مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

بعد از حضور متهم در مرجع تحقيق از او بازجويي به عمل مي‌آيد و بحثي كه ما در اين مقاله قصد داريم به آن بپردازيم بحث بازجويي از متهم مي‌باشد. در اين راستا به مواد قانون آيين دادرسي كيفري نيز اشاره مي‌كنيم. نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه  تفاوتي نمي‌كند كه متهم خودش در مرجع تحقيق حاضر شود و يا اينكه ماموران جلب او را به مرجع بياورند. در ادامه به بيان مطالب و نكاتي در اين خصوص مي‌پردازيم.

 

آيا امكان به تاخير انداختن بازجويي وجود دارد يا خير  ؟

بلافاصله بعد از وارد شدن متهم به مرجع تحقيق بازجويي از او انجام مي‌شود. اما در مواردي اين امكان وجود دارد كه بازجويي به تاخير بيفتد به عنوان مثال ممكن است نتايج پزشكي قانوني كه در بازجويي موثر است هنوز مشخص نشده باشد يا اينكه خود احضار‌شونده به علل قانوني نتواند در زمان مقرر در مكان دادسرا حضور يابد. در صورت تحقق چنين موقعيت‌هايي مي‌توان آن را را به تاخير انداخت.

مهلت باز‌جويي

هنگامي كه متهم جلب مي‌شود و براي انجام بازجويي نزد بازپرس مي‌رود تحقيق از وي بايد فوراً به عمل ‌آيد. اما تا ۲۴ ساعت تحقيق از متهم مي‌تواند به طول بينجامد. اگر امكان تحقيق وجود نداشت بايد دستوري صادر شود مبني بر اينكه متهم تحت نظر قرار بگيرد. توجه كنيد كه مجموعه اين ساعات بايد حداكثر ۲۴ ساعت باشد و اگر بيشتر از ۲۴ ساعت به تاخير بيفتد در واقع توقيف غيرقانوني محقق شده است. طولاني‌شدن مدت بازجويي بيشتر از بيست و چهار ساعت موجب مجازات عاملان آن خواهد بود.

نخستين مرحله بازجويي

اولين اقدامي كه در نخستين مرحله انجام مي‌شود استعلام هويت متهم است و منظور از استعلام هويت اين است كه مشخصات او از خودش پرسيده مي‌شود. در اين مرحله بازپرس مكلف است مشخصات دقيق متهم را به ثبت برساند. مواردي از قبيل نام، نام خانوادگي، شغل، نام پدر و…
اقدام بعدي كه صورت مي‌گيرد اين است كه اتهامي كه به متهم وارد است به او تفهيم مي‌شود. در واقع به متهم بيان مي‌شود كه چه عنوان مجرمانه‌اي به او نسبت داده شده است تا در صورت لزوم بتواند خود را براي دفاع احتمالي در دادگاه آماده نمايد. در اين صورت او متوجه مي‌شود به دليل ارتكاب كدام عمل مورد تعقيب كيفري قرار گرفته است و ادله اثباتي اتهام او به وي نشان داده مي‌شود تا بداند چه دفاعي را در پيش گيرد.

سوالات مطروحه در بازجويي

بازپرس موظف است به متهم هشدار دهد كه مراقب بيانات خود باشد. همچنين بايد به وي اظهار كند كه همكاري موثر او با مقامات قضايي مي‌تواند موجب تخفيف مجازات او شود. 

سوالاتي كه در طي بازجويي پرسيده مي‌شوند بايد روشن، مشخص و در ارتباط با اتهام باشند. طرح سوالات غيرمرتبط با اتهام، تلقيني، مبهم و اغفال‌گر ممنوع است. همچنين متهم را نمي‌توان به هيچ صورتي مجبور به اعتراف نمود. در صورت مشاهده چنين مواردي وكيل متهم مي‌تواند به بازپرس تذكر دهد.

بازجويي اشخاص حقوقي

توجه كنيد كه تا اينجا در خصوص اشخاص حقيقي صحبت كرديم اما لازم است كه به اشخاص حقوقي نيز اشاره كنيم. ماده ۶۸۹ قانون آيين دادرسي كيفري بيان مي‌كند كه بازپرس پس از حضور نماينده شخص حقوقي اتهامات را به وي تفهيم مي‌كند. اما ساير محدوديت‌هايي كه بر فرد متهم اعمال مي‌شود بر نماينده شخص حقوقي قابل اعمال نيست.

مرحله آخر 

بعد از گذشت اين مراحل و پرسيدن سوالات از متهم مي‌پرسند كه آيا اتهامات را مي‌پذيرد يا خير. معمولا متهم قبول نمي‌كند كه او مرتكب عمل مجرمانه شده است. به همين خاطر سوالاتي از متهم در جهت كشف حقيقت پرسيده مي‌شود. توجه كنيد كه در اين جريان متهم مي‌تواند سكوت كند. ماده ۱۹۷ قانون آيين دادرسي كيفري اين حق را براي افراد به رسميت شناخته است كه بتوانند در اين مرحله سكوت كنند.
در اين صورت متهم از حقوق دفاعي خودش استفاده كرده است. اين سكوت توسط بازپرس در صورت‌جلسه قيد مي‌شود.. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد عوامل رافع مسئوليت كليك كنيد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص بازجويي از متهم، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون بازجويي از متهم پاسخ دهند .

 

 

 


:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۰۷:۳۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی