مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

جرم توهين در حقوق جزا از طريق كوچك كردن شخص با استفاده از كلمات و رفتاري كه سوء ادب است محقق مي‌شود. اگر بخواهيم مفهوم لغوي اين كلمه را بررسي كنيم بايد به واژه‌هايي مانند خوار كردن، ضعيف كردن و خفيف شمردن اشاره كنيم. در اين مقاله، ما قصد داريم تا مطالب و نكاتي را در اين خصوص بيان كنيم كه دانستن آن‌ها موجب مي‌شود تا عناصر اين جرم و همچنين ضمانت اجراهاي مربوط به آن را بشناسيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 منبع : توهين چيست

عناصر جرم

اين جرم مانند ساير جرائم از سه عنصر تشكيل شده است: عنصر قانوني، عنصر مادي و عنصر معنوي كه در ادامه به بررسي اين سه عنصر مي‌پردازيم.

عنصر قانوني

هنگامي كه از عنصر قانوني اين جرم صحبت مي‌كنيم در واقع به دنبال پاسخ اين سئوال هستيم كه آيا قانون‌گذار آن را جرم انگاري كرده است يا خير؟ و با توجه به اينكه در مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامي از جرم بودن اين فعل صحبت شده است پاسخ اين سئوال مثبت مي‌باشد.

توهين به افراد از قبيل فحاشي و استعمال الفاظ ركيك، اگر موجب حد قذف نشود، مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و يا پنجاه هزار‌ تا يك ميليون ريال جزاي نقدي در پي خواهد داشت.

عنصر مادي

عنصر مادي به آن جنبه‌اي از جرم اشاره دارد كه عيني و ملموس بوده و به معناي رفتار فيزيكي مي‌باشد. ركن مادي جرايم توهين به صورت مشترك در تمام آن‌ها موجود است شامل گفتار مرتكب به شرط مشخص بودن طرف و موهن بودن (اهانت بار بودن مثل فحاشي به فرد خاصي در خيابان ) يا رفتار اهانت‌آميز (انداختن آب دهان بر روي فردي) است.

عنصر معنوي

عنصر رواني به آن بخشي گفته مي‌شود كه عيني و ملموس نبوده و فقط در ذهن و روان مرتكب مي‌گذرد. پس عنصر رواني به معناي قصد و هدف مرتكب از انجام اين كار مي‌باشد.

در توهين مشدد شخص مرتكب علاوه بر داشتن قصد اهانت بايد شخصيت طرف توهين را بشناسد و از سمت و مقام او آگاهي داشته باشد وگرنه عمل او توهين ساده است.

مجازات توهين و انواع آن

الف – توهين ساده

توهين به افراد از قبيل فحاشي و استعمال الفاظ ركيك مجازات شلاق تا 74 ضربه و يا پنجاه هزار تا يك ميليون ريال جزاي نقدي دارد.

ب – توهين مشدد

هر كس با توجه به سمت يكي از روساي سه قوه يا معاونان رييس جمهور يا وزرا يا يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يا نمايندگان مجلس خبرگان يا اعضاي شوراي نگهبان يا قضات يا اعضاي ديوان محاسبات يا كاركنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شركت‌هاي دولتي و شهرداري‌ها در حال انجام وظيفه يا به سبب آن توهين بكند به سه تا شش ماه حبس و يا تا 74 ضربه شلاق و يا پنجاه هزار تا يك ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي‌گردد.

تفاوت مهم توهين ساده و مشدد

توهين ساده از جرايم قابل گذشت است يعني اگر شاكي خصوصي از شكايت خود صرف نظر كند محكوم مجازات نمي‌شود. اما توهين مشدد از جرايم غير قابل گذشت است كه جنبه عمومي دارد بنابراين گذشت شاكي خصوصي و ساير عوامل مخففه مجازات موجب سقوط مجازات نمي‌شود بلكه تنها مي‌تواند عامل تخفيف مجازات باشد و مجرم همچنان مجازات مي‌شود اما در مجازات او تخفيف مي‌دهند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص توهين، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون توهين پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 منبع : توهين چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: توهين چيست،
موضوع:
[ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۲۴:۴۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی