مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

انحلال به معناي از بين رفتن شركت، اتمام فعاليت‌هاي اقتصادي آن و پايان شراكت شركاست. انحلال شركت با ورشكستگي شركت تفاوت دارد چنانچه كه خواهيم ديد ورشكستگي به علت ناتواني شريك در پرداخت بدهي‌هاي شركت است اما انحلال مي تواند دلايل عديده داشته باشد و ورشكستگي تنها يكي از دلايل انحلال شركت است.

ما در اين مقاله سعي خواهيم كرد كه دلايل اين انحلال را توضيح دهيم و با ارائه مثال‌هايي اين موارد را روشن سازيم و مواردي كه افراد مي‌توانند انحلال يك شركت از دادگاه را خواستار شوند بازگو نماييم. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ثبت شركت كليك كنيد.

 

موارد انحلال

– انحلال به سبب غيرممكن شدن موضوع فعاليت شركت يا به انجام رسيدن آن

فرض كنيد يك شركت اقتصادي با هدف وارد‌كردن ماشين‌هاي بوگاتي تشكيل شود سپس به موجب بخشنامه دولتي ورود ماشين‌هاي خارجي ممنوع شود. در چنين حالتي شركت منحل مي‌گردد.

– انحلال به سبب مدت‌دار بودن شركت يا انقضا مدت

فرض كنيد شركتي براي تهيه نيشكر يك سال شركت ديگري تأسيس شود اين شركت بعد از پايان يكسال منحل است منوط بر اينكه قبل از انقضاي مدت خود، آن را تمديد نكرده باشد.

– انحلال در صورت ورشكستگي

چنانچه دارايي‌هاي شركت كفاف بدهي‌هاي آن را ندهد شركت ورشكسته مي‌شود كه در اين صورت تابع قواعد ورشكستگي شركت‌هاست.
-در صورت تصميم مجمع عمومي فوق‌العاده شركت: زماني كه اكثر شركا بر انحلال توافق كنند شركت منحل مي‌شود. حالتي را تصور كنيد كه تمامي شركاي شركت به دليل سود‌ آور‌نبودن شركت تصميم به منحل‌كردن آن مي‌گيرند. در اين حالت با تشكيل مجمع عمومي فوق‌العاده، انحلال را به رأي گيري مي‌گذارند. اين انحلال بايد ثبت و به اطلاع عموم برسد.

– صدور حكم قطعي انحلال از سوي دادگاه

اين شيوه موارد متعددي را در بر مي‌گيرد.

1.انحلال شركت به درخواست هر ذينفع

براي مثال شخصي به علت طلبي كه از يكي از شركا دارد تقاضاي انحلال را به دادگاه تقديم مي‌كند. تا با از بين رفتن شركت و درآمدن سهم هر شريك از حالت مشاع طلب خود را وصول نمايد. يا براي مثال اگر سرمايه شركت از حداقل‌هاي ذكر‌شده در قانون كمتر شود و ساير شركا براي جبران آن كاري نكنند.

2.انحلال به درخواست يكي از شركا

هريك از شركا مي تواند درخواست فسخ قرارداد شركت را بكند مشروط بر اينكه اين حق در اساسنامه از او سلب نشده باشد و دليل موجهي براي فسخ ارائه كند كه تشخيص موجه‌بودن اين دلايل بر عهده دادگاه است.

بنابراين شريكي كه قصد سوء‌استفاده و ورود ضرر به ساير شركا را دارد نمي تواند انحلال شركت را تقاضا كند. براي دلايل موجه يكي از شركا مي توان حالتي را تصور كرد كه ساير شركا از تحويل سهمي كه تعهد كرده‌اند سر باز زنند.

3. انحلال به موجب وضعيت شريك

انحلال خود به دو قسم تقسيم مي‌شود:

الف) انحلال شركت در صورت فوت يا حجر شريك

فوت و حجر شريك در شركت‌هاي خاصي موجب انحلال است. چنانچه شركتي داراي شركاي ضامن باشد با فوت يا حجر وي شركت منحل مي‌گردد.

شريك ضامن كسي است كه به تنهايي در برابر كليه بدهي‌هاي شركت مسئوليت دارد و هر طلبكار مي‌تواند بخشي يا تمام بدهي خود را از وي وصول كند. پس از فوت يا حجر شريك ضامن، ساير شركا مي‌توانند با توافق با قائم‌مقام فرد متوفي شركت را نگه دارند كه اين قائم مقام مي‌تواند جزو شركا شود يا اين درخواست را رد كند.

ب) ورشكستگي شريك (و نه شركت)

اگر يكي از شركا تاجر باشد و به دليل ورشكستگي عاجز از پرداخت ديون خود باشد مدير تصفيه چنين تاجري مي‌تواند درخواست انحلال را تقديم نمايد تا با به دست آوردن سهم تاجر ورشكسته در شركت بدهي‌هاي وي را بپردازد.

آنچه مسلم است اين است كه چنانچه بدهي‌هاي تاجر از محل ديگر اموال او قابل وصول باشد تقاضاي انحلال منتفي مي‌شود اما با اين وجود چنانچه شريك ورشكسته طلبكاراني داشته باشد كه موفق به وصول طلب خود نشده‌اند مي توانند با تقديم اظهار‌نامه كتبي و گذشت شش ماه تقاضاي انحلال شركت را به دادگاه بدهند.

راه جلوگيري از انحلال

بايد توجه داشت كه به محض تقاضاي يكي از شركا براي انحلال كه دلايل موجه دارد يا ورشكسته است نبايد شركت را منحل فرض نمود. چنانچه درخواست انحلال از جانب يكي يا گروه مشخصي از شركا باشد و ساير شركا خواستار انحلال نباشند دادگاه مي‌تواند حكم به اخراج آن شركا دهد و شركت پابرجا بماند.

در صورت درخواست ساير شركا به اخراج و پرداخت سهم شركاي اخراج‌شده شركت مي تواند به حيات خود ادامه دهد. از طرفي وقتي شركت به درخواست يكي از شركا منحل مي‌گردد كه تقاضايش را به صورت كتبي به ساير شركا برساند و شش ماه از آن بگذرد.

ثبت انحلال

1. پس از تصميم مجمع عمومي فوق‌العاده بر انحلال و تعيين مدير تصفيه نسخه‌اي از صورت‌جلسه مجمع به وسيله پست پيشتاز به اداره ثبت شركت‌ها ارسال مي‌گردد.

2. كارشناس مربوطه پس از بررسي درخواست مزبور با موازين قانوني و دريافت هزينه‌هاي آن اقدام به ثبت انحلال در مرجع ثبت شركت‌ها مي‌نمايد.

3. اين انحلال از طريق يكي از روزنامه‌هاي كثيرالانتشار به اطلاع عموم مي‌رسد.

در دو مورد اخير يعني انحلال به تصميم مجمع عمومي فوق‌العاده و انحلال به حكم دادگاه، به علت بحث تخصصي و حقوقي دقيق براي جلوگيري از تضييع حقوق خود بهتر است كه با وكيل دادگستري مشورت نماييد. مرحله‌ ثبت اين انحلال نيز مي‌تواند توسط وكيل انجام پذيرد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص انحلال شركت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ثبت و امور شركت ها پاسخ دهند .

 

 



:: بازديد از اين مطلب : 2

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۴۰:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی