مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در فرايند پيچيده و طولاني مدت طلاق موضوعات قابل بحثي وجود دارد كه يكي از مهم‌ترين اين مباحث، بحث چگونگي تقسيم اموال بعد از طلاق است كه در اين مقاله تمام ابعاد اين موضوع را بررسي مي‌كنيم. به خصوص سعي داريم به طور دقيق به بررسي مواد قانوني بپردازيم تا در نهايت به نگاه جامعي نسبت به اين عنوان دست يابيم. توصيه مي كنيم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نماييد.

 

ماده 1119 قانون مدني

در سند ازدواج مي‌توان هر شرطي كه خلاف قانون و خود ازدواج نباشد درج نمود. مثل اينكه زن وكالت در طلاق را بگيرد تا بتواند خود را به راحتي مطلقه سازد. يا مثلا اينكه چنانچه شوهر سه ماه خانه و زندگي خود را رها كند زن بتواند طلاق گيرد.

در ابتداي ماده به طور صريح بيان شده است كه زوج و زوجه يعني مرد و زن مي‌توانند بر روي شرايطي توافق كنند. حال يك نكته مهم بايد رعايت شود و آن هم مخالف نبودن اين شروط با خود عقد ازدواج است. مثلا اگر شرط شود كه رابطه جنسي در ازدواج نباشد به علت مخالف ذات ازدواج بودن، باطل است. در اينجا با موضوع شرايط ضمن عقد رو به رو مي‌شويم يكي از اين شرايط، شرط تنصيف دارايي مي‌باشد.

براي مطالعه مقاله شرط عدم نزديكي در نكاح كليك فرماييد.

تقسيم اموال در سند رسمي ازدواج

در سند‌هاي ازدواج آمده است كه هر گاه طلاق بنا به در خواست زوج باشد و براي دادگاه محرز نشود كه تقاضاي طلاق ناشي از تخلف زن از وظائف همسري يا سوء‌اخلاق و رفتار وي بوده است، مرد به دستور دادگاه موظف مي‌شود تا نصف دارايي موجود را كه در زمان زناشويي با زن به دست آمده يا معادل آن را به زن بدهد. اين بند از سند ازدواج را به طور مفصل بررسي مي‌كنيم.

شرايط تحقق تقسيم اموال مندرج در سند رسمي ازدواج

1-در ابتدا بايد حتما به اين نكته توجه كرد كه زوج يعني مرد بايد اين شرط را پذيرفته باشد. يعني بايد اين شرط را امضاء كرده باشد.

2- دادخواست طلاق بايد از طرف زوج يعني مرد باشد. اگر دادخواست طلاق  از طرف زوجه يعني زن باشد اين شرط تحقق نمي‌يابد.

3- اين شرط تنها در صورتي تحقق مي‌يابد كه زوج بعد از ارائه دادخواست طلاق در دادگاه نتواند تخلف زن از وظائف همسري يا سوء‌اخلاق و رفتار او را اثبات كند. به عنوان مثال، علت دادخواست طلاق زوج، تخلف زن از وظائف همسري باشد و نشوز زن و عدم‌تمكين او اثبات شود، اين شرط تحقق پيدا نمي‌كند.

براي مطالعه در خصوص تمكين و نشوز كليك فرماييد.

4- در متن از عبارت (تا نصف دارايي ) استفاده شده است. منظور از تا نصف دارايي، تا سقف 50 درصد است. هم چنين با عبارت مهم ديگري رو به رو هستيم و آن هم (طبق نظر دادگاه ) است و اين عبارت به معناي اين است كه دادگاه با توجه و با بررسي شرايط بايد اين مقدار را تعيين كند.

5- حال بايد به اين سوال پاسخ بدهيم كه كدام دسته از اموال مشمول اين شرط مي‌شود؟ اموالي مشمول اين شرط مي‌شود كه حاصل زندگي زوج با زوجه باشد. با توجه به اين پاسخ در مي‌يابيم كه دارايي زوج قبل از عقد هم چنين ارث را شامل نمي‌شود. هم چنين اين اموال بايد در ملكيت زوج باشد بنابراين اموالي كه از ملكيت خارج شده‌اند را شامل نمي‌شود. به زبان ساده‌تر اموالي را شامل مي‌شود كه در زمان طلاق موجود باشد.

تمكين و نشوز

تعريف واژه‌هاي نشوز و ‌تمكين را مي‌توان به اين شكل بيان كرد كه در معناي كلي تمكين، اطاعت زن از شوهر است. درواقع منظور از اين اطاعت تامين نيازهاي زناشويي مرد توسط زن است و زن ناشزه زني است كه از شوهر خود تمكين نمي‌كند. نتيجتا، نشوز و تمكين دو واژه در برابر هم هستند.

نتيجه

اين شرط تقسيم اموال كه در سند ازدواج آمده است به دليل وابسته بودن به نظر دادگاه‌ها و همچنين نياز به اثبات موارد متعدد غالبا هرگز عملي نمي‌شود. اگر در سند ازدواج به شكل شرط ضمن عقد طرفين توافق كنند كه بعد از طلاق دارايي‌هاي آنان نصف شود بسيار راحت‌تر محقق مي‌شود. چرا‌كه نياز به اثبات امري در دادگاه و ساير پيچيدگي‌هاي فوق الذكر را ندارد. توصيه مي‌كنيم در اين خصوص با وكيل دادگستري مشورت نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص تقسيم اموال بعد از طلاق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون شوراي حل اختلاف پاسخ دهند .

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص تقسيم اموال بعد از طلاق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون تقسيم اموال بعد از طلاق پاسخ دهند .

 

 

 



:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۵۰:۵۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی