مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

 

در طول تاريخ شاهد شكل گيري گروه‌ها و سنديكاهاي مختلف توسط كارگران بوده‌ايم. كارگران كه اغلب از سوي كارفرمايان مجبور به انجام كارهايي سخت با حقوقي اندك بودند براي اينكه بتوانند حقوق اوليه خود را كسب نمايند تصميم به تشكيل چنين گروه‌هايي گرفتند. هدف اصلي تمام اين گروه‌ها حمايت از كارگران بود. در زمان حاضر نيز براي اينكه حقوق كارگران پايمال نگردد و همچنين براي بهبود سطح زندگي كارگران يك نهاد دولتي با نام شوراي عالي كار شكل گرفته است. در اين مطلب به بررسي شوراي عالي كار مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

 

 

منبع:

شوراي عالي كار

تعريف

 وظايف و مسئوليت‌هاي قانوني – اعضا

 

شوراي عالي كار چيست ؟

با توجه به تعريف ارائه شده در قانون كار فصل دهم ماده 167 شورا‌ي عالي كار‌‌‌‌، شورايي است در وزارت كار كه امور مربوط به كارگران و كارفرمايان بر عهده اين شورا قرار مي‌گيرد.

همان طور كه از نام اين شورا مشخص است شورايي مي‌باشد كه در زمينه حقوق و وظائف كارگران و كارفرمايان عمل مي‌كند و در اين خصوص تصميم‌هاي مقتضي را مي‌گيرد.

اعضاي شوراي عالي كار

در ادامه ماده 167 قانون كار اعضاي اين شورا به شرح زير مطرح شده است:

1/ وزير كار و امور اجتماعي كه رياست اين شورا را بر عهده دارد.

2/ دو نفر از افراد آگاه و مطلع در زمينه مسائل اجتماعي و اقتصادي. وزير كار و امور اجتماعي اين دو نفر را به هيئت وزيران معرفي مي‌نمايد و در صورتي كه شرايط لازم را داشته باشند هيات وزيران حضور آنان را تصويب مي‌نمايد. بايد توجه داشت كه يكي از اين دو نفر بايد از بين اعضاي شوراي عالي صنايع انتخاب شود.

3/ سه نماينده از سوي كارفرمايان. يك نفر از بخش كشاورزي انتخاب مي‌گردد.

4/ سه نفر به عنوان نماينده كارگران كه يك نفر از آن‌ها از بخش كشاورزي است. نمايندگان بايد از سوي كانون عالي شوراهاي اسلامي ‌كار انتخاب شوند.

بر اساس آنچه كه در قانون آمده است تمام اعضا به استثناي وزير كار و امور اجتماعي براي مدت دو سال انتخاب مي‌گردند. بعد از اتمام دو سال انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

وظايف شوراي عالي كار

بر اساس كليتي كه در قانون كار مطرح شده است مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه شورا‌ي عالي كار داراي 4 وظيفه عمده است كه با در نظر گرفتن منافع سه جانبه دولت‌‌‌‌، كارگر و كارفرما در چارچوب قانون كار به وظائف خود عمل مي‌كند. وظائف شورا‌ي عالي كار به شرح زير مي‌باشد:

تعيين حداقل دستمزد كارگران

يكي از مهم‌ترين وظايف شورا‌ي عالي كار با توجه به ماده 41 قانون كار تعيين حداقل دستمزد دريافتي كارگران است. اين شورا موظف است حداقل سالي يكبار با توجه به نرخ تورم مطرح شده از سوي بانك مركزي و وضعيت جسمي ‌و روحي كارگران و ويژگي‌هاي كار محول شده حداقل دستمزدي كه يك كارگر بايد دريافت نمايد را مشخص كند. هيچ قرادادي نبايد به كمتر از اين مبلغ تنظيم گردد. گاهي ممكن است به ضرورت وضعيت اقتصادي و اجتماعي اين شورا بيش از يكبار در سال اين حداقل دستمزد را تعيين نمايد.

مي‌توانيد براي دريافت اطلاعات بيشتر در اين خصوص به مطلب حداقل دستمزد دريافتي كارگران مراجعه نماييد.

حمايت از كارگران

بدون شك مي‌توان علت اصلي تشكيل شورا‌ي عالي كار را حمايت از حقوق كارگران دانست. از همين جهت در قانون وظيفه تدوين آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌هايي در رابطه با حمايت از كارگران بر عهده شوراي عالي نهاده شده است. از جمله:

بر اساس ماده 52 قانون كار‌‌‌‌، انجام كارهاي سخت و زيان آور و زير زميني بايد به موجب آيين نامه‌اي باشد كه از سوي شوراي عالي حفاظت فني و بهداشت كار و شوراي عالي تنظيم مي‌گردد. اين آيين نامه سپس به تصويب وزراي كار و امور اجتماعي و بهداشت و درمان پزشكي خواهد رسيد.

همچنين بر اساس ماده 90 قانون كار طول مدت كار و تعطيلات و مرخصي كارگران بر اساس آيين نامه تدوين شده از سوي شورا‌ي عالي كار است. اين آيين نامه بايد به تصويب هيئت وزيران برسد.

در قانون كار به موضوع كارگران زن پرداخته شده است. قطعا با توجه به وضعيت جسماني حساس بانوان نياز به تمايز قائل شدن ميان آنان و ديگران هست. وظيفه تعيين نوع و ميزان فعاليت كارگران زن بر عهده شورا‌ي عالي كار گذاشته شده است. اين موضوع به تصويب وزير كار و امور اجتماعي مي‌رسد.

بر اساس ماده 153 قانون كار كارگران مي‌توانند شركت‌هاي تعاوني داشته باشند و شورا‌ي عالي كار براي اين تعاوني دستور العمل‌هاي مربوطه را صادر مي‌نمايد و به تاييد وزير كار و امور اجتماعي مي‌رساند.

البته بايد به اين نكته توجه كرد كه اين تمام اين آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در راستاي حمايت از كارگران نيست. به طور مثال شوراي عالي موظف است تا موارد قصور كارگران‌‌‌‌، آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي انضباطي كارگاه‌ها را تدوين نمايد و به تصويب وزير كار و امور اجتماعي برساند. اين دستور العمل قطعا بايد منافع كارفرما را تامين نمايد.

تشكيل هيئت‌هاي حل اختلاف كارگر و كارفرما

در مواردي كه بين كارگر و كارفرما اختلافي صورت مي‌گيرد به طور مثال در مورد تاريخ و ميزان مرخصي كارگر هيات‌هايي براي حل اين مشكل تشكيل مي‌شود. از نظر قانون كار شورا‌ي عالي كار بايد اعضا و چگونگي تشكيل جلسات آنان را به عنوان مرجع حل دعاوي كار تعيين نمايد و سپس به تصويب وزير كار و امور اجتماعي برساند.

تعيين موارد معافيت از قانون كار

از ديگر وظائفي كه بر عهده شورا‌ي عالي كار نهاده شده است مشخص كردن فعاليت‌هايي است كه مي‌توان آن‌ها را از قسمتي از قانون كار معاف كرد. به طور مثال بر اساس ماده 189 قانون كار فعاليت‌هاي مربوط به پرورش و بهره برداري از درختان ميوه‌‌‌‌، جنگل‌ها و مراتع‌‌‌‌، انواع نباتات و دامداري و… مي‌توانند به پيشنهاد شورا‌ي عالي كار و تصويب هيات ويزران از شمول قانون كار خارج شوند.

سوالات متداول

شوراي عالي كار چيست ؟

شورايي كه وظيفه رسيدگي به امور مربوط به كارگران و كارفرمايان را بر عهده دارد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

وظيفه شوراي عالي كار چيست ؟

شوراي عالي كار چهار وظيفه عمده در راستاي حمايت از كارگران را بر عهده دارد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد شورا‌ي عالي كار مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد. همچنين با عضو شدن در كانال تلگرامي ‌وكيل دات كام از آخرين اخبار حقوقي مطلع شويد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص شوراي عالي كار، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون شوراي عالي كار پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

منبع:

شوراي عالي كار

تعريف

 وظايف و مسئوليت‌هاي قانوني – اعضا

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۶:۴۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی