مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

 

سفته دادن به چه معناست ؟

به تعريف مبسوط سفته در مقاله ديگري پرداخته‌‌ايم. به طور خلاصه سفته يك سند تجاري است كه به دارنده آن اين حق را مي‌دهد تا مبلغ مندرج در آن را از متعهد سند بگيرد. استفاده از سفته به زمان‌هاي قديم بر مي‌گردد كه بازرگانان پول‌هاي خود را مدام جا به جا مي‌كردند. با استفاده از سفته ديگر پولي جا به جا نمي‌كردند و از خطر سرقت پول‌هاي خود كم مي‌كردند. ولي امروزه افراد عادي هم از سفته استفاده مي‌كنند.

 

سفته دادن كارگر به كارفرما | قانون سفته

بسياري از كارفرمايان و شركت‌ها براي اين كه شخصي را استخدام كنند از او مطالبه سفته مي‌كنند، اگر بخواهيم گرفتن سفته از كارگر را از نظر قانوني بررسي كنيم، در قانون كار هيچ اثري از اين موضوع نمي‌بينم و اين موضوع اصلا در قانون پيش بيني نشده است. پس مي‌توانيد از دادن آن سر باز زنيد. در اين مورد دبير كل كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران گفته است: دريافت چك و سفته از كارگران به عنوان ضمانت، قانوني نيست و كارفرمايان نبايد از كارگران چك و سفته دريافت كنند. اما متاسفانه با وجود داشتن اين نظر و عقيده هنوز در قانون جايي براي اين مطلب گنجانده نشده است.

شايد كارفرمايان در توجيه گرفتن سفته بگويند اين سفته فقط براي حسن كار كارگر است نه چيز ديگر. اما با گرفتن سفته از كارگر در واقع انجام هر كاري توسط كارگر بدون اعتراض او انجام مي‌شود زيرا كارفرما چيزي به نام سفته در دست دارد و در صورت مخالفت با كارفرما خيلي راحت مي‌تواند آن را به اجرا گذارد. اگر مجبور شديد به كارفرماي خود سفته بدهيد حتما بايد نكاتي را در سفته رعايت كنيد تا دچار مشكل نشويد و با خيال آسوده سفته داده و به كار خود بپردازيد.

 

نحوه پر كردن سفته بابت ضمانت كار

  • در سفته بايد نام و نام خانوادگي صادر كننده درج شود.
  • نام و نام خانوادگي شخصي كه مي‌خواهيد به او سفته بدهيد، درج شود. براي سفته دادن به جهت حسن كار و ضمانت بايد نام شركت و يا كارفرماي خود را بنويسيد. در اين صورت فقط شركت مي‌تواند سفته شما را به اجرا بگذارد.
  • تاريخ پرداخت سفته.
  • تاريخ صدور سفته.
  • محل پرداخت سفته.
  • مبلغ سفته كه هم بايد به عدد باشد و هم به حروف.
  • مهر يا امضا صادر كننده.

 

مبلغ سفته براي استخدام | قانون سفته

همان طور كه گفته شد در قانون گرفتن سفته با عنوان ضمانت و حسن كار توسط كارفرما اصلا ذكر نشده است پس واضح است وقتي خود سفته ذكر نشده است پس قطعا از مبلغ سفته نيز حرفي گفته نشده است. با اين حال بسياري از كارفرمايان از آگاهي نداشتن كارگران از قانون سوءاستفاده مي‌كنند و مي‌گويند اين مبلغي كه ذكر شده از طرف وزارت كار تاييد شده است. در صورتي كه وزارت كار گرفتن سفته را قانوني نمي‌داند و آن را باطل شده مي‌پندارد. مبلغ سفته توافقي است و هر شركتي به دلخواه مبلغي را پيشنهاد مي‌دهد و كارگر در صورت توافق آن را قبول مي‌كند.

 

رعايت نكاتي در سفته دادن

اولين نكته كه به آن نيز اشاره شد اين است كه هنگام نوشت سفته حتما نام شركتي كه براي آن مي‌خواهيد سفته بدهيد را ذكر كنيد و حتي واژه “به حواله كرد” را نيز حذف كنيد زيرا در اين صورت شركت و يا كارفرما نمي‌تواند سفته را با ظهر‌نويسي به ديگري انتقال بدهد و تنها شركت است كه مي‌تواند مالك سفته شما باشد و توصيه مي‌شود اين نكته را حتما در نوشتن سفته مورد توجه قرار بدهيد.

نكته دوم تاريخ پرداخت سفته را حتما ذكر كنيد زيرا در اين صورت سفته شما عند‌المطالبه مي‌شود. سعي كنيد تاريخ پرداخت را تا ۱ ماه جهت حسن كار بنويسيد و اگر كارفرماي شما قبول نكرد تاريخ پرداخت را تاريخ پايان قرارداد خود بنويسيد.

نكته سوم حتما در سفته ذكر كنيد كه اين سفته را بابت چه چيزي مي‌دهيد پس عبارت براي حسن كار را حتما در پشت سفته خود بنويسيد.

نكته چهارم بعد از دادن سفته حتما رسيد دريافت كنيد و در قرارداد خود ذكر كنيد كه بابت كار خود سفته داده‌ايد و يك نسخه از قرارداد را نزد خود نگه داريد.

 

آيا كارفرما مي‌تواند سفته‌ها را به اجرا گذارد !؟

اگر شما با اعمال و كارهاي خود ضرر و زياني به شركت وارد كرده باشيد شركت مي‌تواند بابت آن ضرر و زيان‌ها سفته شما را به اجرا بگذارد و خسارت خود را از طريق سفته بگيرد. همين طور اگر شما در قرارداد متعهد شده باشيد كه بر فرض مثال سه سال براي شركت كار كنيد و قبل از انقضا اين تاريخ شركت را ترك كنيد شركت مي‌تواند از شما خسارت بگيرد.

اما اگر بدون هيچ دليلي و با قصد سوءاستفاده، كارفرما سفته‌هاي شما را اجرا بگذارد؛ در اينجاست كه درج كردن عبارت براي حسن كار به كمك شما مي‌آيد. اگر اين عبارت قيد شده باشد و كارفرما بدون هيچ دليلي سفته شما را به اجرا گذاشته باشد قاضي قطعا سفته را باطل خواهد دانست و حكم به بي‌حقي كارفرما خواهد داد.

ولي اگر اين عبارت را قيد نكرده باشيد اين شما هستيد كه بايد ثابت كنيد اين سفته براي حسن كار به كارفرما داده شده است و يكي از راه‌هاي اثبات اين موضوع نشان دادن قرارداد شما است.

 

پس گرفتن سفته از كارفرما | قانون سفته

كارفرما بايد بعد از اتمام كار توسط كارگر سفته‌ها را به كارگر تحويل دهد. اما اگر او از انجام اين كار خودداري كرد در مرحله اول كارگر بايد از طريق دفاتر خدمات قضايي اظهار‌نامه‌اي مبني بر قطع همكاري او با كارفرما بنويسد و همين طور شماره سفته را درج كند و دادخواست استرداد ( برگرداندن ) سفته را تقديم كند.

اگر كارفرما اهميتي به اين موضوع نداده است و كماكان سفته‌ها را برنگرداند بايد از طريق دادگاه اقدام كنيد و دادخواست استرداد سفته بدهيد و درصورتي كه شخص رسيد دريافت كرده باشد با رسيد مي‌تواند ثابت كند سفته‌ها نزد كارفرما هستند و اگر رسيد نداشت با داشتن دو شاهد مي‌تواند اين امر را ثابت كند. بايد بدانيم كه سفته كارگر نزد كارفرما يك نوع امانت است و پس از اتمام كار بايد به او برگرداند و اگر كارفرما آن را به اجرا بگذارد مرتكب جرم خيانت در امانت شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص قانون سفته، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قانون سفته پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي وكيل دات كام مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع » قانون سفته

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قانون سفته،
موضوع:
[ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۳۰:۰۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی