مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

شرايط عمومي تقديم دادخواست

شخص يا اشخاصي كه دادخواست را تقديم دادگاه مي‌كنند مي‌بايست شرايطي را داشته باشند. به عنوان مثال قانونگذار در قانون به سن اقامه دعوا اشاره كرده است و در اين خصوص مي‌توان بيان كرد كه اشخاص در صورتي كه عاقل و بالغ باشند و به عبارت ديگر محجور نباشند مي‌توانند دعوا اقامه كنند. به زبان ساده‌تر اشخاصي كه سفيه هستند نمي‌توانند امور مالي مربوط به خودشان را اداره كنند. سفيه كسي است كه اهليت و توانايي انجام امور مالي خود را ندارد. همچنين دادخواست مي‌تواند از جانب ولي، ورثه، وكيل و قيم شخصي ارائه شود.

شرايط شكلي دادخواست

فارسي بودن

اولين شرط از اين قرار است كه زبان دادخواست بايد زبان فارسي باشد. به عبارت ديگر اشخاص نمي‌توانند به زبان محلي خود اقدام به نوشتن دادخواست نمايند. زيرا اگر دادخواست به زبان فارسي نباشد اصلا دادخواست محسوب نمي‌شود.

برگه مخصوص دادخواست

لازم به ذكر است كه شخصي كه ادعاي خود را در قالب دادخواست بيان مي‌كند بايد آن را بر روي برگه چاپي‌اي كه براي اين كار اختصاص داده شده است بنويسد. هر دعوايي كه به مرجع قضايي برده مي‌شود بايد توسط برگه‌هاي مشخص تقديم مقام صالح شود.

مشخصات خواهان | نوشتن دادخواست

شرط ديگر اين است كه در دادخواست بايد نام و نام خانوادگي و محل اقامت شخص كه ممكن است محل كار يا زندگي خواهان دعوا باشد به طور صريح در قسمت مشخصات خواهان نوشته شود. در غير اين صورت دادخواست رد مي‌شود. پيشتر اشاره شد كه دادخواست مي‌تواند از سوي وكيل شخص خواهان به دادگاه تقديم شود. اگر اين اتفاق بيفتد مشخصات وكيل خواهان بايد در برگه دادخواست ذكر شود و همچنين در صورتي كه خواهان جزو اشخاص حقوقي باشد آدرسي كه در ثبت شركت‌ها از آن شركت موجود هست در دادخواست بايد درج شود. آدرس شركتي در برگه دادخواست يادداشت مي‌شود كه در اداره ثبت شركت‌ها ثبت شده باشد.

مشخصات خوانده | نوشتن دادخواست

مورد بعدي اين است كه بايد مشخصات خوانده همچون مشخصات خواهان در برگه دادخواست در ستون خوانده نوشته شود مانند نام ونام خانوادگي و محل اقامت او. نكته قابل توجه اينجاست كه اگر اقامتگاه خوانده مشخص نباشد دادرسي متوقف نمي‌شود بلكه در روزنامه آگهي مي‌شود تا خوانده از آن دعوا مطلع شود.

تعيين و تقويم خواسته | نوشتن دادخواست

مهم‌ترين بخش يك دادخواست تعيين خواسته خواهان مي‌باشد. به اين نحو كه خواهان بايد خواسته خود را به صراحت در دادخواست مشخص كند. اگر اين كار را انجام ندهد دادخواستي كه نوشته شده است متوقف مي‌شود و به خواهان اخطار داده مي‌شود كه دادخواست خود را اصلاح كند و اگر خواهان اين كار را انجام ندهد دادخواست او در نهايت رد مي‌شود و هر هزينه‌اي كه از سوي او پرداخت شده است بي‌اثر مي‌شود.

در تعيين خواسته ممكن است دادگاه در شرايطي به چند خواسته به صورت يكجا رسيدگي كند و اين در حالتي است كه دادگاه صلاحيت اين كار را داشته باشد و همچنين خواسته‌ها با يك ديگر ارتباط كامل داشته باشند و اگر اين ارتباط كامل ميان آن‌ها وجود نداشته باشد به صورت تفكيك شده به آن‌ها رسيدگي مي‌شود.

در دعاوي كه مالي هستند يا به عبارتي ديگر موضوع آن‌ها مال است علاوه بر تعيين خواسته، تعيين بهاي خواسته نيز بايد صورت بگيرد و اين امر يك امر الزامي است. تقويم بهاي خواسته در ميزان هزينه دادرسي و مرجع صالح به رسيدگي اثر بسيار مهمي دارد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص دادخواست، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون دادخواست پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : دادخواست چيست | نحوه نوشتن دادخواست

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۱:۲۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی