مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

ابتدا نگاه دين به اين موضوع را مورد بررسي قرار مي‌دهيم

يكي از صفاتي كه خداوند براي انسان در نظر گرفته است كرامت او مي‌باشد. به سبب كرامتي كه انسان دارد از ساير آفريده‌هاي خداوند برتر مي‌باشد. به همين دليل است كه مجاز نيست هيچ آسيبي به او وارد شود. قانونگذار به اين موضوع توجه ويژه كرده است و فقط قصد داشته كه نفس آدمي حفظ شود چراكه در آيه از قرآن بيان شده است كه ( خويشتن را با دستان خود به هلاكت نيندازيد ).

نكته ديگري كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه يكي از اهداف كلي دين برطرف كردن بلا و رفع ضرر از مردم مي‌باشد.

به اين علت كه حرمت شخصي كه زنده است نسبت به شخصي كه فوت كرده است بيش‌تر مي باشد هر گاه زن بارداري از دنيا برود به سبب اصلي كه بيان شد براي نجات جنيني كه در رحم او قرار گرفته است اين امكان وجود دارد كه رحم مادر شكافته شود و جنين از آن خارج گردد. پس مي‌توان نتيجه گرفت در اين فرض تنها راه نجات جنين اين بوده است كه رحم مادر شكافته شود. اگر تنها راه نجات يك بيمار پيوند اعضا از شخصي كه مرده است باشد مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم و به اين استناد كنيم كه از نظر عقلي مصلحت اين است كه سلامت شخصي كه زنده است حفظ شود.

نگاه قانون به مبحث پيوند عضو شخص مرده به شخص زنده

پيش از هر نكته بايد بيان كنيم براي اين كه عضوي از يك جسد قطع شود و به بيماري كه به آن عضو نياز دارد پيوند زده شود عضو مربوط به بانك مخصوصي انتقال داده مي‌شود.

قانون در بسياري از كشور‌ها اين موضوع را پذيرفته است. در خصوص كشور‌هاي اسلامي نيز اين موضوع به تدريج در حال پذيرش است. البته بايد اشاره كرد كه محدوديت‌هايي را در خصوص مبحث پيوند اعضا در اين كشور‌ها مشاهده مي‌كنيم در ايران نيز اين موضوع به عنوان يك قانون به تصويب رسيده است.
همانطور كه گفته شد در بعضي از كشورها براي پيوند اعضا از شخص مرده به شخص زنده شرايط و محدوديت‌هايي در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در ايران پيوند اعضا در شرايطي محقق مي‌شود كه بيمارستان مربوطه از وزارت بهداشت كسب اجازه كند و در اين صورت مطابق نظر كارشناسان فرآيند پيوند اعضا را انجام دهند. بايد توجه كنيد كه ممكن است شخصي كه فوت شده است وصيت كرده باشد و يا اين كه ولي او رضايت داده باشد كه اعضايش به ديگري پيوند بخورد.

در چه صورتي اعضاي شخص مرده به شخص زنده پيوند مي‌خورد ؟

به دليل اينكه تعيين لحظه مرگ به منظور قطع عضو مربوطه و پيوند آن اهميت بسزايي دارد بايد در خصوص مرگ بيمار اطمينان حاصل شود. به همين دليل است كه مرگ مغزي را به عنوان يك مرگ قطعي در نظر گرفته‌اند. قانونگذار نيز اين موضوع را پذيرفته است.
نكته حائز اهميت اين است كه اشخاصي كه به عنوان كارشناس بايد مرگ مغزي شخص را تاييد كنند نبايد عضويت تيم‌هاي پيوند زننده را داشته باشند. اين كار به اين منظور صورت مي‌گيرد كه تباني در اين فرايند شكل نگيرد.

بهرحال رضايت ولي‌دم فرد متوفي يا مرگ مغزي شده براي پيوند اعضاي او الزامي است حتي اگر خود فرد متوفي كارت‌هاي موسوم به رضايت به پيوند عضو در صورت مرگ براي خود تهيه كرده باشد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص پيوند عضو از شخص مرده به زنده، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون كارت اهدا عضو و قوانين پيوند عضو شخص مرده به زنده پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : قوانين و سازوكار پيوند عضو از شخص مرده به زنده | كارت اهدا عضو

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۲۲:۲۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی