مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در تمام كشورهاي جهان يكي از مواردي كه روز به روز در حال افزايش است طلاق است. ايران نيز يكي از بالاترين آمار‌هاي طلاق را در ميان كشورهاي جهان دارد. طلاق مي‌تواند يكي از تلخ‌ترين قسمت‌هاي زندگي افراد باشد اما در مواردي طلاق يكي از بهترين انتخاب‌هاي موجود مي‌شود. بارها در جامعه خود شنيده‌ايم كه اين تنها مرد است كه مي‌تواند درخواست طلاق دهد و از همسر خود جدا شود اما قانون اين اجازه را به زن نيز داده است كه باتوجه به شرايط قانوني، درخواست طلاق دهد و از همسر خود جدا شود. با گرفتن مشاوره طلاق قبل از جدايي از حق و حقوق خود اطلاع يابيد تا حقوق شما تضييع نگردد.

توصيه مهم: چون در قانون ما زن حقي بر طلاق ندارد بهتر است قبل از ازدواج با وكيل مشورت نموده و زن در سند ازدواج وكالت در طلاق و ساير حقوق خود را بگيرد تا در صورت تمايل به طلاق به راحتي بتواند خود را مطلقه سازد و نيازي به اثبات سوء‌رفتار مرد يا عسر و حرج و طي مراحل طولاني نداشته باشد.

 منبع :  مشاوره طلاق

طلاق به سه صورت ممكن است | مشاوره طلاق

۱- طلاق توافقي.  

۲-طلاق به درخواست مرد.

۳-طلاق به درخواست زن.

هر كدام از اين سه مورد مراحل خاص خود را دارد كه به‌صورت مجزا به آن مي‌پردازيم. براي كسب اطلاع بيشتر در مورد حضانت فرزند كليك كنيد.

طلاق توافقي | مشاوره طلاق

طلاق توافقي طلاقي است كه زوجين به هر دليلي تمايل دارند با تفاهم و توافق از يكديگر جدا شوند. هرگونه توافقي كه زوجين درخصوص حضانت فرزندان و نفقه و مهريه و … انجام مي‌دهند براي دادگاه قابل قبول است و در گواهي عدم سازش ذكر مي‌شود. توصيه مي كنيم مقاله تقسيم امواع بعد از طلاق را مطالعه نماييد.

يكي از تعهدات مرد به زن، مهريه است اگر زوجين درمورد مهريه به توافق نرسند دادگاه گواهي عدم سازش صادر نمي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد طلاق توافقي كليك كنيد.

مراحل طلاق توافقي | مشاوره طلاق

زوجين ابتدا بايد به سامانه نوبت‌دهي طلاق مراجعه و اطلاعات خود را ثبت كنند مركز غربالگري پس از ثبت اطلاعات زوجين و دلايل طلاق، آنان را به يكي از مراكز مشاوره زير نظر بهزيستي ارجاع مي‌دهد.

جلسات مشاوره يك تا پنج جلسه به فاصله ۴۵ روز زمان مي‌برد، زوجين پس از اخذ گواهي عدم انصراف طلاق بايد به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي رجوع كنند و دادخواست طلاق بدهند. پس از تقديم دادخواست طلاق، دادگاه تعيين‌وقت مي‌كند و لازم است زوجين در زمان تعيين شده در دادگاه حضور پيدا كنند در اين مرحله هم زوجين بايد به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه كنند.

در صورتي كه همچنان زوجين اصرار به طلاق داشته باشند مشاوره توافقنامه‌اي را كه شامل تعيين تكليف مهريه، نفقه زوجه، اجرت‌المثل، جهيزيه، نفقه فرزند، حضانت فرزند، نحوه ملاقات با فرزند و ساير حقوق مالي و غير‌مالي طرفين است، تنظيم كرده و به امضاي زن و شوهر مي‌رساند. سپس زوجين براي صدور گواهي عدم امكان سازش به دادگاه رجوع مي‌كنند. باردار نبودن زوجه براي صدور گواهي عدم امكان سازش امري ضروري است.

پس از صدور گواهي، زوجين ۳ ماه فرصت دارند به دفتر طلاق مراجعه كنند تا صيغه طلاق جاري شده و طلاق ثبت گردد. اطلاعات بيشتر در مورد طلاق غيابي كليك كنيد.

طلاق به درخواست مرد

اگر مرد به‌ دنبال طلاق گرفتن از زوجه باشد بايد علاوه بر پرداخت مهريه، نفقه و اجرت‌المثل زن را بپردازد. اگر مرد توان پرداخت مهريه را ندارد مي‌تواند دادخواست اعسار بدهد تا درصورت پذيرش، مهريه به‌صورت اقساطي درآيد؛ اگر زوجه باكره باشد مرد موظف به پرداخت نصف مهريه است. توصيه مي‌كنيم مقاله طلاق در صورت بخشيدن مهريه را مطالعه نماييد.

وقتي طلاق از جانب مرد است بايد نفقه زن كه توسط دادگاه و براساس شئونات اجتماعي و خانوادگي زن تعيين مي‌شود تماما پرداخت شود. همچنين مرد بايد اجرت‌المثل زن را نيز پرداخت كند چون اصل بر اين است كه زن قصد ندارد كارهاي منزل را رايگان انجام دهد البته مبلغ اجرت‌المثل هم توسط دادگاه تعيين مي‌شود. اگر درخواست طلاقي كه مرد مي‌دهد به‌خاطر تخلف زن از وظايف همسري يا سوءاخلاق او نباشد، مرد مواظف است نصف اموالي كه در زمان تاهل با زوجه، به دست آورده يا معادل آن را به زن بدهد.

مراحل طلاق از جانب مرد

مرد بايد به دادگاه مراجعه كند و دادخواست طلاق بدهد، دادگاه قرار ارجاع به داوري صادر مي‌كند بعد از ارجاع به داوري و صدور حكم داوري، طرفين بايد حكم داوري را به دادگاه ارائه كنند در صورتي كه سازش ممكن نباشد دادگاه گواهي عدم سازش صادر مي‌كند. زوجين بعد از صدور گواهي، ۳ماه فرصت دارند به دفتر ازدواج و طلاق رجوع كنند تا پس از جاري شدن صيغه طلاق، آن دفتر، طلاق را ثبت كند. 

طلاق به درخواست زن

زن براي اينكه بتواند از همسرش طلاق بگيرد بايد در دادگاه ثابت كند كه مرد يكي ازشروط ۱۲گانه ضمن عقد را زير پا گذاشته است. همچنين عدم پرداخت نفقه، غيبت بيش از ۴سال و عسر و حرج زن مي‌تواند باعث ايجاد حق طلاق براي او شود.

زماني كه زن در دادگاه اثبات كند مرد به او نفقه نمي‌دهد يا بيش از ۴سال از غيبت مرد مي‌گذرد يا اينكه در سختي است و ادامه زندگي براي او ممكن نيست (عسر و حرج) دادگاه به زن اجازه طلاق مي‌دهد.

در قانون، مصاديق عسر و حرج بيان شده است كه عبارتند از: ترك زندگي توسط زوج به‌مدت حداقل ۶ ماه متوالي يا ۹ ماه متناوب در يك سال بدون عذرموجه، اعتياد زوج به مواد مخدر و مشروبات الكلي، محكوميت قطعي زوج به حبس ۵ سال و بيشتر، سوء رفتار زوج، ابتلا زوج به بيماري‌هاي صعب‌العلاج.

اگر مرد به زن حق طلاق داده باشد زن با استفاده از اين حق به آساني مي‌تواند از زوج طلاق بگيرد.(وكالت زن در طلاق).

براي مطالعه مقاله تفاوت درخواست طلاق از جانب مرد و زن كليك فرماييد.

طلاق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مشاوره طلاق پاسخ دهند.

 


:: بازديد از اين مطلب : 1

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مشاوره طلاق،
موضوع:
[ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۹:۱۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی