مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

زماني را تصور كنيد كه شخصي مسئوليت اداري بر عهده دارد، اصل كار بر اين اساس ‌‌مي‌باشد كه خودش امور مربوطه را انجام بدهد، اما امكان دارد گاهي شرايطي پيش بيايد كه خودش اين توانايي را نداشته باشد. در اين شرايط قانون گذار موردي با نام كفالت اداري را پيش بيني نموده است تا اجراي امور اداري متوقف نگردد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

 

 

 

منبع :

كفالت اداري 

تعريف كفالت اداري 

 

 

تعريف كفالت اداري

ابتدا تعريف مفهوم كفيل ضروري به نظر مي‌رسد.

كفيل فردي ‌‌مي‌باشد كه به صورت موقت، اختياراتي ‌‌‌را كه يك مقام اداري دارا ‌‌مي‌باشد بر عهده ‌‌مي‌گيرد و در واقع تمام آن امور به وي واگذار ‌‌مي‌شود.

با توجه به تعريف فوق ‌‌مي‌توان گفت كه كفالت با چيزي مانند تفويض اختيار تفاوت زيادي دارد و معناي آن‌‌‌‌‌ها نيز با هم متفاوت ‌‌مي‌باشد.

كفالت اداري از ابزارهاي موجود در حقوق اداري ‌‌مي‌باشد كه مورد استفاده قرار ‌‌مي‌گيرد.

اگر بخواهيم اصولي اين مورد را بررسي نماييم، لازم است بگوييم كه كفالت اداري در واقع در غياب آن فرد و يا متصدي اصلي مقام مذكور، مطرح مي‌گردد.

اين مورد مربوط به زماني ‌‌مي‌باشد كه متصدي اصلي پست مورد نظر، بنابر دلايلي همچون بيماري، فوت، استعفا و يا بسياري موارد ديگر، قادر به انجام امور محوله خويش نمي‌باشد.

در اين شرايط است كه به موجب قانون براي وي كفيل انتخاب ‌‌مي‌نمايند و بر اساس قانون تما‌‌مي وظايف آن فرد و يا مقام اصلي به اين فرد كفيل واگذار ‌‌مي‌شود.

بنابراين همان طور كه متوجه شديد كفيل اداري فردي ‌‌مي‌باشد كه در غياب و نبود متصدي اصلي امور اداري، به صورت موقت اختياراتي را كه وي بر عهده داشته است انجام ‌‌مي‌دهد.

يك نمونه از كفالت اداري نام ببريد ؟

در قانون اساسي جمهوري اسلا‌‌مي ايران به موجب اصل يكصد و سي و يكم آن، يكي از نمونه‌‌‌‌‌هاي كفالت اداري به اين صورت بيان شده است كه در صورتي كه رييس جمهور مملكت براي مدتي بيش از دو ماه نتواند بر اثر مواردي همچون فوت، استعفا، عزل، بيماري و يا غيبت خود را در جلسات حاضر نمايد و امور را به دست بگيرد، با موافقت رهبر كشور، معاون اول رييس جمهور تما‌‌مي اختيارات و مسئوليت‌‌‌‌‌هايي را كه بر گردن وي ‌‌مي‌باشد بر عهده ‌‌مي‌گيرد.

در مواردي كه مدت رياست جمهوري رئيس جمهور قبلي پايان يافته اما هنوز رئيس جمهور جديد به دلايلي زمام امور را به دست نگرفته نيز معاون اول او به انجام امور مي‌پردازد.

بر طبق موارد اعلام شده در بالا و در واقع به حكم قانون، معاون اول شخص رييس جمهور، به عنوان كفيل رييس جمهور شناخته ‌‌مي‌شود و امور را انجام خواهد داد.

تفويض اختيار چه معنايي دارد ؟

زماني را در نظر بگيريد كه فردي به عنوان وزير يك كشور به فعاليت ‌‌مي‌پردازد.

آيا به نظر شما اين فرد ‌‌مي‌تواند خودش به تنهايي تما‌‌مي امور را بر عهده بگيرد؟ در واقع بايد اين را پذيرفت كه انجام كليه امور اجرايي توسط يك فرد غير ممكن است.

هر چه موقعيت سياسي و اداري يك فرد بالاتر برود، وظايفي كه بر عهده دارد هم بيشتر خواهد شد.

بر اساس مواردي كه بيان شد لازم است تا فردي در اين ميان باشد كه بتواند برخي اختيارات مقامات عالي رتبه در مملكت را بر عهده بگيرد تا آن افراد عالي رتبه بتوانند فارع از تما‌‌مي امور جزئي و مسائل نه چندان مهم، به بررسي بيشتر و حل موارد و مسائل مهم در مملكت بپردازند.

در هنگام تفويض اختيار توجه به اين نكته بسيار مهم ‌‌مي‌باشد كه فرد تنها ‌‌مي‌تواند بخشي از اختياراتش را به فرد ديگري واگذار نمايد زيرا اگر كل اختياراتش را مورد واگذاري به فردي ديگر قرار بدهد، در اصل به عنوان استعفاي وي تلقي خواهد شد.

همچنين آن دسته از اختياراتي كه اساسي ‌‌مي‌باشند و وابسته به خود شخص و مقام اداري هستند قابليت تفويض را ندارند.

مثلا فرض كنيد رئيس جمهور ادار‌‌‌‌‌ه امور كشور را به فرد ديگري تفويض نمايد كه اين مورد عملا امكان پذير‌‌‌ نمي‌باشد و رئيس جمهور حق انجام اين كار را ندارد.

همين مورد در رابطه با نمايندگان مجلس شوراي اسلا‌‌مي هم صدق ‌‌مي‌نمايد. ايشان نمي‌توانند قانون گذاري در مجلس را به شخص ديگري تفويض نمايند تا وي به جاي آن‌‌‌‌‌ها اين امر را انجام بدهد.

مورد آخري كه ‌‌مي‌توانيم در مورد تفويض اختيار بيان نماييم اين است كه اين امر ‌‌مي‌بايست به صورت كتبي صورت بگيرد، زيرا در اصل صلاحيت فرد غير اداري افزايش پيدا ‌‌مي‌كند و بايد به صورت كتبي اعمال شود تا بر همان اساس امور را بر عهده بگيرد.

تفاوتي كه ميان كفالت اداري با تفويض اختيار وجود دارد چه چيزي ‌‌مي‌باشد ؟

به همان شكلي كه در مورد كفالت اداري سخن‌‌‌‌‌هايي بيان كرديم و آن را برايتان توضيح داديم، لازم است بگوييم كه مورد ديگري بر اساس قانون وجود دارد كه در آن همانند كفالت اداري، امورات شخص و يا مقا‌‌مي بر عهد‌‌‌‌‌ه فرد ديگري قرار ‌‌مي‌گيرد كه به آن تفويض اختيار گفته ‌‌مي‌شود.

شايان ذكر است كه كفالت اداري با حكم قانون به وجود ‌‌مي‌آيد و تما‌‌مي جوانب و شرايط آن در متن قانون پيش بيني شده است و مو به مو رعايت ‌‌مي‌شود.

اما در مورد تفويض اختيار، اين مقام بالاتر است كه اين امر را انجام ‌‌مي‌دهد و بر اساس رأي و نظر وي ‌‌مي‌باشد و اراد‌‌‌‌‌ه مقام بالاتر در اين امر دخيل است.

مورد ديگري كه ‌‌مي‌توانيم به عنوان تفاوت ميان تفويض اختيار و كفالت اداري بيان كنيم اين است كه در تفويض اختيار تما‌‌مي وظايف فرد واگذار‌‌‌ نمي‌شود و بنابر صلاحديد مقام بالاتر تنها بخش از آن وظايف و اختيارات قابليت واگذاري را دارا هستند.

اين مورد در رابطه با كفالت اداري صدق نمي‌كند و در مورد اين نوع از واگذاري اختيارات، تما‌‌مي وظايف و اختياراتي كه فرد متصدي اصلي بر عهده دارد به شخص كفيل واگذار ‌‌مي‌گردد و مسئوليت انجام تما‌‌مي آن امور را نيز بر عهده خواهد داشت.

سوالات متداول

1. كفالت اداري چيست ؟

كفالت اداري به معناي واگذاري اختيارات يك مقام ‌‌‌رسمي مي‌باشد كه با توجه به شرايط خاصي به فرد ديگري داده ‌‌مي‌شود.

2. در چه صورتي به جاي يك مقام رسمي، كفيل قرار ‌‌مي‌دهند ؟

كفيل در صورت وجود مواردي مانند فوت، بيماري، استعفا و يا موارد ديگري كه براي مقام ‌‌‌رسمي به وجود ‌‌مي‌آيد، انتخاب مي‌گردد.

3. كفالت اداري به چه صورتي ايجاد ‌‌مي‌شود ؟

در كفالت اداري فرد كفيل تما‌‌مي اختيارات و وظايف مقام اصلي را به صورت موقت دريافت ‌‌مي‌نمايد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص كفالت اداري، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون كفالت اداري پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

منبع :

كفالت اداري 

تعريف كفالت اداري 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كفالت اداري،
موضوع:
[ ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۰۱:۵۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی