مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

زن و مردي كه با هم ازدواج مي‌كنند نام يكديگر را بايد در شناسنامه خود ثبت كنند. اما گاهي اوقات زن و شوهر بنا به مسائلي از هم جدا مي‌شوند و طلاق مي‌گيرند. بعد از طلاق يكي از مشكلات زنان و مردان اين است كه آيا آن‌ها مي‌توانند نام همسر خود را از شناسنامه پاك كنند يا خير؟ نام فرزند چطور؟ ما در ادامه به بررسي نحوه حذف نام همسر از شناسنامه و بررسي راه‌هاي قانوني آن مطابق قانون مي‌پردازيم.

 

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كليك كنيد : 

حذف نام همسر و فرزند از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه

خذف نام فرزند از شناسنامه

 

 

 

 

پاك كردن اسم همسر

در ماده 33 قانون ثبت احوال آمده است كه تمامي اتفاقات مهم از قبيل ازدواج و طلاق يا مرگ زوج يا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نكاح بايد در دفاتر ثبت كل وقايع درج گردد ولي امكان پاك كردن آن از شناسنامه وجود دارد. در المثناي شناسنامه مرد يا زن آخرين نكاح و طلاق و يا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج كه هنوز معتبر است ثبت خواهد شد. ازدواج و طلاقي كه بدون آميزش جنسي بين زوجين اتفاق افتاده در المثناي شناسنامه درج نخواهد شد.

همچنين اگر مرد مجدد ازدواج نمايد با تقاضاي همسر جديد نام همسر قبلي از شناسنامه مرد پاك مي‌شود.

نكات مربوط به اين ماده

طبق اين ماده اگر زن و مردي كه با هم ازدواج مي‌كنند تا قبل از طلاق خود رابطه جنسي نداشته باشند و زن باكره باشد در اين صورت پس از طلاق مي‌توانند در شناسنامه المثني نام همسر خود را حذف كنند. حال در اين جا مي‌توان فرض كرد كه زن قبلا يك بار ازدواج كرده و طلاق گرفته است. آيا باز هم مي‌تواند در ازدواج دوم خود قبل از انجام رابطه جنسي طلاق گرفته و نام همسر خود را از شناسنامه حذف كند؟ با توجه به توضيح‌هايي كه داده شد قاعدتا بايد بتواند اما رويه قضايي ما اين نظر را قبول ندارد و مخالف است. چنانچه زوجين ادعاي طلاق يا ازدواج بدون آميزش نمايند دادگاه زن را به پزشكي قانوني ارجاع مي‌دهد تا گواهي باكره بودن بگيرد.

اين حكم در مورد مرد هم اجرا مي‌شود يعني در صورت نداشتن رابطه جنسي مرد هم مي‌تواند بعد از طلاق با دريافت شناسنامه المثني نام همسر سابق خود را از شناسنامه پاك كند.

بنابراين اگر طلاق قبل از رابطه جنسي زن و مرد اتفاق بيفتد زن مي‌تواند با ارائه گواهي از پزشكي قانوني مبني بر باكره بودن يا حكم دادگاه خود مستقيما به ثبت احوال مراجعه كرده و تقاضاي صدور شناسنامه المثني كند كه در اين صوت نام همسر سابق از شناسنامه او حذف مي‌شود و همين طور هم كه در بالا گفتيم مرد هم مي‌تواند با گرفتن شناسنامه المثني نام همسر سابق را از شناسنامه پاك كند.

حذف نام فرزند از شناسنامه

به هيچ وجه پاك كردن نام فرزند از شناسنامه امكان پذير نمي‌باشد و نمي‌توان اين كار را انجام داد.

در دعواي لعان وقتي كه پدر فرزندي كه دنيا آمده است را از خود نداند ارتباط بين پدر و فرزند قطع مي‌شود و فرزند در اين صورت نمي‌تواند از پدر خود ارث ببرد ولي ميراث مادري همچنان به فرزند مي‌رسد.

گاهي اوقات هم پيش مي‌آيد كه با گرفتن شناسنامه المثني بنا به يك سري دلايلي نام فرزند ثبت نمي‌شود كه بايد آن را با دلايل مستند و مستندل پيگيري نمود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حذف نام از شناسنامه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حذف نام از شناسنامه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع : حذف نام همسر از شناسنامه

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۵۱:۰۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی