارشناس داده مي‌شود.

مواعد به قانوني و قضايي تقسيم مي‌شوند:

۱- مواعد قانوني: در اين مواعد، ميزان موعد در قانون مشخص شده يعني مخاطب، مدت مشخصي از تاريخ ابلاغ اخطاريه، فرصت دارد تا اقدام خاصي را انجام دهد.

۲- مواعد قضايي: در اين مواعد، ميزان موعد بسته به نظر قاضي است.

مواعد قضايي به يكي از دو صورت ذيل تعيين مي‌شود:

الف) قاضي مدت مشخصي را از تاريخ ابلاغ اخطاريه، تعيين مي‌كند تا اقدامي در آن مهلت مشخص انجام شود.

ب) قاضي تاريخ مشخصي را به عنوان تاريخ انقضاي موعد ذكر مي‌كند.

 

احكام مواعد

۱- در مواعد قانوني و مواعد قضايي، روز ابلاغ و روز اقدام جزو موعد محاسبه نمي‌شود.

۲- در مواعد قضايي، موعد در همان روز تعيين شده تمام مي‌شود مگر آن‌كه آن روز تعطيل رسمي باشد كه در اين صورت، آخرين روز موعد، روز بعد از تعطيلي خواهد بود.

۳- تعطيلات نيز جزو موعد محاسبه مي‌شود.

۴- از حيث مواعد، ماه ۳۰ روز و سال ۱۲ ماه است (۳۶۵ روز) محاسبه مي‌گردد.

 

مواعد قانوني نسبت به اشخاص مقيم خارج از كشور

۱- مواعد قانوني كمتر از ۲ ماه نسبت به اشخاص مقيم خارج از كشور، به دو ماه افزايش مي‌يابد چه ايشان خواهان دعوا باشند و چه خوانده دعوا باشند.

۲- اين افزايش ناظر به مواعد قانوني است و مواعد قضايي در هر صورت بسته به نظر قاضي است.

۳- اگر شخصي كه مقيم خارج از كشور است در ايران نماينده داشته باشد با توجه به اينكه اوراق به نماينده او ابلاغ مي‌شود، مواعد قانوني به ۲ ماه افزايش نمي‌يابد.

۴- اگر شخصي كه مقيم خارج از كشور است داراي وكيلي در داخل كشور باشد در اينصورت نسبت به ابلاغ‌هايي كه خطاب به وكيل صورت مي‌گيرد مواعد قانوني به نحو عادي محاسبه مي‌شود اما نسبت به ابلاغ‌هايي كه خطاب به موكل صورت مي‌گيرد، مواعد قانوني به ۲ ماه افزايش مي‌يابد.

۵- عكس قاعده فوق نيز جاري است يعني اگر موكل مقيم داخل و وكيل او مقيم خارج باشد، نسبت به ابلاغ‌هايي كه به وكيل صورت مي‌گيرد مواعد قانوني به دو ماه افزايش مي‌يابد اما نسبت به ابلاغ‌هايي كه به موكل انجام مي‌شود مواعد قانوني به همان نحوي كه بود محاسبه مي‌شود.

۶- اگر برخي از خواندگان، مقيم ايران و برخي ديگر مقيم خارج از كشور باشند چون مواعد قانوني نسبت به مقيمان خارج از كشور به ۲ ماه افزايش مي‌يابد، مواعد قانوني نسبت به مقيمان داخل نيز به دو ماه افزايش مي‌يابد.

۷- قاعده مقرر در بند فوق در خصوص خواهان‌ها جاري نيست. يعني اگر برخي از خواهان مقيم داخل و برخي مقيم خارج باشند مواعد نسبت به مقيمين داخل افزايش نمي‌يابد.

 

تجديد موعد قانوني

۱- تجديد مواعد قضايي:

الف) براي يكبار: بدون اينكه نياز به دليل خاصي داشته باشد، در صورت صلاح‌ديد قاضي مجاز است.

ب) براي بيش از يكبار: اگر متقاضي اثبات كند با مانع قهري مواجه شده است يا در اعلام موعد سهو و خطايي روي داده باشد امكان‌پذير است.

۲- تجديد مواعد قانوني:

در تمام مواردي كه مهلت قانوني تجديد مي‌شود مهلت جديد نبايد از مهلت قانوني بيشتر باشد. يعني در صورت تمديد موعد، مهلت جديد ممكن است كمتر يا مساوي با مهلت قانوني باشد.

در خصوص موجبات تجديد موعد، بايد بين شكايت از راي با ساير مواعد قانوني قائل به تفصيل شويم بدين نحو كه:

تجديد مواعد شكايت از راي فقط در صورت وجود و اثبات معاذير ۴ گانه قانوني مذكور در ماده ۳۰۶ آيين دادرسي مدني ممكن است.

تجديد ساير مواعد قانون هم در صورت وجود معاذير ۴ گانه مذكور در ماده ۳۰۶ مجاز است و هم در صورتي كه در اعلام موعد سهو يا خطايي شده باشد مجاز است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مواعد قانوني و قضايي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مواعد قانوني و قضايي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع :‌ موعد قانوني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: موعد قانوني،
موضوع:
[ ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۸:۰۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی