مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

طبق قانون هرگاه پرونده‌‌‌‌اي در دادگاه‌‌‌ها تشكيل ‌‌مي‌شود قاضي موظف به بررسي آن و صدور حكم ‌‌مي‌باشد. احكام صادره از طرف قاضي انواع‌‌ و اقسام‌ مختلفي دارند و در خصوص هرجرمي حكم متفاوتي صادر ‌‌مي‌شود. براي مثال اگر قتلي صورت بگيرد قاضي در صورت وجود برخي شرايط حكم قصاص قاتل را صادر ‌‌مي‌كند. يكي از‌‌ احكامي كه توسط دادگاه‌‌‌ها صادر ‌‌مي‌شود احكام غيابي ‌‌مي‌باشند.‌ در ادامه اين مطلب قصد داريم در خصوص حكم غيابي و اعتبار آن‌‌‌ها توضيحات مفصلي را در اختيارتان قرار دهيم و شما را با اين نوع حكم بيشتر آشنا كنيم، با ما همراه باشيد.

منبع : اعتبار حكم غيابي

حكم غيابي چيست‌‌‌‌‌‌ ؟

حكم‌ غيابي يكي از انواع احكامي است كه در دادگاه‌‌‌ها صادر ‌‌مي‌شود. حكم غيابي همانطور كه از نامش مشخص است به گونه‌اي صادر ‌‌مي‌شود كه يكي از طرفين دعوا در دادگاه غايب است و حضور ندارد.‌‌ طي صدور چنين حكمي ممكن است يكي از طرفين محكوم شود. به توضيح ساده‌‌‌‌‌تر ‌‌مي‌توان گفت كه همه احكام حضوري هستند اما اگر برخي شرايط وجود داشته باشند حكم غيابي به حساب ‌‌مي‌آيد. شرايطي كه باعث ‌‌مي‌شوند يك حكم غيابي به حساب بيايد به شرح زير ‌‌مي‌باشند:

چنانچه فرد خوانده يا وكيل و نماينده‌اش در حين صدور حكم‌ در دادگاه غايب باشد‌‌ و حضور نداشته باشد و فرد خوانده به صورت كتبي نيز هيچ دفاعي از خود نكرده باشد و همچنين‌‌ صدور حكم نيز به صورت رسمي به خوانده ابلاغ نشده باشد حكم غيابي به حساب ‌‌مي‌آيد.

اعتبار حكم غيابي

همانطور كه‌ گفتيم احكام غيابي به حكم‌‌‌هايي گفته ‌‌مي‌شود كه در حين صدور خوانده غايب است و حتي ممكن است محكوم شود. حال سوالي كه ممكن است پيش بيايد اين ‌‌مي‌باشد كه اعتبار احكام غيابي چقدر است؟‌‌ در پاسخ به اين پرسش ‌‌مي‌بايست بگوييم احكام غيابي از اعتبار زيادي برخوردار‌‌ هستند و قابليت اجرا شدن را دارند. برخي از افراد تصور ‌‌مي‌كنند كه به دليل غايب بودن خوانده در حين صدور احكام غيابي‌‌ اين نوع‌‌ احكام داراي اعتبار زيادي نيستند كه در اين باره بايد بگوييم اين تصور كاملا اشتباه است و اكثر احكام غيابي صادر شده در دادگاه‌‌‌ها به اجرا در ‌‌مي‌آيند.

آيا ‌‌مي‌توان با وجود معتبر بودن احكام غيابي به آن اعتراض كرد‌‌‌‌‌‌ ؟

با وجود اينكه احكام غيابي بسيار معتبر هستند و قابليت به اجرا در آمدن را دارند اما چون خوانده در حين صدور آن‌‌‌ها غايب است و نتوانسته هيچگونه دفاعي از خود كند قانونگذار به او اين اجازه را ‌‌مي‌دهد كه نسبت به حكم غيابي اعتراض كند. براي اعتراض به اين نوع احكام روش‌‌‌هاي مختلفي وجود دارد كه خوانده ‌‌مي‌تواند با استفاده از آن‌‌‌ها اعتراض خود را بيان كند. يكي از اين روش‌‌‌ها واخواهي ‌‌مي‌باشد كه ‌‌مي‌بايست تا بيست روز پس از صدور حكم غيابي انجام گيرد.

سوالات متداول

اگر خوانده در حين صدور حكم غايب باشد حكم صادره از كدام نوع احكام به حساب ‌‌مي‌آيد‌‌‌‌‌‌ ؟

در اين صورت حكم صادره جزو احكام غيابي خواهد بود.

اعتبار احكام غيابي چقدر است‌‌‌‌‌‌ ؟

احكام غيابي از اعتبار بسيار زيادي برخوردار هستند و حتي قابليت به اجرا در آمدن را نيز دارند كه توضيحات كامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اعتبار حكم غيابي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون اعتبار حكم غيابي پاسخ دهند.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

لحظه به لحظه همراه شماييم

 

 

 

منبع : اعتبار حكم غيابي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتبار حكم غيابي،
موضوع:
[ ۱۸ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۳۲:۲۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی