مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

امروزه در دادگاه‌ها يكي از رايج‌ترين پرونده‌هاي موجود، پرونده‌هاي مربوط به طلاق است. طلاق توافقي يكي از انواع طلاق است كه زماني اتفاق مي‌افتد كه زن و شوهر بنا به هر دليلي به اين نتيجه مي‌رسند كه ديگر قادر به زندگي مشترك با هم نيستند بنابراين تصميم به جدايي و طلاق مي‌گيرند.

براي طلاق توافقي زن و شوهر بايد در رابطه با كليه مسائلي كه مربوط به زندگي مشتركشان مي‌شود با يكديگر به تفاهم و توفق برسند اين مسائل از قبيل حضانت فرزندان، نفقه زوجه و فرزندان، مهريه، جهيزيه و… است. اين مواردي كه زن و شوهر در آن تفاهم دارند براي دادگاه قابل قبول است و در گواهي عدم امكان سازشي كه از طرف دادگاه صادر مي‌شود، اين موارد ذكر مي‌شود. در هركدام از اين موارد اگر زن و شوهر باهم توافق نداشته باشند گواهي عدم امكان سازش از سوي دادگاه صادر نمي‌شود. ما در اين مقاله به بررسي طلاق توافقي و شرايط آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع « طلاق توافقي

 

توافق در مورد حضانت فرزندان

طبق ماده 1169 قانون مدني براي حضانت و نگهداري طفلي كه پدر و مادر او جدا زندگي مي‌كنند، مادر تا سن هفت سالگي اولويت دارد و پس از آن با پدر است.

تبصره اين ماده مي‌گويد كه بعد از هفت سالگي در صورت وجود اختلاف، حضانت فرزند با رعايت مصلحت كودك به تشخيص دادگاه تعيين مي‌شود. يعني در صورتي كه مصلحت طفل ايجاب كند كه بعد از سن هفت سالگي هنوز هم با مادر باشد دادگاه بدان راي مي‌دهد.

در طلاق توافقي والدين با توافق مي‌توانند وضعيت حضانت طفل را مشخص كنند.

توافق در مورد ملاقات فرزندان

طبق ماده 1174 قانون مدني در صورتي كه به علت طلاق يا به هر جهت ديگر بين پدر و مادر طفل افتراق باشد و با هم زندگي نكنند هر يك از پدر و مادر كه طفل تحت حضانت او نمي‌باشد حق ملاقات طفل خود را دارد. تعيين زمان و مكان ملاقات و ساير جزئيات مربوطه به آن در صورت اختلاف بين پدر و مادر با محكمه (دادگاه) است. پس هر پدر و مادري حق ملاقات فرند خود را دارد.

اين قرار ملاقات‌ها مي‌تواند در توافق‌نامه طلاق توافقي معين شود.

توافق در مورد نفقه فرزندان

طبق ماده 1199 قانون مدني، نفقه فرزندان بر عهده پدر است و وظيفه و تكليف پدر است كه نفقه فرزندان را حتي اگر حضانت و سرپرستي آن‌ها با مادر باشد بپردازد.

اما گاهي اوقات مادر براي به دست آوردن حضانت فرزندان پرداخت نفقه را خود به عهده مي‌گيرد.

توافق در مورد جهيزيه

جهيزيه از اموال شخصي زوجه محسوب مي‌شود كه زن بعد از ازدواج، به منزل مشترك خود و شوهرش منتقل مي‌كند به زبان ساده‌تر جهيزيه مال زن است و مالك آن محسوب مي‌شود پس هر مالكي هم نسبت به مايملك خود حق هرگونه تصرفي دارد. بنابراين تعيين تكليف در مورد جهيزيه براي صدور گواهي عدم امكان سازش و انجام طلاق توافقي لازم است.

توافق در مورد مهريه

به عبارتي مهريه حق زن است و زن هر وقت كه بخواهد مي تواند آن را طلب كند.

توافق در مورد مهريه مي‌تواند به اين صورت باشد كه مثلا زن تمام يا بخشي از مهريه خود را مي‌بخشد يا اين كه قيد كند كه هيچ بخشي از آن را نمي‌بخشد و تمام مهريه خود را مي‌خواهد.

معمولا زن براي به دست آوردن امتيازاتي مثل حضانت فرزندان خود قسمتي يا تمام مهريه خود را مي‌بخشد. همه چيز در اين مورد بايد به طور دقيق و بدون ابهام در توافق‌نامه نوشته شود.

توافق در مورد نفقه

نفقه در قانون مدني به معني تامين نياز‌هاي شناخته‌شده و عرف معمول زن است.

در توافق‌نامه‌اي كه براي طلاق توافقي نوشته مي‌شود بايد ذكر شود كه آيا نفقه‌اي در ايام زوجيت مانده است كه شوهر پرداخت نكرده است و يا خير و اگر مانده مقدار و شرايط پرداخت آن هم بايد تعيين شده باشد.

در تمام اين مواردي كه ذكر شد چنانچه زن و شوهر به توافق نرسند، دادگاه از صادر كردن گواهي عدم امكان سازش خودداري خواهد كرد و در نتيجه امكان انجام طلاق توافقي ميسر نخواهد بود.

جلسات مشاوره طلاق توافقي

طلاق توافقي نياز به مراجعه به مراكز مشاوره دارد كه اين جلسات بين 45 تا 60 روز طول مي‌كشد. مراجعه به مراكز مشاوره بايد قبل از دادخواست طلاق توافقي صورت بگيرد. زوجين بايد بعد از تمام شدن جلسات مشاوره برگه مشاوره را به دفتر خدمات قضايي بدهند و بعد از آن مي‌توانند دادخواست طلاق دهند.

دادگاه صالح براي طلاق توافقي

طبق بند 9 ماده 4 قانون حمايت خانواده، رسيدگي به طلاق از جمله طلاق توافقي در صلاحيت دادگاه خانواده است.

مراحل طلاق توافقي

زن و شوهر بعد از توافق در مورد مواردي كه در بالا گفته شد بايد به همراه يكديگر به يكي از دفاتر خدمات قضايي بروند و دادخواست طلاق توافقي را ثبت كنند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص شوراي حل اختلاف، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون شوراي حل اختلاف پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع « طلاق توافقي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طلاق توافقي،
موضوع:
[ ۵ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۴۱:۴۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی