مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

شايد تا كنون واژه خيارات را شنيده‌ باشيم. اين واژه يكي از اصطلاحات حقوقي است كه بين حقوق‌دانان رواج دارد و در قانون نيز اين گونه نام‌گذاري شده است. در صورتي كه خيارات در يكي از عقود وجود داشته باشد مي‌تواند موجب فسخ معامله شود. خيار حيوان يكي از انواع خيارات است كه براي عقودي كه براي خريد و فروش حيوانات انجام مي‌شود، وجود دارد. به اين ترتيب كه اگر عيبي در حيوان وجود داشته باشد با اين نوع خيار مي‌شود معامله را فسخ كرد كه در اين مقاله به بررسي آن پرداخته‌ايم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد :

خيار حيوان

نكات مهم خيار حيوان

خيار حيوان چيست

 

 

 

 

معني خيار حيوان

در بيان حكمت ايجاد خيار حيوان گفته شده است: چون امكان دارد در حيوان عيبي مخفي باشد كه تمييز آن دشوار باشد و از آن جا كه شناخت حيوان بيمار از سالم حداقل براي مردم عادي دشوار است؛ قانون به خريدار حق داده است كه تا ۳روز از تاريخ بيع، عقد را فسخ كند. ( ماده ۳۹۸ قانون مدني )

با وجود اين، مبناي اين خيار به نفوذ رسوم و سنت‌ها مرتبط است تا به منطق حقوقي، زيرا معاف نمودن خريدار از اثبات عيبي كه موجب انصراف او از انجام معامله شده است، سرنوشت معامله را بي‌قيد و شرط به او مي‌سپارد.

همين اختيار نامحدود و غيرموجه خريدار باعث شده است كه آن را استثنايي و خلاف اصل بدانند و بگويند: قانون مدني ايران، به پيروي از قول مشهور فقهاي شيعه حق فسخ را فقط براي مشتري در صورتي كه مبيع حيوان باشد شناخته است.

اين تعبير از لحاظ محدود كردن دامنه خيار حيوان و تامين لزوم معاملات، مفيد است ولي مفاد ماده ۳۹۸ را ناهنجارتر مي‌سازد و بايد از آن چشم پوشيد زيرا تبعيض بين ثمن و مبيع را به هيچ دليلي نمي‌توان استوار كرد. در فرضي كه دو كالا با هم مبادله مي‌شود، وصف ثمن و مبيع براي هر كدام از اين دو اعتباري و تا اندازه‌اي موهوم است. پس چگونه مي‌توان پذيرفت كه هرگاه دو حيوان با هم مبادله شود و دو طرف يكي را به‌عنوان مبيع و ديگري را به‌عنوان ثمن تلقي كنند، آن كه حيوان مبيع را تملك كرده است حق فسخ معامله را داشته باشد و ديگري محروم بماند؟؟؟

اجراي محدود ماده ۳۹۸ قانون مدني

ماده ۳۹۸ قانون مدني را بايد تفسير مضيق نمود و آن را به موارد يقيني تقليل داد. از اين تعبير در دو مورد مي‌توان استفاده نمود:

۱. خيار حيوان، ويژه حيوان زنده است، زيرا از منظر عرفي، حيوان مرده مثل مرغ يا ماهي و گوسفند مانند هر شيء بي‌جاني تلقي مي‌شود پس بديهتا فرض بيماري حيوان در آن تصور نمي‌شود كه خيار حيوان مطرح شود.

۲. در بيع كلي، تمليك از هنگام عقد انجام نمي‌شود پس امكان فسخ عقد تا ۳روز از تاريخ بيع هيچ ضرري را نمي‌تواند جبران كند و حكمت ماده ۳۹۸ فقط در حالتي موضوعيت مي‌يابد كه مبيع معين باشد و به محض وقوع بيع به ملكيت خريدار درآيد. به‌اضافه، جايي كه معلوم شود فروشنده فردي را كه از مصداق‌هاي كلي برگزيده صفات مشروط در عقد را دارا نيست و در ديد عرف معيوب است، مي‌توان الزام او را به تسليم فرد سالم درخواست كرد و جايي براي اعمال خيار باقي نمي‌ماند.

خيار حيوان را مي‌توان شاخه‌اي از خيار عيب تلقي كرد با اين تفاوت كه در خيار حيوان عيب مفروض است و نيازي به اثبات ندارد در حالي كه در خيار عيب چنين نيست. شباهت اين دو در اين است كه در هر دو خيار حيوان و عيب مبيع بايد لزوما عين معين باشد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص خيار حيوان، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون خيار حيوان پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع : خيار حيوان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خيار حيوان،
موضوع:
[ ۱۱ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۰:۰۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی