مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

بر اساس قانون مدني كشورمان، طلاق را مي­‌توانيم به دو قسمت طلاق بائن و طلاق رجعي تقسيم نماييم. لازم به ذكر است كه در طلاق بائن، به محض اين­كه صيغه طلاق جاري شد، زن و مرد از يكديگر جدا مي­‌شوند و تمام آثار نكاح ميان آن دو اتمام مي­‌يابد. اما در طلاق رجعي، مرد اين فرصت را دارد تا در زماني به نام عده، به زن رجوع نمايد و مجددا با وي زندگي كند. حال در اين ميان سوالي كه شايد ذهن خيلي از افراد را درگير كند اينست كه مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر مي­‌باشد؟ يا اين­كه مي­‌توانيم به اين صورت سوال خودمان را مطرح نماييم كه تا چه مدت بعد از طلاق رجعي، مرد اين امكان را دارد كه به همسر خودش رجوع نمايد؟

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : 

مدت زمان رجوع بعد از طلاق

شرايط رجوع مرد پس از طلاق

 

 

 

 

 

عده طلاق چيست ؟

عده عبارت مي‌­باشد از مدتي كه تا زمان انقضاي آن، زني كه عقد نكاح وي منحل گشته است، نخواهد توانست به عقد شوهر ديگري دربيايد. طلاق بائن عده ندارد و در طلاق رجعي شرايطي قرار داده شده است كه مرد مي­‌تواند در مدت زمان عده كه سه طهر مي­‌باشد، به زن خود رجوع نمايد و زندگي مشترك خود را از سر گيرد گويي طلاقي رخ نداده است.

طلاق رجعي چيست ؟

همان­طور كه مي­‌دانيد در ماده 1148 قانون مدني به طور كامل، طلاق رجعي تعريف شده است. در اين ماده موضوعي كه بيان شده است به اين شكل مي­‌باشد كه در طلاق رجعي، براي شوهر در مدت عده حق رجوع در نظر گرفته شده است.

مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است ؟

همان طور كه متوجه شديد و ما برايتان بيان نموديم، رجوع از طلاق صرفا در طول مدتي كه زن عده طلاق نگه داشته است، امكان پذير مي­‌باشد. براي دانستن اين مورد كه مدت زمان رجوع بعد از طلاق چه مقدار است لازم مي‌­باشد تا مدت زمان عده طلاق رجعي را مورد بررسي قرار بدهيم. ماده 1151 قانون مدني بيان مي­‌نمايد كه مدت زمان عده طلاق، سه طهر ( سه بار پاك شدن از عادت ماهانه) مي‌باشد. در اين شرايط اگر زني وجود داشته باشد كه بنا به شرايطي مانند بيماري عادت ماهيانه نمي­‌شود و به صورت عادي مي­‌بايست عادت ماهيانه شود، بايد مدت سه ماه را به صورت عده نگه دارد. اگر در اين زمان زني وجود داشته باشد كه باردار است، بايد تا وضع حمل وي را به عنوان مدت عده در نظر گرفت. در مورد زن باردار وضع حمل ممكن است حتي كمتر يا بيشتر از سه ماه و يا به عبارتي سه طهر باشد. شايان ذكر است كه به محض اين­كه مدت زمان عده زن به پايان برسد، ديگر مرد حق اين­كه بخواهد به زن رجوع نمايد را نخواهد داشت. در واقع اگر بعد از اتمام مدت زمان رجوع، زوجين تصميم بگيرند كه به هم رجوع كنند و مجدد با هم زندگي كنند، لازم است تا به دفاتر ازدواج مراجعه كنند و عقد نكاح مجددي را انجام بدهند.

شرايط رجوع بعد از طلاق رجعي چگونه است ؟

زماني­ كه مردي به زن خود رجوع مي­‌نمايد، تمامي آثار طلاق ميان زن و مرد از بين خواهد رفت و اين به اين معنا مي­‌باشد كه طلاق به صورت كلي بي‌اثر مي­‌شود و زن و مرد به طور مجدد به زوجيت يكديگر در مي‌آيند. البته لازم است بدانيد كه براي رجوع از طلاق يك سري شرايط مورد نياز است كه عبارت است از:

  1. رجوع به طور كلي به اراده و خواست مرد و يا شوهر بستگي دارد.
  2. رجوع از طريق هر حرف و يا عملي كه از طرف مرد واقع شود و قصد وي را به رجوع بيان نمايد و آن منظور را برساند، محقق مي­‌شود.
  3. در رجوع از طلاق ديگر نيازي نيست كه صيغه عقد مجدد خوانده و جاري شود.
  4. زماني كه مرد تصميم به رجوع گرفت حتما بايد اين رجوع از طلاق مورد ثبت قرار بگيرد.
  5. زماني كه براي رجوع از طلاق در نظر گرفته شده است دقيقا برابر با عده‌اي است كه زن مي­‌بايست نگه دارد و در طول مدتي كه زن عده طلاق دارد، امكان پذير است.

طلاق مجدد بعد از رجوع | مدت زمان رجوع بعد از طلاق

زماني را تصور كنيد كه مردي زن خود را طلاق مي­‌دهد و در زمان عده زن، به وي مراجعت مي­‌كند و تصميم مي­‌گيرد كه زندگي خود را با همسرش ادامه بدهد. در اين ميان و به صورت دوباره قبل از نزديكي به وي او را طلاق مي‌­دهد، در اين صورت به نظر شما حكم عده زن به چه صورت است؟ پاسخي كه به اين پرسش مي­‌توان داد اين است كه زن بايد بعد از طلاق دومش، عده را مانند سابق ادامه بدهد و آن را كامل نمايد.

شرايط رجوع بعد از طلاق بائن چگونه است ؟

همان طور كه اظهار داشتيم در رجوع از طلاق رجعي، شوهر مي‌­تواند در زمان عده به زن مراجعت كند و اين مورد را نيز بايد مورد ثبت قرار بدهد. در حالي كه در طلاق بائن، زن و شوهر به صورت كامل از هم جدا مي­‌شوند و شرايط رجوع وجود ندارد مگر اين­كه به صورت دوباره و مجدد، به عقد هم درآيند و تشريفات ازدواج مي‌­بايست به طور كامل رعايت شود.

شرايط ازدواج مجدد با همسر سابق | مدت زمان رجوع بعد از طلاق

گاهي نيز پيش مي‌آيد كه شاهد اين مسأله باشيم كه زن و شوهري پس از طلاق مجددا تصميم مي­‌گيرند تا با يكديگر ازدواج نمايند و اين مورد در صورتي امكان پذير است كه تعداد طلاق آن­‌ها كمتر از سه باشد. در اين صورت است كه از لحاظ قانوني هيچ گونه منعي براي آن­‌ها در نظر گرفته نشده است. اما موردي كه بايد زوجين به آن توجه بسياري داشته باشند اين است كه مي­‌بايست قبل از عقد زير نظر مشاور تمامي آثار روحي و رواني و احتمالاتي كه براي شكست مجدد آن زندگي وجود دارد و همچنين شرايط موفقيت آن زندگي را به صورت كامل بررسي نمايند و سپس به اين امر مبادرت ورزند.

سوالات متداول

آيا پس از اين­كه زن طلاق رجعي گرفت بايد عده نگه دارد ؟

پاسخ اين سوال مثبت مي­‌باشد و زن بايد بر اساس شرايط عده نگه دارد مگر خانم‌هايي كه عده طلاق ندارند.

مدت زمان عده بعد از طلاق رجعي چه مقدار است ؟

سه طهر يا سه پاك شدن از عادت ماهيانه.

آيا مرد بعد از طلاق بائن امكان رجوع به همسرش را دارد ؟

پاسخ اين سوال منفي مي­‌باشد و در اين نوع از طلاق مرد تنها مي­‌تواند به صورت مجدد با همسر خود عقد نمايد. براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مدت زمان رجوع بعد از طلاق، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مدت زمان رجوع بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : مدت زمان رجوع بعد از طلاق

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۸:۴۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی