مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

معمولا مرسوم است كه هنگام آغاز زندگي مشترك زن و شوهر، خانواده دختر وسايل زندگي را فراهم كرده و به ايشان مي‌دهند كه به آن جهيزيه گفته مي‌شود. در واقع مي‌توان گفت زن مالك جهيزيه مي‌باشد. در صورتي كه پس از ازدواج، زن يا مرد با يكديگر به اختلاف بخورند زن مي‌تواند با انتخاب يكي از روش‌هاي استرداد جهيزيه و تنظيم اظهارنامه اقدام به پس گرفتن جهيزيه خود كند. در ادامه نمونه اظهارنامه‌اي مربوط به استرداد جهيزيه مي‌آوريم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد : 

نمونه اظهارنامه استرداد جهيزيه

متن اظهارنامه پس گرفتن جهاز از شوهر

نمونه متن اظهارنامه پس گرفتن جهاز از شوهر

 

 

استرداد جهيزيه

به موجب ماده 1107 قانون مدني فراهم نمودن وسايل زندگي كه جزئي از نفقه بوده بر عهده شوهر مي‌باشد اما در عرف و سنن ايران زن براي كمك به همسر و شروع زندگي مشترك وسايلي را با خود به عنوان جهاز به منزل مشترك مي‌آورد.

با توجه به توضيحات بالا زن مالك جهيزيه بوده و هر زمان كه خواست مي‌تواند اقدام به استرداد و پس گرفتن جهيزيه خود نمايد.

از رويه دادگاه‌ها سه طريق را مي‌توان نام برد كه زن با استناد به هر كدام از آن‌ها مي‌تواند تقاضاي استرداد جهيزيه كند. اول اينكه از طريق ليست سياهه يا همان ليست وسايل جهيزيه، دوم از طريق شهادت شهود و سوم از طريق ارائه فاكتور خريد وسايل.

روش قانوني براي استرداد جهيزيه

اولين كاري كه زن مي‌تواند در اين راستا انجام دهد تنظيم اظهارنامه و اعلام قصد خود مبني بر بازگرداندن جهيزيه‌اش مي‌باشد. بديهتا مخاطب اين اظهارنامه شوهر است.

در اين اظهارنامه مهلتي قيد مي‌گردد تا شوهر اقدامات لازم را براي استرداد جهاز انجام دهد، ولي ممكن است شوهر اصلا به اين اظهارنامه توجهي ننمايد.

در اين حالت زن به روش قضايي و قانوني ديگري رجوع كرده و دادخواستي در باب استرداد جهيزيه نوشته و به دادگاه صلاحيت‌دار تقديم مي‌كند.

همچنين زن در اين دادخواست بايد به ليست سياهه و همچنين فاكتور خريد وسايل و همچنين اظهارنامه تنظيم شده استناد كند.

دادگاه صلاحيت دار براي اقامه دعواي استرداد جهاز دادگاه خانواده مي‌باشد.

نمونه اظهارنامه استرداد جهيزيه

مخاطب محترم : . . .

با سلام

جنابعالي به استناد عقدنامه شماره ……… تنظيم شده در دفترخانه ازدواج به شماره ………. و به نشاني ……….. همسر شرعي و قانوني اينجانب بوده‌ايد. به استناد مدارك و شواهد موجود، جهيزيه‌اي كه ليست كامل به همراه قيمت آن به پيوست اين اظهارنامه ارائه شده است، در اختيار جنابعالي قرار گرفته است كه فهرست سياهه جهيزيه كه از سوي خانواده اينجانب در حين ازدواج تهيه شده بود، به تاييد و امضاي شما و خانواده محترم رسيده است.

اكنون با عنايت به دادخواست طلاقي كه از سوي شما ارائه شده/ پذيرش درخواست طلاق توافقي از سوي شعبه ……… مجتمع …….، تقاضا دارم در مدت……….. روز از تاريخ رؤيت (ديدن) اين اظهارنامه، نسبت به استرداد جهيزيه اينجانب اقدام نماييد؛ در غير اين صورت، مراتب استرداد جهيزيه از طريق مراجع قضايي پيگيري خواهد شد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص نمونه اظهارنامه استرداد جهيزيه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون نمونه اظهارنامه استرداد جهيزيه پاسخ دهند.

 

 

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع « نمونه اظهارنامه استرداد جهيزيه

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۰۴:۰۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی